پنج ثانیه جهنمی!

به گزارش اخبار مشروح، به گزارش خبرنگاران، صبح نو نوشت: فکرش را کن با خیال آسوده در هواپیما نشسته اید و منتظرید تا به مقصد برسید که با تکان های عجیب و غریب هواپیما روبه رو می شوید صدای جیغ و فریاد مسافران، ترسیدن بچه ها و گریه مدام آن ها و کاهش ناگهانی ارتفاع هواپیما که منجر می شود به بدنه آن برخورد کنید، آن وقت هواپیماهای جنگنده ای را می بینید که در نزدیکی شما مانور می دهند. همین چند دقیقه برای اینکه به اندازه کافی بترسید بس است. مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیماهای مسافربری ایرانی قصه دیروز و امروز نیست این سیاست آمریکایی هاست که مردم عادی را بترسانند.

پنج ثانیه جهنمی!

پنج شنبه شب بود که شبکه های اجتماعی گزارش دادند که یک فروند جنگنده رژیم آمریکایی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، برای آن ایجاد مزاحمت کرده است. این اتفاق آنجایی بسیار نگران کننده بود که یک هواپیما جنگنده، هواپیمای مسافربری را تهدید می کند و جان سرنشینان را به خطر می اندازد. شواهد نشان می دهد که هواپیمای ماهان در راستا خود به سمت فرودگاه بیروت بوده که جنگنده های مهاجم به آن، نزدیک شده و خلبان مجبور شده است ارتفاع هواپیما را به صورت ناگهانی کاهش دهد که این مسأله باعث زخمی شدن شماری از سرنشینان این هواپیما شده است. بلافاصله بعد از این اتفاق سازمان هواپیمایی کشوری بیانیه ای صادر کرد و نوشت: در پی تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده آمریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز 1152 شرکت هواپیمایی ماهان که روز پنج شنبه دوم تیرماه 1399 در کریدورهای بین المللی هوایی در آسمان سوریه از فرودگاه بین المللی امام خمینی راهی بیروت بود، تعدادی از مسافران به دلیل عکس العمل خلبان برای پیشگیری از تصادم با پروازهای متعرض، دچار جراحات شدند. پس از حصول اطمینان از ایمن بودن هواپیما متعاقب فرود در فرودگاه بیروت تصمیم در خصوص بازگشت هواپیمای مذکور به تهران اتخاذ شد. سازمان هواپیمایی کشوری براساس مفاد ضمیمه 13 پیمان شیکاگو ضمن برقراری تماس با طرف سوری، خواستار بررسی سریع و دقیق رویداد شد و تیم فنی بررسی سوانح ایران نیز از دقایق اولیه پس از ورود هواپیمای ماهان به فرودگاه امام خمینی، بررسی فنی رویداد را آغاز کردند. جزئیات این رویداد پس از بررسی تمامی داده های فنی و اطلاعات به دست آماده براساس فرآیند بررسی سانحه و همچنین برخی اطلاعات مستند و متقن از مقامات هواپیمایی کشوری سوریه منتشر خواهد شد. سازمان هواپیمایی کشوری ایران، اقدام هواپیماهای جنگنده آمریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق شاخص نقض حقوق بین الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی می داند و مراتب اعتراض جدی خود را رسماً به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.

هواپیما به کشور برگشت

این هواپیما بعد از فرود در فرودگاه بیروت چند ساعتی در حال سوختگیری و رسیدگی از بابت امکانات مورد نیاز چون آب و غذا برای برگشت بود که بلافاصله بعد از انجام امور خدماتی یکبار دیگر به سمت ایران پرواز کرد که بعد از عبور از روی کشورهای سوریه و عراق بامداد روز جمعه در فرودگاه امام خمینی؟ ره؟ به سلامت به زمین نشست اما اقدام خلبان هواپیمای مسافربری ایران در پرهیز از برخورد احتمالی با جنگنده های آمریکایی که در راستا رفت روی داد، باعث شد برخی مسافران به سقف و بدنه هواپیما برخورد کنند و آسیب ببینند. یکی از مسافران این پرواز گفته بود: هر دو جنگنده، پرچم آمریکا داشتند که یکی از آن ها در کنار هواپیما و دیگری در زیر آن؛ برای دقایقی هواپیمای مسافربری ایرانی را رهگیری و اسکورت کردند و سپس اوج دریافتد و رفتند. دلیل این کار هم پیروزی های بزرگ محور مقاومت با موضوع ایران در سوریه و عراق بود؛ زیرا این سیاست آمریکاست؛ وقتی زورت به نظامیان کشوری نرسید، مردم عادی را بترسان!

توضیحات یکی از مسافران این هواپیما هم که خانمی دانشجوست در این باره منتشر شد. وی در فیلمی که از خود منتشر کرد، گفت: من دانشجوی دانشگاه ملی لبنان هستم که در ماه های اخیر به دلیل شیوع کرونا و بسته بودن فرودگاه ها و پروازها نتوانسته بودم به لبنان برگردم. پرواز روز پنج شنبه ماهان؛ اولین پرواز از تهران به بیروت بود که بعد از چند ماه انجام شد. این مسافر پرواز شماره 1152 هواپیمای ماهان اضافه کرد: ما نصف راستا را طی کرده و از حریم هوایی ایران رد شده بودیم. مسافران غذا را هم خورده بودند و شرایط آرامی بود که ناگهان هواپیما افتاد، مانند افتادن یک هواپیما درون دره. با اینکه بیش از پنج ثانیه بیشتر طول نکشید اما موجب شد مسافرانی که کمربند نبسته بودند یا بچه هایی که در آغوش مادران شان بودند به سمت بالا پرتاب شدند. وی با اشاره به اینکه خود نیز آسیب دیده است، تاکید کرد: خود من هم چون کمربندم باز بود بلند شدم و به محفظه بار بالای سر مسافر خوردم. بعد که هواپیما را دیدم مشاهده کردم که مسافران ترسیده اند و بچه ها جیغ می زدند. بارها در راهروی هواپیما پخش شده بود و خیلی ترسناک بود. البته شرایط درست شد و همه چیز آرام شد و ساعتی بعد در فرودگاه بیروت به زمین نشستیم. این مسافر درباره اینکه علت ماجرا چه بود نیز گفته است: من در راهروی وسط نشسته بودم و بیرون را نمی دیدم، اما مسافرانی که کنار پنجره بودند می گفتند که هواپیمای جنگنده ای را دیده بودند که به هواپیما نزدیک شده است. مهمانداران هم توضیحاتی دادند درباره اینکه خلبان این کار را به دلایل فنی و گریختن از محدوده هواپیمای جنگنده انجام داده است. البته بعد از رسیدن به فرودگاه هم از مسافران خواستند تا آن هایی که صدمه دیده اند اعلام کنند تا خدمات پزشکی به آن ها ارائه شود. هواپیما هم خسارت هایی دید. دسته صندلی کنار من شکسته بود و برخی درپوش های محفظه بار هم خسارت هایی دیده بودند. البته به نظر می رسد که خلبان مهارت بالایی داشت و به خوبی توانست شرایط را کنترل کرده و آرامش را به هواپیما برگرداند.

چرا هواپیما شیرجه زد؟

کاهش ناگهانی ارتفاع از سوی هواپیمای مسافربری ماهان موجب مصدومیت برخی مسافران شد، اما چرا کاپیتان هواپیما چنین کاری را انجام داد؟ خلبانان هواپیماهای غیرنظامی (سیویل) در دوران آموزشی خود این مساله را یاد می گیرند که اگر هواپیمایشان در معرض خطر تصادف با هواپیمای دیگر یا هشدار از سوی هواپیماهای غیر تجاری قرار می گیرد، بلافاصله با سرعت بالا به سمت پایین شیرجه می زنند. به گفته کارشناسان هوانوردی، باتوجه به اینکه شتاب موتور جت مسافری برای اوج گیری ضعیف است، در نتیجه امکان فرار به جلو ندارد؛ اما از آنجایی که شتاب جاذبه زمین در حد 1 G است، به منظور افزایش سرعت، تغییر ارتفاع قوی ترین راه برای فاصله دریافت از خطر است. گفته می شود این مانور روشی برای فرار از خطر است و خلبانان در دوره آموزشی آن را یاد می گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 594

به "پنج ثانیه جهنمی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج ثانیه جهنمی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید