آنچه باید درباره کلسیفیکاسیون دندان بدانیم

به گزارش اخبار مشروح، مسائل دندانی به ویژه کلسیفیکاسیون دندان شایع ترین مسائل در انسان است.

آنچه باید درباره کلسیفیکاسیون دندان بدانیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، متداول ترین ماده معدنی در بدن انسان کلسیم است که 99 درصد آن در دندان ها و استخوان ها وجود دارد. لایه مینای دندان که از دندان محافظت می نماید یک لایه آهکی است. از ترکیبات کلسیم تشکیل شده و بعلاوه جامد تر از استخوان است.

ایجاد لایه های آهک روی دندان طبیعی است، اما افزایش این لایه ها ممکن است مسائل زیادی ایجاد کند که به نوبه خود می تواند منجر به آسیب جدی به سلامت دندان ها و لثه ها گردد، علاوه بر این مسائل ظاهری آن باعث خجالت و عدم اعتماد به نفس می گردد.

در این مقاله، در خصوص هر آنچه در خصوص کلسیفیکاسیون دندان باید بدانید صحبت خواهیم کرد.

منظور از کلسیفیکاسیون دندان چیست؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، لایه مینای دندان روی سطح دندان ها که به محافظت از دندان در برابر پوسیدگی و میکروب یاری می نماید، این لایه یک لایه آهکی است و کلسیم عنصر اصلی آن است، با افزایش این لایه، کلسیفیکاسیون دندان آغاز می گردد، یعنی به تدریج و طبق دو مرحله شکل می گیرد.

لایه نازک

در مرحله اول، با آغاز افزایش لایه آهکی، پلاک تشکیل می گردد که یک لایه بسیار نازک بوده و در بیشتر موارد به رنگ زرد است، اما ممکن است بی رنگ هم باشد. زمانی که به دندان ها بی توجهی شده و به طور مداوم تمیز نشوند، این لایه تشکیل می گردد و خلاص شدن از شر آن فقط با استفاده از مسواک بسیار آسان است.

لایه سخت

در مرحله دوم، اگر از پلاک خلاص نشویم و از آن غفلت گردد، این لایه به یک لایه جامد تبدیل می گردد که اصطلاحاً به آن کلسیفیکاسیون می گویند که به کلسیفیکاسیون دندان معروف است و علت تشکیل آن به علت به اثر متقابل پلاک با بزاق است. یکی از مهمترین مواد معدنی که به تشکیل آن یاری می نماید، کلسیم است.

اشکال آهک سیاه، قهوه ای و زرد تیره است و از پایین در اطراف دندان ها و روی خط لثه ایجاد می گردد و از بین بردن آن با استفاده از مسواک سخت است که استفاده از سایر روش ها برای از بین بردن آن ها لازم است و این باعث آسیب پذیری دندان ها و لثه ها می گردد.

روش های از بین بردن کلسیفیکاسیون دندان ها

از بین بردن کلسیفیکاسیون به وسیله دندانپزشک با دو روش استفاده از ابزار پزشکی تیز و کافه ترون صورت می گیرد.

روش های خانگی برای برداشتن تارتار دندان

روش های مختلفی وجود دارد که می توان بدون مراجعه به دندانپزشک از آغاز تشکیل کلسیفیکاسیون خلاص شد، اما گفتنی است که اگر این لایه نادیده گرفته گردد و تشکیل آن افزایش یابد، در این صورت روش های خانگی قادر به از بین بردن آن نیستند و شما برای انجام اقدامات مناسب برای خلاص شدن از آن، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین را روی مسواک قرار دهید و آن را به خوبی روی لثه ها و دندان ها بمالید و سپس جوش شیرین را حدود 5 دقیقه بگذارید، تا قبل از شستشو با آب، جوش شیرین فواید زیادی روی دندان ها دارد، زیرا در برابر آسیب نوشیدنی های گازدار و رنگی مقاومت می نماید، میکروب را از بین می برد و دندان را سفید می نماید.

سرکه سفید

سرکه سفید را با آب نمک گرم مخلوط و از این مخلوط به اسم محلول بهره ببرید و روزانه یک بار دهان خود را با آن غرغره کنید. سرکه سفید در از بین بردن باکتری ها و میکروب ها بسیار موثر است.

پوست پرتقال

پوست داخلی پرتقال را روی دندان ها و لثه قرار و خوب مالش می دهید و سپس دهان را با آب خوب شستشو دهید. ویتامین C با رشد میکروب ها و کلسیفیکاسیون جمع شده در اطراف دندان ها مقابله می نماید.

برترین راه چاره جلوگیری از تشکیل کلسیفیکاسیون:

دندان های خود را روزانه با یک مسواک نرم و مناسب مسواک بزنید.

انتخاب خمیردندان هایی که برای از بین بردن کلسیفیکاسیون طراحی شده اند.

استفاده از نخ دندان بعد از خوردن غذا.

از دهان شویه ضد عفونی کننده روزانه بهره ببرید.

غذا های نشاسته ای و شیرین را تا حد ممکن محدود کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید.

مصرف قهوه، نوشیدنی های گازدار و رنگی را محدود کنید.

درمان های فلوراید به منظور تقویت دندان ها، تقریباً هر 6 ماه به وسیله دندانپزشک توصیه می گردد.

رژیم غذایی سالم داشته و آب کافی بنوشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1204

به "آنچه باید درباره کلسیفیکاسیون دندان بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید درباره کلسیفیکاسیون دندان بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید