ظریف: امید آمریکا برای بازگشت ایران به تعهدات عملی نمی شود

به گزارش اخبار مشروح، تهران (پانا) - وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می کنند ایران به توافق هسته ای بازشود، نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی می شود

ظریف: امید آمریکا برای بازگشت ایران به تعهدات عملی نمی شود

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: روابط با ترکیه برای ما بسیار مهم است. با رفتن دولت تروریست دونالد ترامپ امیدواریم که روابط کشورهای منطقه به حالت عادی خود بازشود.

ظریف گفت: ما امروز به مساله انرژی، ترانزیت، مسائل انسانی و شرکت هایی که با چالش های تجاری رو به رو هستند، پرداختیم. ما اهمیت زیادی برای شرکت های تجاری ترکیه ای قائل هستیم و امیدواریم که روابط مان در این زمینه گسترده تر شود.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: به منظور کم کردن مسائل و رنج های ملت سوریه به گفت وگوهای آستانه ادامه می دهیم و گفت وگوها اکنون جای جنگ در این کشور را گرفته است.

نشست سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان برگزار می شود

وی در ادامه اعلام نمود: به منظور گسترش همکاری ها در منطقه نشستی سه جانبه میان ایران، ترکیه و آذربایجان برگزار خواهیم کرد. در سفرم به آذربایجان، ارمنستان، روسیه وگرجستان بر اهمیت صلح در منطقه و احیای تجارت در آن تاکید کردم.

محمدجواد ظریف درباره بازگشت آمریکا به برجام به صحبت های روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و اضافه کرد: امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می کنند ایران به توافق هسته ای بازشود، نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی می شود. منطق این است که آن کس که از توافق خارج شده به آن بازشود و ما هم در داخل این توافق هستیم اقدامات لازم را آن زمان انجام خواهیم داد.

وی گفت: برجام توافقی بود که دولت آمریکا و ایران و پنج کشور دیگر به آن پیوستند و بعد از مذاکرات طولانی همه موضوعات را بررسی کردند و این توافق هم به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسید.

ظریف با بیان این که آنچه که در توافق نیست، مورد توافق قرار گرفته که در توافق هم نباشد، شرح داد: امروز هم آن موضوعات نمی توانند به توافقات اضافه شوند. این توافق در یک چارچوب بی اعتمادی متقابل نوشته شده است بنابراین سازوکارهایی پیش بینی شد که اگر یک طرف به توافق عمل نکرد، طرف مقابل هم بتواند تعهدات خود را در توافق اجرا نکند.

وزیر امور خارجه ایران به خروج آمریکا از توافق هسته ای اشاره و اعلام نمود: آمریکا تصمیم گرفت نه تنها از توافق خارج شود بلکه کسانی که به این توافق پایبند بودند، تحریم کرده و تحت فشار قرار دهد. شاهد بودیم شرکت ها و بانک های مختلف ترکیه ای را نیز به همین دلیل تحریم کرد. این اقدام در واقع نمونه شاخص قانون شکنی است.

ظریف با بیان این که اقداماتی که ایران انجام داده براساس توافق برای جبران اقدامات طرف آمریکایی بود، اعلام نمود: اقدامات ایران به معنی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای نیست. ما از نظر اعتقادی و استراتژیک سلاح هسته ای را قبول نداریم و آن را باعث امنیت نمی دانیم. معقتدیم هرچه زودتر سلاح های هسته ای باید توسط دارندگان آنها نابود شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهداتش را نقض کرد و اکنون هم وظیفه دارد به برجام برشود و تعهداتش را اجرا کند. به محض آن که آمریکا تعهداتش را اجرا و ایران نیز نفع عمل به این تعهدات را مشاهده کند، ما نیز تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده است.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره تحریم های آمریکا علیه ترکیه هم گفت: ما با صداقت تحریم های آمریکا علیه این کشور را محکوم کردیم و هیچ ارزشی برای آنها قائل نیستیم.

وی ادامه داد: باعث تاسف است که دولت آمریکا معتاد به تحریم شده است. این سیاست آمریکا به ضرر همه جهان و خود آمریکا تمام خواهد شد.

محمدجواد ظریف گفت: ما منتظر حضور آقای اردوغان در ایران هستیم. ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم بودند و ما قدر این دوستی را به خوبی می دانیم.

چاووش اوغلو نیز در این کنفرانس خبری مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری کشورمان در استانبول گفت که ترکیه از ابتدا از توافق هسته ای با ایران حمایت کرده و حتی قبل از امضای این توافق در شکل گیری آن سهم داشته است.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام در دوران دولت دونالد ترامپ و با تاکید بر ضرورت رفع تحریم های علیه ایران و بازگشت آمریکا به این توافق اضافه کرد: ترکیه برای حمایت از ایران در این زمینه آماده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت که با آقای ظریف به طور گسترده روابط دو جانبه تهران و آنکارا و همینطور راه های برگزاری نشست ها را که به دلیل شیوع و همه گیری ویروس کرونا امکان پذیر نبوده است، مورد بررسی قرار داده ایم.

چاووش اوغلو در ارتباط با تشکیل مکانیسم 3+3 در قفقاز جنوبی که محور اصلی سفر ظریف به ترکیه بود، گفت: هم اکنون آتش بسی در منطقه قفقاز جنوبی برقرار شده و همه خواهان ثبات آن هستیم. در این زمینه باید مشارکت داشته باشیم. تشکیل مکانیسم همکاری منطقه ای به شکل 3+3 بنا به پیشنهاد الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و با حمایت روسای جمهوری ترکیه، روسیه و سایر سران منطقه را در نظر داریم. برادرم جواد ظریف در این چارچوب پیش از سفر به ترکیه با سفر به آذربایجان، روسیه، ارمنستان و گرجستان نیز و در رابطه با این موضوع با مقامات این کشورها تبادل نظر انجام داده است که امروز آن ها را مورد ارزیابی قرار دادیم.

وی ادامه داد: صلح، ثبات و عادی سازی در قفقاز جنوبی به نفع همه به ویژه به سود دولت و مردم ارمنستان خواهد بود. بنابرین منتظر گامهای سازنده این کشور در این زمینه هستیم.

چاووش اوغلو در مورد موضوعات دو جانبه مورد مصاحبه در این دیدار گفت: متاسفانه در حجم تجاری با کاهش روبرو شدیم این را به فرایند معکوس باز خواهیم گرداند. برخی از مسائل مرتبط با لجستیک و حمل و نقل را حل کردیم. در روزهای آینده با برگزاری کمیسیون مشترک برای ارتقای سطح مبادلات تجاری و حجم اقتصادی دو کشور تلاش خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: در مورد زمان و مکان برگزاری برخی از نشست هایی که به دلیل همهگیری به تعویق افتاده، مصاحبه کردیم. مقامات دو کشور به طور متقابل سفرهایی انجام خواهند داد. نشست شورای عالی راهبردی دو ترکیه و ایران همچنین نشست سه جانبه آستانه در تهران برگزار خواهد شد. نشست مکانیسم سه جانبه ترکیه، آذربایجان و ایران را در پیش رو داریم. آمادگی های لازم برای برگزاری نشست های مذکور در سطوح وزرای خارجه و سران کشور را مورد بررسی قرار دادیم.

چاووش اوغلو در رابطه با همکاری های ایران و ترکیه در مورد موضوعات دو جانبه و منطقه ای گفت: دو کشور برای گسترش روابط دو جانبه تلاش می کنند. باید برای روزهای پسا کرونا خود را به خوبی آماده کنیم. از سویی دیگر موضوعات مربوط به تجارت و اقتصاد مانند تسریع تردد کامیون ها از مرز گوربلاق (بازرگان) با اتخاذ تدابیر را میسر کردیم.

وی شرح داد: روابط حسنه دو کشور از لحاظ ثبات و توسعه منطقه نیز بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل در گذشته فرمت های سه و چهار جانبه ترکیه-ایران-آذربایجان و ترکیه-ایران-آذربایجان-گرجستان را محقق کردیم. اکنون برای تشکیل یک مکانیسم سه جانبه با افغانستان تلاش می کنیم. برای ثبات عراق و سوریه تلاش می کنیم. امروز بیشتر مسائل جهان در منطقه ما واقع شده است، دو کشور باید ضمن تحکیم روابط دو جانبه برای تقویت ثبات منطقه نیز تلاش کنند.

به گفته وی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز پس از اقامه نماز جمعه با ظریف دیدار خواهد کرد.

چاووش اوغلو در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد حمله دزدان دریایی به کشتی موتسارت در خلیج گینه گفت: از سلامتی خدمه اطلاع پیدا کردیم و بزودی خبرهای خوبی خواهیم داد. کاپیتان و خدمه با شرکت مربوط با کشتی تماس گرفته و گفته اند حالشان خوب است. از سوی دیگر 3 خدمه دیگر این کشتی نیز امروز به ترکیه باز خواهند گشت.

وی همچنین از رئیس جمهوری و کشور گابن به دلیل اختصاص دادن هواپیمای ریاست جمهوری برای انتقال جنازه شهفرایند آذربایجانی به ترکیه قدردانی کرد و گفت: در زمینه جلوگیری از وقوع چنین حوادثی با مقامات کشورهای منطقه گفت و گو خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 913

به "ظریف: امید آمریکا برای بازگشت ایران به تعهدات عملی نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: امید آمریکا برای بازگشت ایران به تعهدات عملی نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید