لزوم افزایش آگاهی مردان و زنان درخصوص سرطان پستان، سبک زندگی و رفتارهای باروری باید تغییر کند

به گزارش اخبار مشروح، عضو هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی ضمن تأکید بر این نکته که سرطان پستان، همچنان شایع ترین سرطان در بین زنان است، گفت: درصدی از موارد سرطان پستان در مردان رخ می دهد که این موضوع، ضرورت آگاهی و اطلاع رسانی درخصوص این سرطان در هر دو جنس زنان و مردان را نشان می دهد.

لزوم افزایش آگاهی مردان و زنان درخصوص سرطان پستان، سبک زندگی و رفتارهای باروری باید تغییر کند

دکتر شهپر حقیقت، اپیدمیولوژیست و عضو هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی (مرکز تحقیقات سرطان پستان) در گفت وگو با خبرنگاران، درخصوص شرایط ابتلای بانوان کشور به سرطان پستان گفت: طبق آخرین آمار اداره ثبت سرطان وزارت بهداشت ایران در سال 1396، تعداد 17467 مورد تازه سرطان پستان در کشور شناسایی شده است که حدود 13 درصد از کل سرطان های ثبت شده در کشور را تشکیل می دهد و کماکان شایع ترین سرطان در زنان است. از این تعداد، تقریباً 1.8 درصد موارد سرطان پستان در مردان اتفاق افتاده است که این موضوع، تأکیدی است بر این مسئله که آگاهی و اطلاع رسانی درخصوص سرطان پستان باید در هر دو جنس زنان و مردان، اما با تأکید بیشتر بر افزایش آگاهی بانوان صورت بگیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: از نظر فرایند بروز سرطان پستان، در طی سال های اخیر متأسفانه شاهد فرایند افزایشی بوده ایم، یعنی مقدار بروز استاندارد شدهِ سنی که در سال های گذشته حدود 33 در یکصد هزار زن بوده است، در سال 1396 به رقم 40.7 در یکصد هزار نفر رسیده است و پیش بینی می گردد که این فرایند افزایشی در یک دهه آینده نیز تداوم داشته باشد و ضروری است سیاست گذاری های مناسب بهداشتی جهت آمادگی و مقابله با این افزایش بروز و کنترل آن صورت گیرد؛ اما نکته امیدبخش این است که خوشبختانه از نظر علمی، اقدامات تشخیصی و درمانی در کشور، در شرایط نسبتاً ایده آلی است و قطعاً با برنامه ریزی های مناسب جهت دسترسی بهینه به خدمات در سرتاسر کشور و مراجعه به ­هنگام مبتلایان، می توان تا حد زیادی تشخیص و درمان مناسب مطابق به روز شده ترین منابع علمی جهان را ارائه نمود.

دکتر حقیقت با اشاره به ماه اکتبر، ماه جهانی ارتقاء آگاهی بانوان در زمینه سرطان پستان گفت: همه باید کوشش کنیم تا به روش های مختلف مانند برگزاری پویش سراسری سرطان معتمد و پویش های مشابه، آگاهی جامعه درخصوص سرطان پستان را ارتقاء دهیم و بانوان به محض مشاهده اولین علائم تازه و مشکوک در بافت پستان، به موقع به پزشک مراجعه نمایند؛ در این شرایط طبیعتاً درمان بهتر، بقای طولانی تر و کیفیت زندگی مناسب تری را برای بیماران انتظار داریم.

عضو هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تأکید کرد: اکثراً این پرسش را مطرح می نمایند که چرا موارد بروز سرطان پستان در سال های اخیر افزایش پیدا نموده است؟ دلیل اصلی این موضوع شناخته شده نیست، اما از تغییر سبک زندگی، صنعتی شدن جوامع و افزایش آلاینده های محیطی و تغییر رفتارهای باروری به عنوان مهم ترین عوامل خطر احتمالی در این زمینه یاد می گردد که قطعا احتیاج به پژوهش های جامع تر با درنظر گرفتن خصوصیات جمعیتی کشورهای مختلف داریم.

ضرورت اصلاح سبک زندگی و تغییر رفتارهای باروری

دکتر حقیقت خاطر نشان کرد: در شرایطی که مهم ترین عوامل خطر احتمالی سرطان پستان، از گروه عوامل قابل تغییر هستند، طبیعتاً می توانیم نقش مهمی در کنترل این بیماری داشته باشیم. با اصلاح سبک زندگی، افزایش فعالیت بدنی و حفظ وزن ایده آل، تغییر رفتارهای باروری مانند کاهش سن ازدواج، افزایش فرزندآوری، اولین زایمان در سنین پائین تر، و نیز توجه ویژه به بافت پستان و مراجعه به موقع به پزشک (در صورت مشاهده هرگونه علائم)، می توان انتظار داشت که فرایند بروز این بیماری در سال های آینده کاهش یابد و شرایط سلامت بهتری برای کلیه افراد جامعه و بطور خاص بانوان گرامی فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1319

به "لزوم افزایش آگاهی مردان و زنان درخصوص سرطان پستان، سبک زندگی و رفتارهای باروری باید تغییر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم افزایش آگاهی مردان و زنان درخصوص سرطان پستان، سبک زندگی و رفتارهای باروری باید تغییر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید