خبرنگاران جهانگیری: موافقان و مخالفان خواهان بازگشت به برجام هستند

به گزارش اخبار مشروح، مشهد-خبرنگاران- معاون اول رییس جمهوری گفت: در شرایطی که آمریکایی ها اعلام کردند فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است، تمامی موافقان و مخالفان، بازگشت به برجام را خواهان شده اند.

خبرنگاران جهانگیری: موافقان و مخالفان خواهان بازگشت به برجام هستند

اسحاق جهانگیری شنبه شب در نشست با نخبگان، جوانان و فعالان سیاسی و مالی خراسان رضوی در مشهد اضافه کرد: اگر دولت برجام را حفظ ننموده بود دوباره دشمن صحبت از یک مذاکره جدید به میان می آورد و پنج سال دیگر طول می کشید که مذاکره جدید به انتها برسد اما اکنون راه و جهت روشن است.

وی ادامه داد: الفبای رسیدن به یک ایران قوی و مقتدر و توانمند، داشتن یک جامعه قوی و کارآمد است، جامعه ای می تواند توانا و کارآمد باشد که بتواند در سرنوشت خود دخالت کند، بتواند در یک انتخابات مشارکت جویانه قوی حضور پیدا نماید و بتواند مسوول خودش را وادار به پاسخگویی کند، از دل چنین جامعه توانمند، دولت توانمند و از دل چنین دولتی، کشور توانمند بیرون می آید.

معاون اول رییس جمهوری گفت: شرایطی که در آن قرار داریم، فصل مسائل است، برنامه دولت تدبیر و امید از ابتدا برای کسانی که آن را انتخاب کردند و گاهی به گونه ای صحبت می نمایند که گویی از انتخاب خود ناراضی هستند، این بود که شرایط را برای کشوری که زیر فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل رفته بود تغییر دهد.

وی اضافه کرد: لیبی و عراق از کشورهایی بودند که ذیل فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت نهاده شدند و سرنوشت آنها را دیدیم، در آن موقع که ایران ذیل فصل هفتم قطعنامه نهاده شد، کسانی که دلسوز ایران بودند، دنبال یک دولت قوی می گشتند که قادر باشد با تبادل نظر کشور را از ذیل فصل هفتم قطعنامه بیرون آورد.

جهانگیری ادامه داد: تا به امروز سابقه نداشته است که کشوری با مذاکره و تبادل نظر از ذیل فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت بیرون بیاید اما دولت تدبیر و امید، ایران را با تبادل نظر از ذیل فصل هفتم این قطعنامه بیرون آورد و خطر از ایران دور شد و توجه جهانی به آن جلب و فرصت توسعه برای کشور فراهم شد، اما عده ای در آن موقع برای برجام عزا گرفتند و تا جایی که توانستند در داخل کشور جوسازی کردند.

وی گفت: در پی این اقدام فردی به نام ترامپ بدون داشتن منطق و استدلال روی کار آمد و دشمنان جدی قسم خورده ایران نیز یاری کردند تا وی یکطرفه از تعهدنامه برجام خارج گردد.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: دولت همه فحاشی ها را به جان خرید و تحمل کرد تا از برجام بیرون نرود، زیرا معتقد بود همین کاغذ پاره برجام مانعی برای انجام کار جدی دشمنان علیه ایران می گردد، تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه و چین نیز گفتند که هوادار برجام هستیم اما یک قدم نتوانستند برای آن بردارند و کار عملیاتی انجام دهند و فقط ایران را در حوزه سیاسی همراهی کردند و نگذاشتند ترامپ رای شورای امنیت را بگیرد.

وی ادامه داد: فشارهای وارده به دولت زیاد بود اما دولت خوب عمل کرد و نگذاشت زندگی مردم مکوششی گردد، یک زمانی اعلام کردند که در ایران پوشک بچه پیدا نمی گردد و این اتفاق قرار بود برای همه کالاها در کشور بیافتد و مردم در یک فرایند سه یا چهار ماهه احساس نمایند که کشور دچار قحطی شده است اما دولت به هر طریق ممکن نگذاشت کشور دچار قحطی گردد.

جهانگیری گفت: درآمد ارزی دولت در سال 1390 به میزان 118 میلیارد دلار بود اما این میزان در سال گذشته به کمتر از 10 میلیارد دلار رسید که سهم دولت از آن کمتر از پنج میلیارد دلار بود و حتی دولت به راحتی نیز نتوانست به آن درآمد دسترسی یابد.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه شاخصهای مالی سال 1390 بسیار بدتر از شاخصهای مالی سال 92 بود، عده ای به دولت اتهام می زنند و ژستهایی می گیرند که گویی مدیریتهای خیلی مطلوب از خود به جا گذاشته اند و از یک سابقه مشعشعی برخوردار هستند، بعضی که ادعای ناکارآمدی دولت را می نمایند و می گویند ما مدیریت کارآمدی درست می کنیم، فقط مسوول یک دستگاه یا سازمان بودند و بدترین مدیریت را داشتند، فساد و گران کار کردن و بی قانونی و خلاف قانون عمل کردن شاخصه های عملکردی آنان بوده است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: شما که دولت را خسته و تنبل می دانید، در یک دوره دوساله مدیریت خود چند تصمیم گرفتید که گره از مسائل مردم باز نموده باشد، کسی که فرد دیگری را نقد می نماید، باید خود کارنامه درخشانی داشته باشد.

وی فضای سیاسی سال 1392 را یادآور شد و گفت: در آن موقع آنقدر فضا امنیتی بود که فرد یا جریان سیاسی به آسانی نمی توانست فعالیت سیاسی انجام دهد اما سال 1400 با سال 1392 متفاوت است و باید این انتخابات را شانس دیگری برای قدرت نمایی ایران در جهان به شمار آورد تا امنیت پایدار خود را نشان دهد و موقعیت خود در عرصه بین المللی را تثبیت نماید و فرصت انتخابات را نسوزاند.

جهانگیری اضافه کرد: در یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری مردم باید نامزدهای گروه های مختلف سیاسی در صحنه انتخابات حضور داشته باشند، دولت از تمام ظرفیت خود استفاده می نماید تا یک انتخابات پرشور با مشارکت قاطع مردم برگزار گردد.

وی با اشاره به حضور 12 میلیون حاشیه نشین در کشور ادامه داد: دولت به بانک اطلاعاتی خوبی از آمار دست یافته که می تواند سرمایه مناسبی در اختیار سیاستگذاران باشد اما این بانک اطلاعاتی نشان می دهد که حضور این تعداد حاشیه نشین در کشور تکان دهنده است، جمعیت فقرا در کشور افزایش یافته و نگرانی در این زمینه جدی است و باید برای گسترش فقر در ایران کاری کرد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: خانوارهایی در کشور بویژه ساکنان حاشیه نشین وجود دارند که هیچ یک از افراد آن خانوار شاغل نیست و جمعیت این خانوارها در بعضی استانها بسیار است، در بعضی از نواحی حاشیه نشین باید ابتدایی ترین مولفه های زندگی را فراهم کرد که این دل انسان را به درد می آورد، امیدواریم اقدامات برای ساماندهی حاشیه شهرها بویژه در شهر مشهد تاثیر لازم را داشته باشد و به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر استفاده از توانمندیهای اساتید دانشگاهها در حل مسائل اجرایی کشور اضافه کرد: هر مدیر یا استانداری که از ظرفیت اساتید دانشگاهها برای تصمیم گیریها و طرحهای اجرایی استفاده نکند، اشتباه نموده و مدیری پیروز است که بیشترین ارتباط را با این سرمایه های فکری و اجتماعی داشته باشد.

جهانگیری با بیان اینکه دغدغه ها پیرامون هیات اجرایی و انتخابات اعضای شورای شهر را درک می کنیم، ادامه داد: هفته گذشته طی دو نشست اعضای هیات دولت در حضور وزیر اطلاعات و وزیر کشور، مسائل روشن شد و مقرر گشت فردی که خود را شایسته حضور در انتخابات دانسته و مراجع چهارگانه صلاحیت وی را تایید می نمایند باید بتواند آزادانه در انتخابات شرکت کند و دولت همه کوشش خود را بکار خواهد بست تا منعی برای حضور چنین فردی در انتخابات نباشد.

وی با اشاره به ظرفیت جوانان در کشور گفت: جمعیت جوان پرانرژی این کشور سرمایه بزرگی برای آن محسوب می گردد و به همت این جوانان پارسال پیروز شدیم میزان فراوری بسیاری از کالاهای مورد احتیاج برای مقابله با کرونا را افزایش دهیم به عنوان مثال میزان فراوری ماسک را از 200 هزار عدد در روز به 27 میلیون عدد در روز افزایش دادیم و همه بیمارستانها را به دستگاه ونتیلاتور مجهز و مازاد این دستگاه ها را به خارج از کشور صادر کردیم.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: اینکه گفته گردد 2 میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال جوانان در نظر گرفته شده، حرف درستی نیست، ممکن است این عدد در اختیار سازمان خاصی بوده، با این حال تسهیلات اشتغالزایی بسیار در قالب طرحهای مختلف از جمله طرحهای اشتغال روستایی در اختیار جوانان نهاده شده به طوری که 200 هزار میلیارد ریال برای طرحهای اشتغال روستایی اختصاص و نرخ سود این تسهیلات برای طرحهای فناور و دانش بنیان جوانان از 6 به چهار درصد کاهش یافت.

وی در مورد مسائل زنان در جامعه نیز گفت: قبول داریم که توجه کافی به زنان بعضی اقوام و مذاهب در کشور نشده و با توجه به شایستگی ها و توانمندیهای زنان در جامعه آنگونه که باید به آنان توجه نشده است، اما دولت در این زمینه کوشش کرد تا خاتمه سال 1400 واگذاری پستهای مدیریتی به زنان را به 30 درصد برساند که تا خاتمه سال گذشته این میزان به 26 درصد رسیده بود.

جهانگیری با اشاره به مسائل فعالان رسانه ای در ایام کرونا نیز گفت: در دوره شیوع کرونا در ایران یک میلیون شغل از بین رفت که 80 درصد آنها معادل 800 هزار شغل مربوط به حوزه خدمات بود که مشهد مقدس به دلیل ماهیت زائرپذیری و سهم بالای آن در مشاغل خدماتی، بیشترین ضربه را متحمل شد، بسیاری از فعالان رسانه ای و هنرمندان نیز آسیب جدی از شیوع کرونا دیدند.

وی اضافه کرد: دولت با درک شرایط سخت مردم از شیوع کرونا با وجود کاهش درآمدهای نفتی خود، در سال گذشته بیشترین پرداختی را به بازنشستگان تامین اجتماعی، معلمان، کارمندان دولت، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد داشت و حتی میزان پرداختی به مددجویان را طی 4 سال اخیر 6 تا هفت برابر افزایش داد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: دولت تدبیر و امید از ابتدا نیز عقبه مطمئن متعلق به خود نداشت، اصلاح طلبان می گفتند که ما از دولت فقط حمایت کردیم، اصولگرایان می گفتند که نامزد ما فرد دیگری بود، دولت هم سازمان مدافعی نداشت، لذا هر فردی که از جایی عصبانی بود و زورش نمی رسید، به دولت گیر می داد و به آن ضربه می زد اما دولت روحیه خود را حفظ کرد زیرا ایران را دوست داشت و نمی خواست مردم فشار بسیار تحمل نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1017

به "خبرنگاران جهانگیری: موافقان و مخالفان خواهان بازگشت به برجام هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جهانگیری: موافقان و مخالفان خواهان بازگشت به برجام هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید