راهنمای خرید چای ساز؛ انواع مختلف و نکاتی که قبل از خرید باید بدانید

به گزارش اخبار مشروح، چای یک نوشیدنی گرم محبوب در ایران است. دم کردن چای در قدیم با یاری سماور و قوری های چینی انجام می شد اما در یکی دو دهه اخیر انواع چای ساز و کتری برقی به آشپزخانه ها راه پیدا نموده اند و جای سماور، کتری روگازی و قوری چینی را گرفته اند. حالا دیگر جوش آوردن آب برای یک فنجان چای یا آماده کردن غذا هم به عهده این وسیله برقی آشپزخانه است و به همین علت است که باید با دقت برای خرید چای ساز اقدام کنید تا یک عمر برایتان کار کند.

راهنمای خرید چای ساز؛ انواع مختلف و نکاتی که قبل از خرید باید بدانید

در این مطلب از خبرنگاران مگ قصد داریم تمام نکاتی که باید برای خرید چای ساز در نظر بگیرید، انواع آن و راه های نگهداری بهتر از این وسیله برقی را برای شما بگوییم. بعلاوه محبوب ترین چای سازهایی که در بازار وجود دارند را با هم آنالیز می کنیم تا کار خرید را برایتان آسان نموده باشیم.

در این مطلب می خوانید:

انواع چای ساز

نکاتی برای خرید چای ساز

3 چای ساز و کتری برقی پرطرفدار در بازار ایران

چای سرد ساز!

مسائل رایج چای سازها

نکاتی برای طولانی شدن عمر چای ساز

انواع چای ساز

دستگاه چای ساز معمولی همان دستگاهی است یک قوری همراه با کتری برقی دارد و به دو شکل (روی هم یا در کنار هم) قرار می گیرند. اما کتری های برقی را هم می توان در دسته چای سازها قرار داد چون برخی از آن ها سبد مخصوص دم کردن چای هم دارند و اگر آن را با چای خشک پر نموده و داخل کتری قرار دهید، یک پارچ پر از چای خواهید داشت.

اگر بودجه زیادی برای خرید چای ساز ندارید یا زیاد اهل نوشیدن چای نیستید، می توانید یک کتری برقی خریداری کنید تا در زمان های احتیاج با آن چای دم کنید و در باقی زمان ها از آب جوش برای تهیه قهوه، دم نوش یا غذا بهره ببرید. اما اگر از عاشقان چای هستید تنها گزینه موجود روی میز برای شما خرید چای ساز است.

نکاتی برای خرید چای ساز

قبل از خرید چای ساز نکات مختلفی وجود دارد که باید آن ها را آنالیز کنید تا بتوانید برترین محصول موجود در بازار که با احتیاج شما هماهنگ است را خریداری کنید.

قابلیت های دستگاه

  • اگر در طول روز مقدار زیادی چای می نوشید یا خانواده پرجمعیتی دارید حتما در پی یک چای ساز با قوری بزرگ باشید.
  • تنظیمات گرمایشی دستگاه را آنالیز کنید. برخی از چای سازها و کتری های برقی بعد از جوش آمدن آب، به جای آنکه آن را دائم بجوشاند، با گرم نگه داشتن آن دمای مناسب برای مصرف را حفظ می نمایند. این قابلیت بهتر از جوشاندن مداوم آب است.
  • مقدار صدای فراوریی دستگاه را آنالیز کنید. اگر به صدا حساسید و یا با اختلال درگیر هستید در پی دستگاهی باشید که در زمان جوش آمدن آب سروصدای زیادی فراوری نمی نماید.
  • قوری چای سازها از شیشه، ترکیب شیشه و فلز و بعلاوه چینی ساخته شده است. اگر دوست دارید رنگ چای را در هنگام دم کشیدن ببینید خرید چای ساز با قوری پیرکس را به شما توصیه می کنیم. اما اگر دوست دارید چای با دمای بیشتری دم بکشد، بهتر رنگ بدهد و تماشای دم کشیدن آن برایتان زیاد مهم نیست، دستگاهی با قوری چینی را انتخاب کنید.

دما و زمان بندی

اختلاف نظر بر سر دمای مناسب آب برای دم کشیدن چای زیاد است. عده ای دمای 80 تا 85 درجه سانتی گراد را مناسب می دانند و عده ای دیگر 95 تا 98 درجه سانتی گراد را برترین دما برای آب جوش می شناسند. برای دم کردن چای باید آب را در هر دمایی که مناسب می دانید جوش بیاورید و روی برگ های خشک چای بریزید، سپس به مدت 15 دقیقه دم کنید. پس بهتر است برای خرید چای ساز دستگاهی را انتخاب کنید که امکان تنظیم دما برای جوش آوردن آب و نگهداری آب در دمای مورد نظر را داشته باشد.

یک فنجان چای خوب می تواند به میزان یک فنجان قهوه روز شما را بهتر کند. زمان نقش مهمی در نحوه دم کشیدن چای دارد. اگر برگ های چای مدت زیادی در آب باقی بماند طعم چای تلخ می گردد و اگر مدت دم کشیدن کوتاه باشد تمام عطر و طعم چای آزاد نمی گردد. پس بهتر است زمان دم کشیدن را با توجه به طعمی که از چای انتظار دارید تنظیم کنید. به همین علت خرید چای ساز با امکان تنظیم زمان مناسب برای دم کشیدن بسیار مهم است. وجود تایمر به شما یاری می نماید تا زمان دلخواه برای دم کشیدن را تنظیم کنید و از نوشیدن چای لذت ببرید.

3 چای ساز و کتری برقی پرطرفدار در بازار ایران

حالا که با انواع چای ساز و نکات مهم در خرید چای ساز آشنا شده اید، بهتر است سری به بازار بزنیم و ببینیم کدام محصولات برای خریداران محبوب بوده تا اگر قصد خرید چای ساز دارید، انتخاب برایتان آسان تر باشد.

3 کتری برقی پرطرفدار

ابتدا کتری های برقی پرطرفدار در بازار را آنالیز می کنیم. این محصول ساده و کاربردی می تواند دستیار خوبی در زمان آشپزی، آماده کردن نوشیدنی گرم و حتی آماده کردن بخورهای گیاهی مختلف در زمان سرماخوردگی باشد.

وگاتی - مدل VE-143

اولین نکته ای که در این کتری برقی جلب توجه می نماید طراحی ظاهری بسیار زیبای آن است. جنس بدنه کتری وگاتی از پلاستیک است و درِ آن کاملا جدا می گردد، پس می توانید به خوبی تمام قسمت های کتری را بشویید. ظرفیت آن از 1.6 تا 2 لیتر است و به راحتی می توانید آب لازم برای پخت غذا، دم کردن چای یا آماده کردن 8 لیوان نوشیدنی گرم را با آن جوش بیاورید.

سیم برق به پایه گرم نماینده متصل است و کتری کاملا از روی پایه جدا می گردد. بعلاوه محلی برای جمع کردن سیم دارد که می توانید در زمان هایی که از کتری استفاده نمی کنید، سیم را در آن قرار دهید. در خروجی کتری یک صافی وجود دارد و شما می توانید با خیال راحت پس از جوش آمدن آب، در همان کتری چای دم کنید و نگران ورود برگ های چای به فنجان نباشید.

کتری وگاتی به صورت 360 درجه روی پایه می چرخد و استفاده از آن برای افراد راست دست و چپ دست آسان است. سیستم قطع اتوماتیک جریان برق، نمایشگر مقدار آب موجود در کتری و سیستم ضدرسوب از دیگر قابلیت های این محصول است که توانسته آن را به یک کتری برقی پرطرفدار تبدیل کند.

کتری برقی وگاتی مدل VE-143

810,000 تومان

مشاهده و خرید

ایوولی - مدل EVKA-KE17MB

این کتری برقی از جنس پیرکس و پلی اتیلن ساخته شده و 1.7 لیتر گنجایش دارد. شما می توانید تمام آب داخل کتری پیرکس را ببینید و با یک نگاه متوجه پر یا خالی بودن آن بشوید. این کتری هم در دهانه خود یک صافی دارد که به شما اجازه دم کردن چای در همین پارچ پیرکس را می دهد.

بعد از جوش آمدن آب می توانید چای خشک را در کتری بریزید و بعد از دم کشیدن با خیالی آسوده در لیوان و فنجان سرو کنید. سیستم قطع اتوماتیک و محل نگهداری سیم برق از دیگر قابلیت های کتری ایوولی است. امکان چرخش 360 درجه کتری امکان استفاده آسان آن برای افراد راست دست و چپ دست را فراهم می نماید.

کلید روشن و خاموش کردن کتری زیر دسته آن قرار گرفته است و با فشار دادن آن جریان برق وصل شده و المنت آغاز به کار می نماید. این کتری از پایه خود جدا می گردد و می توانید آن را به خوبی بشویید. البته بهتر است بخشی که کلید قرار گرفته است را خیس نکنید.

کتری برقی ایوولی مدل EVKA-KE17MB

995,000 تومان

مشاهده و خرید

مکسی - مدل SKL1

کتری برقی مکسی از استیل ضدزنگ ساخته شده و مقدار آب موجود در آن را فقط از بخش نشانگر مقدار آب می توانید کنترل کنید. ظرفیت آن 1.8 لیتر است و در متصل دارد. این کتری هم محلی برای نگهداری سیم برق خود دارد و با سیستم اتوماتیک جریان برق، در زمان های لازم می تواند جریان برق را قطع کند.

جالب است بدانید در این کتری هم می توانید چای دم کنید چون یک صافی در قسمت خروجی آب دارد. ظاهر این کتری به شکل اولین کتری های برقی است که به بازار آمد.

کتری برقی مکسی مدل skl1

504,000 تومان

مشاهده و خرید

3 چای ساز پرطرفدار

خرید چای ساز ظاهرا کار ساده ای است اما وقتی به جزئیات دقت می کنید و قرار است براساس احتیاج و بودجه ای که دارید یک مدل را انتخاب کنید، دیگر ساده به نظر نمی رسد. پیشنهاد ما خرید چای ساز به صورت آنلاین است، چون علاوه بر اینکه امکان مقایسه کالاها با یکدیگر را دارید، می توانید پرفروش ترین و پرطرفدارترین ها را پیدا کنید و محدوده جست وجوی خود را به آن ها محدود کنید. چون یک وسیله برقی وقتی محبوب می گردد که کیفیت و قیمت مناسبی دارد.

اونیک - مدل J-V 220

یک چای ساز ساده و با طراحی آشنای قدیمی که در هر آشپزخانه ای جا خوش می نماید. پایه چای ساز اونیک پایه مستطیلی شکل دارد که کتری برقی در سمت راست و قوری روی صفحه گرم سمت چپ آن قرار می گیرد. جنس بدنه کتری از استیل و قوری آن پیرکس است. المنت ضدزنگ به کار رفته در این چای ساز مانع از آسیب تماشا آن در هنگام تماس با آب می گردد.

این محصول به سیستم خاموشی اتوماتیک مجهز است و برای برقراری جریان برق در آن، فقط کافی است کلید روشن/خاموش آن را فشار دهید. سبد مخصوص چای خشکی که در قوری قرار می گیرد هم از جنس استیل ساخته شده و به راحتی بعد از هر بار استفاده تمیز می گردد.

چای ساز اونیک مدل J-V 220

870,000 تومان

مشاهده و خرید

میگل - مدل GTS 301

طراحی ظاهری این چای ساز شبیه به سماور است و حتی بخش کتری آن یک شیر دارد که دقیقا کاربردی شبیه به شیر سماور دارد. قوری این محصول از جنس چینی است و چای را بهتر از قوری های پیرکس دم می نماید. بخش کتری هم از جنس پیرکس ساخته شده و یک سینی ضدچکه هم زیر قسمت شیر کتری قرار گرفته است. ظرفیت قوری 1 لیتر و ظرفیت کتری 3 لیتر است. در بخش کتری LED قرمز قرار داده شده است که در زمان کار کردن چای ساز روشن می گردد و با یک نگاه متوجه روشن یا خاموش بودن آن بشوید.

شما می توانید بعد از اینکه آب جوش آمد، دستگاه را روی حالت گرم نگهدارنده قرار دهید تا آب را بدون جوشاندن مداوم، داغ نگه دارد. سیستم خاموشی اتوماتیک و محل مخصوص جمع کردن سیم از دیگر قابلیت های این دستگاه است. اگر شما حسابی اهل چای نوشیدن هستید یا خانواده پرجمعیتی دارید، توصیه می کنیم خرید چای ساز میگل را در برنامه داشته باشید.

چای ساز میگل مدل GTS 301

2,193,000 تومان

مشاهده و خرید

فلر - مدل TS 285

قوری در این مدل از چای سازهای فلر روی کتری قرار می گیرد. درواقع شما می توانید کتری برقی را به صورت جداگانه بهره ببرید یا با قرار دادن قوری روی کتری، آن را به یک چای ساز تبدیل کنید. کار با این محصول آسان است و همه چیز فقط با یک کلید روشن و خاموش انجام می گردد. جنس قوری پیرکس و جنس کتری ترکیبی از پیرکس و استیل ضدزنگ است.

پایه این محصول خاصیت ضدلغزش دارد و در زمان جوشیدن آب صدای اضافه فراوری نمی نماید. به علت چرخش 360 درجه این چای ساز، استفاده از آن برای افراد راست دست و چپ دست آسان است. اگر آشپزخانه کوچکی دارید و نمی توانید از وسایل برقی بزرگ بهره ببرید خرید چای ساز فلر می تواند برای شما به صرفه باشد.

چای ساز فلر مدل TS 285

4,480,000 تومان

مشاهده و خرید

چای سرد ساز!

یک مدل دستگاه چای ساز وجود دارد که به جای دم کردن چای به روش معمول، چای سرد آماده می نماید. برای تهیه چای سرد با این دستگاه ها می توانید از چای دم شده یا چای کیسه ای بهره ببرید. برای اضافه کردن طعم هم می توانید از میوه یا اسانس های آماده بهره ببرید. روش کار این دستگاه شبیه به نوشیدنی ساز و نوشابه ساز است. باید مواد اولیه را در دستگاه قرار دهید و آن را روشن کنید تا یک لیوان چای سرد داشته باشد.

مسائل رایج چای سازها

ممکن است مدتی بعد از خرید چای ساز متوجه شوید عملکرد آن با مشکل روبرو شده یا بخشی از آن به صورت کلی کار نمی نماید. هر نشانه و مسئله ای که مشاهده می کنیم به علت خرابی در قسمت های داخلی است. وقتی علت ایجاد مشکل را متوجه شوید کار رفع آن آسان تر می گردد. 4 مشکل عمده در چای سازها پیش می آید که در این بخش قرار است با آن ها آشنا شوید.

1. آب جوش نمی آید

در پایه بخش کتری یک المنت قرار گرفته است که با روشن شدن و فراوری گرما، آب را جوش می آورد. وققتی المنت آسیب ببیند دیگر گرم نمی گردد و در نتیجه، آب جوش نمی آید. یک تعمیرکار متخصص لوازم برقی می تواند به راحتی المنت را تعمیر، یا در صورت لزوم تعویض، کند تا مشکل رفع گردد.

2. صفحه گرم نماینده گرم نمی گردد

این اشکال در اغلب چای سازهایی که قوری آن روی صفحه گرم قرار می گیرد پیش می آید. اگر کلید روشن/خاموش دچار مشکل گردد، برد دستگاه خراب گردد، قطعات داخلی آسیب ببیند یا سیم کشی داخلی دچار اشکال و اتصالی گردد صفحه گرم نماینده کار نمی نماید. برای رفع این اشکال حتما باید از یک متخصص بامهارت یاری بگیرید.

3. چای ساز دائم کار می نماید و خاموش نمی گردد

وقتی سنسور تشخیص دمای چای ساز خراب گردد دیگر نمی تواند دمای آب را تشخیص دهد و در نتیجه دستگاه به صورت مداوم کار می نماید. با تعویض سنسور این مشکل به راحتی حل می گردد.

4. به محض روشن کردن چای ساز فیوز برق می پرد

اگر با این مشکل روبه رو شده اید علاوه بر آنالیز دستگاه به وسیله تعمیرکار، باید حتما از یک برق کار متخصص یاری بگیرید تا سیستم سیم کشی ساختمان را آنالیز کند. وقتی با روشن کردن چای ساز فیوز می پرد، یعنی یا در دستگاه برقی شما اتصال کوتاه پیش آمده یا همین مشکل در سیم کشی برق خانه ایجاد شده است. پس بهتر است هم چای ساز را آنالیز کنید هم از سلامت سیم کشی خانه مطمئن شوید.

نکاتی برای طولانی شدن عمر چای ساز

خرید چای ساز با کیفیت می تواند اولین قدم برای استفاده از یک چای ساز به مدت طولانی تر باشد. اما اقدامات دیگری هم وجود دارند که اگر انجام دهید می تواند عمر دستگاه را بیشتر کند.

  • رسوب زدایی منظم را همواره در برنامه خود داشته باشید.
  • عمر چای سازها و کتری برقی های پلاستیکی کوتاه تر از مدل شیشه ای، فلزی و سرامیکی است. پس بهتر است از محصولات پلاستیکی استفاده نکنید. علاوه بر این جوش آوردن آب در کتری پلاستیکی برای سلامتی هم مضر است.
  • اگر از چای ساز استفاده نمی کنید حتما آن را خاموش کنید.
  • مراقب باشید کتری را بدون آب روشن نکنید یا در حین کار، آب آن تمام نگردد. روشن بودن المنت بدون وجود آب در کتری، باعث سوختن آن می گردد.

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

آیا برای تهیه چای سرد حتما باید چای ساز مخصوص بخریم؟

خیر. شما می توانید با ترکیب چای تازه دم، شکر، برش های میوه تازه (مثل لیمو، هلو یا سیب) و مقداری یخ، یک لیوان چای سرد خوش طعم آماده کنید.

آیا می توانیم از چای ساز برای دم کردن دمنوش و چای سبز استفاده کنیم؟

بله، امکان دم کردن انواع دمنوش ها و چای ها با چای ساز وجود دارد.

چطور مدل های مختلف چای ساز که در جهان فراوری می شوند را ببینیم؟

با جست وجوی چای ساز برقی به انگلیسی (electric tea maker) می توانید تمام مدل های مختلف چای ساز برقی که به وسیله برندهای مختلف فراوری می شوند را ببینید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1649

به "راهنمای خرید چای ساز؛ انواع مختلف و نکاتی که قبل از خرید باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید چای ساز؛ انواع مختلف و نکاتی که قبل از خرید باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید