خبرنگاران کرونا، قرنطینه و چاقی

به گزارش اخبار مشروح، تهران - خبرنگاران - دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: همه گیری کرونا موجب بروز تغییراتی در شیوه زندگی مردم شده است. چاقی و اضافه وزن از جمله عوامل خطری هستند که سلامت انسان ها را تهدید می نمایند.

خبرنگاران کرونا، قرنطینه و چاقی

دکتر محمد هاشمی در یادداشتی به آنالیز پیامدهای چاقی در دوران کرونا و قرنطینه پرداخت و تاکید نمود: باید بدانیم گرچه همه گیری کرونا مهلک و خطرناک است اما غفلت از دیگر وجوه بهداشتی و ابتلا به اضافه وزن و چاقی در طول زمان بیش از آن سلامتی را تهدید کرده و درگیری با تبعات بلندمدت آن نظیر دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های غیرواگیر، به صورت همیشگی و مادام العمر در سلامتی و نهایتا کیفیت زندگی افراد ایجاد اختلال می نماید.

این یادداشت را در ذیل می خوانیم: آنالیز نتایج آماری پیامدهای ناشی از کووید - 19 نیز نشان داده که افراد مبتلا به چاقی انواع شدیدتر بیماری و میزان مرگ و میر بالاتری را تجربه کرده اند اما باوجود این حقیقت هشدار دهنده، تغییرات ناشی از شیوع بیماری و شرایط قرنطینه موجبات افزایش احتمال بروز اضافه وزن و چاقی را در پی داشته است.

این اتفاق بیشتر از دو راستا به وقوع پیوسته است: اول این که به واسطه اقامت در منزل، داشتن وقت اضافه تر به یاری وسوسه آمده و موجب می گردد تا افراد تمایل زیادتری برای مصرف خوراکی های بیشتر و متنوع تر داشته باشند.

در کنار آن بیشتر شدن انجام پخت و پزهای خانگی به جهت فراهم آوری مایحتاج روزانه و پرهیز از خرید از بیرون که دامنه آن به پخت نان و انواع شیرینی هم رسیده، نیز موجب تشدید وسوسه ها و مصرف افزون تر مواد غذایی داخل منزل شده است.

به همه این تغییرات قرنطینه ای، تغییر الگوی خواب را هم اضافه کنید که منجر به دیرتر بیدار شدن و دیرتر خوابیدن شده است. این امر عمدتا باعث حذف وعده اصلی صبحانه و ریزه خواری های ساعات پایانی شب می گردد که خود زمینه را برای افزایش وزن مهیا کرده است.

وی عامل دیگری که در این ایام به افزایش بروز اضافه وزن یاری کرده باورهای غلط و توصیه های نادرست تغذیه ای است که در طی این دوره به سرعت از منابع غیرمعتبر علمی منتشر و دهان به دهان گشته و تبدیل به باورهای عمومی نادرست شده است.

ضرورت مصرف کالری بیشتر و یا خوردن خوراکیهای با طبع گرم با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا از جمله توصیه های نادرستی است که پیروی از آنها به افزایش اضافه وزن و چاقی دامن زده است.

نقصان سواد سلامت عمومی نیز در این میان به یاری این باورها آمده و با تغییر در سبد مصرفی افراد و خانواده ها زمینه ساز دریافت بیشتر کالری را فراهم آورده است. مثال شاخص این نمونه مصرف بیشتر آب میوه های صنعتی است که افراد به منظور دریافت ویتامین و پیشگیری از ابتلا به کرونا مصرف می نمایند درحالیکه این خوراکی ها به دلیل شکر اضافه تر نه تنها تامین نماینده میزان ویتامین مورد نظر نیستند بلکه خود عاملی برای اضافه وزن و چاقی محسوب میشوند.

برای مقابله با این معضل در درجه اول توصیه به تنظیم ریتم خواب می گردد که خود این قضیه به حفظ نظم در خورد و خوراک بعنوان مخرج مشترک مقابله با این پدیده یاری می نماید.

دانستن این نکته لازم است که رعایت اصول تغذیه برمبنای هرم استاندارد تغذیه یگانه نسخه غذایی است که نیازمندی های بدن برای تقویت سیستم ایمنی را مهیا کرده و تا حدی می تواند اثر پیشگیری نماینده از ابتلائ به کووید - 19 داشته باشد.

داشتن یک برنامه غذایی منظم با یاری کارشناسان این حوزه و مدیریت محتویات یخچال و خوراکی های موجود در منزل به نحویکه میوه جات و سبزیجات کم کالری بیشتر در دسترس بوده و در مقابل خوردنی های چرب و شیرین و پرکالری در دسترس نباشند هم از راهکارهای موثر در کنترل کالری دریافتی و بالطبع کنترل وزن خواهد بود. هرچند باید دانست که حتی مصرف بیش از حد میوه ها هم می تواند منجر به انباشت کالری اضافه و افزایش وزن گردد.

درنهایت این که باید بدانیم گرچه همه گیری کرونا مهلک و خطرناک است اما غفلت از دیگر وجوه بهداشتی و ابتلاء به اضافه وزن و چاقی در طول زمان بیش از آن سلامتی را تهدید کرده و درگیری با تبعات بلندمدت آن نظیر دیابت، فشارخون، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های غیرواگیر، بصورت همیشگی و مادام العمر در سلامتی و نهایتا کیفیت زندگی افراد ایجاد اختلال میکند.

پس به نحوی رفتار کنیم که پس از فروکش کردن همه گیری کرونا، تندرستی خود را از جنبه دیگری به مخاطره نینداخته باشیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 870

به "خبرنگاران کرونا، قرنطینه و چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا، قرنطینه و چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید