مرگ سالانه 600 هزار مادر در دنیا به دلیل دسترسی نداشتن به خون سالم

به گزارش اخبار مشروح، سالانه 600 هزار مادر در سراسر دنیا بر اثر پیامدهای حاصل از حاملگی جان خود را از دست می دهند. دلیل 25 درصد از این مرگ ها از دست دادن خون است و بسیاری از این زنان اگر خون سالم در اختیارشان قرار می گرفت، زنده می ماندند.

مرگ سالانه 600 هزار مادر در دنیا به دلیل دسترسی نداشتن به خون سالم

به گزارش خبرنگاران، این مطلب را سخنگوی سازمان انتقال خون کشور به ایرنا گفت و اضافه نمود: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و هر روز در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند. از هر سه نفر مردم جهان، یک نفر در طول زندگی نیاز به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می نماید.

بشیر حاجی بیگی گفت: زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند. بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف نمایندگان خون و فرآورده های آن هستند.

او اضافه نمود: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی نسبتا طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت نمایند. در تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی هم نیاز به خون افزایش می یابد.

حاجی بیگی گفت: در ایران سالانه 2 میلیون و 200 هزار نفر با هدف یاری به بیماران نیازمند، خون و فرآورده های خونی اهدا می نمایند. حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون 18 سال و حداکثر سن 60 سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون هم 60 سال است و برای دفعات بعدی اهدانماینده مستمر (اهدانماینده مستمر به فردی گفته می گردد که حداقل 2 بار در سال خون اهدا می نماید) حداکثر 65 سال است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: از هر فرد سالم بالای 50 کیلوگرم وزن و سن بالای 18 سال تا سن 60 سال 10.5 سی سی یا میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خون گرفته می گردد و حجم کیسه های خون اهدایی 450 سی سی یا میلی لیتر است.

حاجی بیگی گفت: در هر ثانیه یک نفر از ساکنان کره زمین از همه سنین و نژادها برای ادامه حیات به انتقال خون نیاز دارند. دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت است، اما نیاز به خون و فرآورده های آن به صورت مداوم وجود دارد و مدام هم در حال افزایش است.

این مسئول تاکید نمود: هرچقدر که کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در خصوص درمان بیماری های گوناگون مانند انواع سرطان ها گسترش می دهند، بیشتر به تزریق خون نیاز پیدا می نمایند. درواقع پیشرفت های فناوری در کشورهای پیشرفته باعث می گردد اقدامات درمانی جدید ابداع گردد و به تبع آن نیاز به خون و فرآورده های خون بیشتر گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 231

به "مرگ سالانه 600 هزار مادر در دنیا به دلیل دسترسی نداشتن به خون سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ سالانه 600 هزار مادر در دنیا به دلیل دسترسی نداشتن به خون سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید