وقتی کلاس های آنلاین کُفر دانشجویان را درمی آورد ، گزارش دانشجو از مسائل سامانه های آموزش مجازی

به گزارش اخبار مشروح، با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی دانشگاه ها، شیوه آموزش مجازی جایگزین کلاس های حضوری دانشجویان شد که پس از گذشت یک ماه آنچنان که باید موثر و راضی کننده نیست.

وقتی کلاس های آنلاین کُفر دانشجویان را درمی آورد ، گزارش دانشجو از مسائل سامانه های آموزش مجازی

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی - دانشگاه های کشور که درحال حاضر به دلیل مهمان ناخوانده ای به نام کرونا روز های جدیدی را تجربه می نمایند، بیش از یک ماه است که کلاس هایشان خاک می خورند و رنگ دانشجو به خود نمی بینند، اما همه چیز تعطیل نیست و آموزش های ترم تحصیلی با شیوه نوین مجازی دنبال می گردد.

هرچند که در ابتدای راه بعضی دانشگاه ها آموزش آنلاین را جدی ندریافتد و در اعلام برگزاری کلاس های مجازی ساکت ماندند، اما با گذشت زمان و استمرار تعطیلی کلاس های حضوری، به خود آمدند. برگزاری کلاس های مجازی و داشتن زیرساخت های آموزش الکترونیک سال هاست که در دانشگاه های جهان با تمام نقاط ضعف و قدرت خود رواج دارد و دانشگاه های ایران هم از این موضوع مسثتنی نیستند.

قابل پذیرش است که دانشگاه ها تا به امروز با مسائلی مثل کرونا روبه رو نبوده اند که بخواهند برای آینده و مبادا احتیاج و نقص های زیرساخت های لازم شان در این مورد را مرتفع سازند، اما اینکه بعضی دانشگاه های معتبر و مطرح پس از یکماه هنوز نتوانسته اند آموزش های مجازی خود را بهبود بخشند و ابهامات دانشجویان را برطرف نمایند، جای بحث و آنالیز دارد.

خبری از حذف ترم نیست، کلاس های مجازی را جدی بگیرید

درحالی که خبر استمرار تعطیلی کلاس های حضوری و عدم حذف ترم تحصیلی جاری دست به دست بین دانشگاهیان می چرخد، صدای اعتراض دانشجویان تعداد زیادی از دانشگاه ها برای استفاده از کلاس های آنلاین درآمده است. درواقع موضوع از آنجا شروع شد که طبق ابلاغ بخشنامه یا به بقول وزارت علومی ها پیشنهادنامه به دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان دریافتند که خبری از حذف ترم و برگزاری کلاس های حضوری نیست و باید آموزش الکترونیک را جدی بگیرند لذا از امروز یعنی شنبه 16 فروردین ماه سفت و سخت کلاس های آنلاین را شروع کردند. اما چه کلاسی؟ چه سیستمی و چه کیفیتی؟

بی تدبیری های وزارت علوم و عدم نظارت صحیح روی آموزش دانشگاه ها تا به امروز چندین بار مورد بحث قرار گرفته است که مهمترین آن در زمینه پاسکاری تصیمی گیری های اساسی مثل حذف ترم تحصیلی یا پاسکاری اختیار تعطیلی دانشگاه ها را می توانید در گزارش هایی با عناوین آشفتگی مدیریت وزارت علوم در روز های بحرانی / نمکی که به نیمسال تحصیلی کرونا زده دانشگاه ها پاشیده شد و پاسکاری تعطیلی دانشگاه ها میان مسئولان / دانشگاه هایی که بی تدبیر مجازی شدند! در خبرنگاران بخوانید.

تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه های معتبر از صبح امروز از خبرنگاران درخواست کردند تا به مسائل آن ها در بهره گیری از کلاس های آنلاین یاری کند درواقع گویا تنها لفظ استفاده از کلاس های مجازی به درستی بیان می گردد و خبری از کیفیت آموزشی در دانشگاه های زیرنظر وزارت علوم نیست.

وقتی دانشجویان برای نصب نرم افزار های آموزش آنلاین به زحمت می افتند

همیشه این مسئله باید در نظر گرفته گردد که دانشجویان ما از سراسر ایران هستند و امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی در همه جا یکسان نیست همچنین تمام جوانان دانشجوی ما به نرم افزار ها و شیوه نصب آن ها آگاهی ندارند و برای این امر مجبور به یاری دریافت از دیگران یا حتی کافی نت ها هستند، داشتن یک نرم افزار ثابت و آموزش آن پیش از هرچیز می تواند بسیار یاری نماینده باشد.

عدم توجه اساتید به برنامه زمانی کلاس های درسی / هر استاد با یک زمان دلخواه برای آموزش

از طرفی دو ماه از نیمسال دوم ترم تحصیلی 99-98 گذشته است و اساتید برای اتمام سرفصل های درسی عجله دارند و از طرف دیگر دانشجویان نمی توانند به خوبی از سامانه های معرفی شده برای شرکت در کلاس های مجازی استفاده نمایند بعنوان مثال بعضی از دانشجویان دانشگاه تهران به همزمانی کلاس های خود معترضند که متاسفانه اساتید مطابق برنامه روزانه ترم کلاس ها را پیش نمی برند و هر استاد زمانی دلخواه را انتخاب و بدون توجه به زمان کلاس های دیگر، دانشجویان را به شرکت در کلاس خود الزام می نماید یا بعضی دیگر از اساتید که در حالت عادی تنها هفته ای 2 ساعت با گروهی از دانشجویان کلاس داشتند حال از کلاس هفتگی به کلاس روزانه رسیده اند و روزانه یک تا دو ساعت به دانشجویان تدریس می نمایند.

کیفیت پایین کلاس های آنلاین

یکی دیگر از اعتراض های به حق دانشجویان در این باره، تسلط ناکافی اساتید به نحوه آموزش های مجازی است که تعدادی از دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی به آن اشاره داشتند و به خبرنگاران اظهار داشتند: برگزاری کلاس های مجازی کیفیت پایینی دارد و بعضی اساتید اصلا نحوه این نوع شیوه آموزشی را نمی دانند همچنین آن ها گاهی در ساعات غیرمعمول و خارج از برنامه درسی به برگزاری کلاس مجازی اقدام می نمایند. درکل بسترسازی مناسبی در این دانشگاه وجود ندارد و کلاس ها با کمترین کیفیت برگزار می گردد.

عدم استقبال بعضی اساتید از تدریس مجازی / استادانی که به آپلود فیلم های قبلی خود اکتفا می نمایند

خیلی از دانشگاه ها اظهار داشتند که با حذف ترم تحصیلی موافق نیستند و این امر تنها برای دانشگاه هایی مناسب است که آموزش آنلاین ندارند لذا یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران با بیان اینکه آموزش مجازی دست آویزی برای عدم حذف ترم تحصیلی است، به خبرنگاران اظهار داشت: از زمان اعلام تعطیلی و شروع کلاس های آنلاین اساتید دو درس مهم ما هرگز از خود واکنشی نشان ندادند و نه تنها کلاس برگزار نمی نمایند بلکه نسبت به آپلود فایل یا جزوه درسی هم اقدام نکرده اند، از طرف دیگر 3 تن از اساتید دیگر ویدئوی آموزش مجازی سال های گذشته خود را در اختیار گذاشته اند که سرفصل هایی متفاوت از سرفصل های ترم جاری تدریس می گردد.

دانشگاه آزادی ها هم در این معرکه سهمی دارند به گونه ای که تعدادی از دانشجویان این دانشگاه می گویند تمام دروس شان به صورت آنلاین تدریس نمی گردد و تکلیف واحد های درسی شان را نمی دانند. واحد هایی هم که به صورت مجازی تدریس می گردد بدین صورت است که اساتید فیلم آموزشی بعضا بی کیفیتی را به دانشجویان داده است یا حتی از روی کتاب مشخص شده تنها برای دانشجویان روخوانی می نماید.

ضعیف بودن سرعت اینترنت و عدم دسترسی به سیستم ها رایانه ای در مناطق کم برخوردار

علیرغم تمام اخبار منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت در این روز های کرونایی و حتی اعلام بعضی دانشگاه ها برای کاهش هزینه چند درصدی استفاده اینترنت دانشجویان هنگام کلاس های مجازی؛ اما دانشجویان بی شماری همچنان از ضعف سرعت اینترنت و ناتوانی در بهره گیری کامل و دقیق از کلاس ها گلایه مند هستند. همچنین بعضی دانشجویان نقاط مختلف کشور به نت پرسرعت و حتی رایانه دسترسی ندارند و در این خصوص تنها باید از گوشی همراه استفاده نمایند که به تبع نمی تواند مفید واقع گردد.

ضعف سرور های دانشگاهی و سامانه آموزش مجازی

ضعف در سرعت اینترنت و زیرساخت های آموزش الکترونیکی در بعضی دانشگاه ها باعث شده تا وقتی تعدادی از دانشجویان به صورت همزمان وارد آن ها می شوند، با خطا روبرو شوند که این یعنی سرور آموزشی توانایی لازم برای این حجم از فعالیت را ندارد دانشجویان متعددی این روز ها با ضعف سیستم آموزشی الکترونیکی خودشان روبرو شدند که طبق اعلام شان پس از اتمام ساعت کلاس توانسته اند با سامانه متصل شوند.

عدم تعامل کافی دانشجویان با اساتید در دروس علوم انسانی

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی که دانشگاهی علوم انسانی است با مسائل بیشتری روبه رو هستند چرا که در حین آموزش احتیاج به بحث و آنالیز بین دانشجو و اساتید بیشتر از سایر گروه های درسی است. آن ها معتقدند که علیرغم تدبیر بعضی اساتید برای تدریس در کانال های فضای مجازی، اما باز هم این شیوه آموزشی به درستی و با کیفیت مناسب ارائه نمی گردد و حتی بعضی از دانشجویان برای داشتن پیغام رسان های داخلی روی تلفن های همراه با رایانه های خود دچار مشکل هستند.

پیغام های ارسالی به خبرنگاران بی شمار و هرکدام صدای اعتراضی از یک دانشگاه کشور است، پیغام هایی که همه و همه از بی تدبیری و عدم برنامه ریزی های صحیح ناشی می گردد که هیچ نظارتی روی آن ها نیست، نه دانشگاه و نه وزارت علوم! آیا بهتر نیست نظارت ها برای برطرف مسائل بیشتر گردد و ضمن توجه بیش از پیش به کیفیت آموزش ها، عاقبت بی توجهی و از سر گذراندن ها را جدی تر بگیریم؟ چرا که ترم های تحصیلی دانشجویان ادامه دارد و زمان بازگشایی دانشگاه ها بالاخره روزی فرا می رسد درآن زمان چه کسی جوابگوی آموزش غیرصحیح و غیراصولی به دانشجویانی خواهد بود که آینده شان بی تردید به زندگی شخصی و کشور گره خورده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 361

به "وقتی کلاس های آنلاین کُفر دانشجویان را درمی آورد ، گزارش دانشجو از مسائل سامانه های آموزش مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کلاس های آنلاین کُفر دانشجویان را درمی آورد ، گزارش دانشجو از مسائل سامانه های آموزش مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید