عراقچی: طالبان در ایران دفتر ندارد

به گزارش اخبار مشروح، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه طلوع نیوز افغانستان درباره حضور طالبان در ایران و داشتن دفتر گفت: طالبان در ایران دفتر ندارند.

عراقچی: طالبان در ایران دفتر ندارد

به گزارش ایرنا، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه اضافه نمود: این یک واقعیت است که آمریکا که خود را متحد افغانستان حساب می کند با طالبان درباره آینده افغانستان مذاکره و معامله کرده است.

وی همچنین درباره شورای مشهد نیز گفت: ممکن است طالبان برای خود شورای مشهد درست کرده باشد، اما از نظر ما موضوعیت ندارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در پاسخ خبرنگار این شبکه درباره اینکه تماس های ایران با طالبان از چه زمانی برقرار شده؟ گفت: مدتی است که آغاز شده و اگر درباره جزییات آن بخواهم توضیح دهم می شود گفت چندسال. همانطور که با همه گروه ها تماس داشتیم با آن ها (طالبان) هم تماس داشتیم، نظراتشان را شنیدیم و نظرات خودمان را نیز گفتیم.

عراقچی همچنین درباره میزان رابطه ایران با طالبان گفت: همه می دانند که طالبان را چه کسی ساخته و حمایت کرده و الان هم چه کسی در حال مذاکره و معامله با آنهاست. این یک واقعیت آشکار است که آمریکا که خود را متحد افغانستان می داند با طالبان مذاکره کرده، معامله کرده و توافق کرده است. ما با طالبان هیچ رابطه ای به این شکل نداریم.

وی تاکید کرد: آمریکا در غیاب دولت افغانستان رسما با طالبان مذاکره و معامله کرده و با یکدیگر درباره آینده افغانستان معامله کرده اند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افغانستان در پاسخ به ادعایی درباره حضور ملااختر منصور در سال 2016 در ایران نیز گفت: من اطلاعی ندارم.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی در این باره که اتهاماتی مطرح می شود که ایران طالبان را تجهیز می کند، خطاب به مجری شبکه طلوع نیوز گفت: کسانی سعی می کنند ایران را دشمن افغانستان نشان دهند، حداقل شما در این دام نیفتید.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیاتی بلند پایه با هدف پیگیری توافقات اجرا شده در جریان سفر اخیر آقای اتمر به تهران و به ویژه نهایی سازی متن سند جامع همکاری های راهبردی دو کشور به افغانستان سفر کرده بود، شامگاه روز چهارشنبه با آقای حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان ملاقات و گفتگو کرد.

در این ملاقات طرفین مسائل روابط دوجانبه، فرایند صلح در افغانستان و مسائل و مسائل منطقه ای و بین المللی، از جمله مسائل ایجاد شده در اثر بیماری کرونا و همچنین همکاری های اقتصادی دو و چند جانبه از جمله همکاری ها در مورد چابهار و جهت های ترانزیتی آسیای میانه را مورد بررسی قرار دادند.

در این ملاقات همچنین طرفین در مورد نقشه راه و معین جدول زمانی برای نهایی سازی سند جامع همکاری ها نیز توافق کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 579

به "عراقچی: طالبان در ایران دفتر ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی: طالبان در ایران دفتر ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید