هر ماده ای را در دنیای نانو از آرمینانو بخواه

به گزارش اخبار مشروح، نانوفناوری از علوم و فناوری های نوینی است که در سال های اخیر پیشرفت خیره کننده ای در کشور داشته است.

هر ماده ای را در دنیای نانو از آرمینانو بخواه

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

علاوه بر متخصصان فناور در دانشگاه های داخلی که زمینه ساز پیشرفت در فراوری محصولات نانوفناورانه بوده اند، در این سال ها متخصصان زیادی پس از فراگیری این فناوری نوین در دانشگاه های خارج از کشور با هدف توسعه محصولات برآمده از نانوفناوری به کشور بازگشته اند و منشأ اثر در فراوری بسیاری از این نوع محصولات شده اند.

دکتر ابراهیم اکبرزاده و همسرش که هر دو بین سال های 91 تا 95 دردانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا، اسپانیا، به ترتیب در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد تحصیل و بعلاوه با راه اندازی شرکتی فعال در زمینه انرژی های تتازهپذیر همکاری می کردند، از جمله متخصصانی هستند که پس از خاتمه تحصیلاتشان به منظور کارآفرینی در بحث فراوری موادنانوساختار به کشور بازگشتند و شرکت دانش بنیان مهندسی پایدار ابتکار آرمینا را تأسیس کردند.

مدیرعامل شرکت مهندسی پایدار ابتکار آرمینا درباره ماجرای تشکیل این مجموعه به جام جم می گوید: پس از بازگشت به ایران، با برخی از دوستان داخل و برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور وارد همکاری شدیم و کارمان را در مجموعه پارک فناوری پردیس شروع کردیم. ابتدا روی موضوع انرژی های تتازهپذیر بادی و خورشیدی متمرکز شدیم. اما از آنجا که متاسفانه نتوانستیم در بحث منافع مالی به نتایج خوبی برسیم، به فراوری مواد و فناوری نانو متمایل شدیم.

به گفته دکتر اکبرزاده، شرکت مهندسی پایدار ابتکار آرمینا در حال حاضر بیش از 25 نانو ماده را در فرم های مختلف فراوری می نماید.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بعلاوه بیان می نماید:ما علاوه بر فراوری نانو مواد، دانش فنی استفاده از نانوذرات و محصولات نهایی برپایه فناوری نانو را برای شرکت های همکار تدوین و در فرآیند آمادگی از مراحل ابتدایی تا زمانی که این محصول فراوری و تجاری سازی گردد با آنها همکاری می کنیم.

محصولات نانو چگونه محصولاتی هستند؟

نانوفناوریدانش فراوری مواد گوناگون در شرایطی است که ویژگی های آنها در ابعاد مولکولی و فرامولکولی در حد 1 تا 100 نانومتردر کاربردهای صنعتی مهندسی شده است. فرآیندی که طی آن با تغییر مقدار ذرات مواد، شاهد بروز ویژگی های تازهی از آنها خواهیم بود.

اکبرزاده درباره ویژگی های نانومواد می گوید:برای مثال تمام مواد و همین طور فلزات در حالت عادی به شکل توده هایی هستند که در این شکل توده ای، خواص منحصر به فردی دارند. مانند فلز طلا که ذرات آن در حالت طبیعی به رنگ طلایی دیده می گردد، اما همین فلز پس از تبدیل به نانوذرات طلا و تغییر مقدار ای که در ذرات ماده ایجاد می گردد،می تواند در طیف رنگ های متفاوت مانند سبز، بنفش یا قرمز مشاهده گردد. زیرا نور بازتابی از نانوذرات طلا با نور بازتابی از ذرات توده ای این فلز فرق دارد. در خصوص دیگر فلزات هم تقریبا به همین شکل است. مثال دیگر فلز آهن است که آن را به اسم یک ماده فرومغناطیس می شناسیم در حالی که پس از تبدیل به نانوذرات،از این فلز خواص سوپرمغناطیسی مشاهده می گردد.همین طور می توان اشاره نمود بیشتر نانومواد در مقایسه با مواد عادی،فعالیت های ضدباکتریایی یا ضد ویروسی به شدت قوی تری از خود بروز می دهند.

خصوصیات محصولات نانو برای مقابله با کرونا

مدیرعامل شرکت مهندسی پایدار ابتکار آرمینا ضمن شرح این نکته که دانش نانو یک دانش میان رشته ای و مرتبط با حوزه وسیعی از علوم است به معرفی یکی از مهم ترین این محصولات می پردازد و می گوید: ما از معدود فراورینمایندگان نانوذرات مس هستیم. ماده ای که خواص ضد قارچ، ضدجلبک،ضدویروسی وضد باکتری بسیار بالایی دارد.جالب است بدانید پس از شیوع ویروس کرونانتایج تحقیقات نشان داد این ماده می تواند بیش از 96درصدروی باکتری ها و ویروس ها، به خصوص روی ویروس کرونا اثر بگذارد. در نتیجه تیم ما تصمیم گرفت با استفاده از نانوذرات مس و با یک فرمولاسیون تازه محلول ضدعفونی نماینده تازهی برای سطوح فراوری کند.

دکتر اکبرزاده در تشریح تفاوت و عملکرد این محصول با سایر مواد ضدعفونی نماینده موجود در بازار می افزاید:تفاوت این محلول با دیگر انواع ضدعفونی نماینده سطوح این است تا زمانی که این ذرات بر سطوح باقی بماند دیگر احتیاجی به استفاده مجدد ازآن نیست. خوشبختانه در ماه های گذشته هزاران لیتراز این محصول فراوری شد و به فروش رسید. اما به علت موانع موجود در فرآیند صدور مجوزها و قوانین سازمان غذا و دارو، مجوز فراوری مجدد این محصول تمدید نشد.

این فناوردانش بنیان در اشاره به کاربردهای نانوذرات مس می گوید:از کاربردهای دیگر نانوذرات مس می توان به اثر کنترل نمایندگی عفونت های باکتریایی و ویروسی اشاره نمود که این مزیت باعث می گرددبیمارستان ها یا مراکز بهداشت شهری و روستایی بتوانند به صورت دائمی از آن استفاده نمایند. ما حتی استفاده از این محصول پرکاربرد را دربحث کنترل آفات کشاورزی، کنترل عفونت های موجود در دامداری ها و شبکه مترو پیشنهاد دادیم؛زیرا وجود مس تا حد مشخصی نه تنها برای بدن مضر نیست،بلکه مورد احتیاج هم هست.

قوانین قدیمی؛ سرعتگیر فعالیت های نوآورانه

مسأله مهمی که بیشتر شرکت های دانش بنیان از آن به اسم نکته ای منفی یاد می نمایند که تمام فعالیت هایشان را تحت تاثیر قرار می دهد، وجود قوانین دست و پاگیر کهنه ای است که به شدت به بازنگری احتیاج دارند. گاه این قوانین نتایج غیرقابل جبرانی به بار می آورد. در این باره دکتراکبرزاده تصریح می نماید: مرداد سال گذشته برای استفاده از نانوذرات مس در ماسک های صورت تقاضای مجوز کردیم. اما پیروز به دریافت آن نشدیم. موضوعی که متاسفانه باعث شد از قافله جهانی باز بمانیم و حدود دو ماه قبل متوجه شدیم یک شرکت بریتانیایی این کار را برای اولین بار در جهان انجام داده است.

ورود به حوزه صادرات منظره پیش رو

مدیر عامل این شرکت فعال در زمینه فراوری محصولات نانوفناورانه در ادامه خاطر نشان کرد:تحقیقات ما برای ارائه محصولات تازه ادامه دارد. برای نمونه استفاده از اکسید آهن (مگنتیت)در فرآیند شیرین سازی آب که قطعا در حوزه کنترل و مدیریت منابع آبی در آینده موثر خواهد بود، در دست پژوهش است. به علاوه تا به امروز فعالیت های گروه شش نفره ما به بازار داخلی مانند دانشگاه ها و مراکز پژوهشی معطوف بوده است. اما خوشبختانه از سال گذشته واردبحث صادارت به کشور های دیگر مانند عراق شدیم و صادرات به برخی کشورهای منطقه و هم شرق آسیا را در دستور کار داریم. البته متاسفانه در این راستا در خصوص بازار شرق آسیا و اروپا با چالش عظیم تحریم ها روبه رو هستیم.

محصولات آرمینانو در یک نگاه

شرکت مهندسی پایدار ابتکار آرمینا یک شرکت تخصصی در زمینه فراوری انواع محصولات حوزه نانو است که این محصولات هر کدام می توانند در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

از جمله مهم ترین این محصولات می توان به این نمونه ها اشاره نمود:پلیمرهای آنتی باکتریال به کار رفته دربسته بندی محصولات کشاورزی و افزایش طول عمر آنها،فراوری رنگدانه های مصنوعی و بعلاوه کار بر روی محصول ذغال های صنعتی به اصطلاح متال گرافیت، ترکیبی از فلز مس و گرافیت خالص که در صنایع خودروسازی کاربرد دارد.

از دیگر محصولات شرکت می توان به جوهر، خمیر و چسب رسانا که درسلول های خورشیدی،باتری های با ظرفیت بالا و برچسب های تشخیص فرکانس های رادیویی کاربرد دارند اشاره نمود. بعلاوه نانوذرات اکسید آهن سه ظرفیتی برای تشخیص و درمان بیماری ها،نانوذرات طلا و نقره در محصولات آرایشی و بهداشتی و نانوذرات مس در سیالات خنک نماینده و کاتالیزور ها مورد استفاده قرار می گیرند.

راه های ارتباط با مهندسی پایدار ابتکار آرمینا

وبسایت:www.armina-eng.com

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: armina-eng

توئیتر:Armina-eng

تلفن: 02176251691 و 02176251689

آدرس: تهران،آزادراه تهران-پردیس، پارک فناوری پردیس، خیابان دانش یک، پلاک 18.1، طبقه همکف

سیمین دخت شاکری - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1163

به "هر ماده ای را در دنیای نانو از آرمینانو بخواه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر ماده ای را در دنیای نانو از آرمینانو بخواه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید