شرایط انجام تست کرونا در منزل چیست؟

به گزارش اخبار مشروح، به گزارش خبرنگاران، دکتر سید محمدرضا یثربی با اشاره به صدور پروانه تأسیس و مسئولیت فنی آزمایشگاه ها به عنوان یکی از مهم ترین وظایف اداره امور آزمایشگاه ها، عنوان نمود: ممیزی و نظارت بر مراکز آزمایشگاهی تحت پوشش، رسیدگی به شکایات مراجعین به آزمایشگاه های تحت پوشش و آنالیز درخواست های تأسیس بعضی از توضیح وظایف این اداره است.

شرایط انجام تست کرونا در منزل چیست؟

جهت دریافت خدمات طراحی ویلاهای کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

وی با بیان اینکه نظارت بر عملکرد آزمایشگاه های تحت پوشش دانشگاه اساس کار اداره امور آزمایشگاه ها را تشکیل می دهد، مطرح نمود: بازدیدهای دوره ای یا مبتنی بر شکایات، نظارت بر رعایت استانداردها وتعرفه های مصوب وزارت خانه و شورای عالی بیمه و سایر موضوعات فنی و پزشکی مرتبط با آزمایشگاه ها از جمله وظایف کارشناسان اداره امور آزمایشگاه ها تعریف شده است.

وی با اشاره به فرایند نظارت بر عملکرد آزمایشگاه ها و اصلاح فرایندها، گفت: شاخص های عملکردی و استاندارد فعالیت آزمایشگاه ها از سوی وزارتخانه اعلام و به آزمایشگاه ها ابلاغ می گردد، طی نظارت ها و بازدیدهای دوره ای تمام این آیتم ها آنالیز شده و اگر مطابق با استاندارد نباشد در مرحله اول تذکر و فرجه داده می گردد و در صورت عدم اصلاح نسبت به برخورد قانونی و حتی پلمب مرکز اقدام می گردد.

دریافت هزینه آزمایشگاه به روش های غیرمعمول تخلف محسوب می گردد

یثربی با بیان اینکه دریافت هزینه آزمایشگاه به روش های غیرمعمول و خارج از رقم تعرفه تخلف محسوب می گردد، گفت: شکایت های مرتبط با این مسایل بلافاصله آنالیز شده و درصورت تایید، ضمن برخورد با آزمایشگاه، هزینه اضافی دریافت شده به فرد شاکی بازگردانده می گردد و این مساله به عنوان امتیاز منفی در پرونده و سابقه آزمایشگاه درج می گردد.

وی تاکید نمود: شهروندان در صورت برخورد با این موارد می توانند شکایات خود را به سامانه 1690 اعلام نموده و یا مستقیماً با اداره امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه ها ارتباط برقرار نمایند.

مراکز مجاز برای انجام تست کرونا و نمونه گیری آزمایشگاهی در منزل

یثربی در ادامه با تاکید بر اینکه نمونه گیری و انجام تست در منزل تنها در موارد خاصی امکانپذیر است، گفت: انجام تست و نمونه گیری در منزل تنها از سوی مراکز خدمات پرستاری و درمان در منزل تایید شده از سوی وزارت بهداشت، مجاز است. به عبارت دیگر اگر فردی قادر به مراجعه به آزمایشگاه نباشد، مراکز خدمات پرستاری با آزمایشگاه طرف قرارداد خود تماس می گیرند و کارشناس آزمایشگاه همراه با تجهیزات برای اخذ نمونه به منزل بیمار مراجعه نموده و نمونه اخذ شده را در محیط نگهدارنده استاندارد به آزمایشگاه منتقل می نماید.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت آیین نامه و دستورالعمل معینی برای ارایه خدمات پرستاری و بالینی در منزل تدوین نموده که برای معاونت های درمان دانشگاه ها لازم الاجراست، اظهار کرد: مراکز مجاز ارایه خدمات پرستاری در منزل تحت دستورالعمل خاصی نسبت به ارایه خدمات درمانی و پرستاری به بیماران اقدام می نمایند که نمونه گیری برای انجام آزمایش و اخیرا با توجه به شیوع بیماری کرونا، انجام تست کرونا نیز شامل این خدمات می گردد.

وی با بیان اینکه مراکز ارایه نماینده خدمات پرستاری و بالینی در منزل معمولا با پزشکان، مراکز درمانی و آزمایشگاه ها طرف قرارداد هستند، شرح داد: در این راستا بعضی از خدمات آزمایشگاهی برای بیمارانی که امکان مراجعه حضوری به آزمایشگاه ندارند، توسط این مراکز ارایه می گردد.

یثربی ادامه داد: در رابطه با تست کرونا نیز با توجه به شرایط و محدودیت های خاص تست PCR، یعنی اخذ نمونه از نقطه خاصی از حلق یا بینی، نمونه گیر با مهارت آزمایشگاه های مجاز وزارت بهداشت، توسط مراکز خدمات پرستاری در منزل اعزام می شوند و (VTM) نمونه اخذ شده در داخل محیط های نگهدارنده ویروسی به آزمایشگاه حمل شده و پس از انجام آزمایش، نتیجه آن ارسال می گردد.

شرحاتی در رابطه با اپلیکیشن ها و آزمایشگاه های آنلاین

مدیر اداره امور آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به بعضی از شیوه های نوین انجام تست و آزمایش های پزشکی، با بیان اینکه اغلب آزمایشگاه های آنلاین از نظر فنی و استاندارد قابل قبول نیست، اظهار کرد: همچنین اپلیکیشن ها و استارتاپ های مختلف در زمینه های پزشکی و آزمایشگاهی فعالیت می نمایند که اغلب آنها مجاز و مورد تایید نیست، ولی متأسفانه مردم به دلیل بی اطلاعی و عدم آگاهی به آنها اعتماد می نمایند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت خارج از چارچوب و استاندارد این اپلیکیشن ها تخلف محسوب می گردد، گفت: اغلب این اپلیکیشن ها به دلیل عدم رعایت استانداردها و اصول و قواعد فنی آزمایشگاه، گرفتاری های زیادی ایجاد می نمایند. با این حال از استارتاپ های فعال در چهارچوب استاندارد حمایت و پشتیبانی می گردد.

یثربی در سرانجام در مورد حمایت دولت از نوآوری و فعالیت های خلاقانه و استارتاپی در حوزه سلامت، اظهار کرد: اگر این فعالیت ها در چارچوب معین و استاندارد وزارت بهداشت باشد، مورد حمایت سیستم دولتی قرار می گیرد، ولی متأسفانه در چند مورد تخلفاتی صورت گرفت که البته با آنها برخورد شد.

برای خواندن آخرین اخبار از کرونا می توانید به صفحه اختصاصی کرونا خبرنگاران مراجعه کنید.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 484

به "شرایط انجام تست کرونا در منزل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط انجام تست کرونا در منزل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید