20 پیست اسکی معروف برای گردش زمستانی

به گزارش اخبار مشروح، خبرنگاران: زمستان پر برکت سال جاری با بارش های خوب خود باب گردشگری زمستانی را در پیست های اسکی سراسر کشور گشوده است .

20 پیست اسکی معروف برای گردش زمستانی

اگر عاشق برف بازی و اسکی و ورزش های زمستانی هستید با ما باشید تا معروف ترین پیست های اسکی ایران و ویژگی های آن ها را برایتان بگوییم.

پیست شمشک

پیست شمشک یکی از پیست های اسکی تهران محسوب می شود که در فاصله 57 کیلومتری شمال شرقی تهران قرار گرفته است. برای دسترسی به پیست شمشک باید از جاده لشرک-فشم یا کرج-گچسر (فقط در فصل تابستان) بهره ببرید. فعالیت این پیست از سال 1327 شروع شد و در سال 1357 عنوان پیست بین المللی را از آن خود کرد. ارتفاع پیست شمشک در بلندترین نقطه آن به 3,050 متر و در پست ترین نقطه آن به 2,550 متر می رسد. زمان اسکی در این پیست، از اوایل آذر تا اواسط فروردین است. آمار نشان می دهد از هر هزار نفری که در این پیست اسکی می نمایند، 2.3 نفر آسیب می بینند. تا به امروز 76 مورد آسیب دیدگی در این پیست گزارش شده است.

پیست شمشک مجهز به دو تله سیژ و چهار تله اسکی است. ضمناً این پیست مجهز با نورافکن هایی با نور زرد است که هم فضای جذابی ایجاد نموده و هم امکان اسکی تا دیر وقت را فراهم می نماید. از دیگر امکانات این پیست می توان به دو هتل و چهار رستوران اشاره نمود که یکی از آن ها در قله کوه قرار گرفته است.

آدرس: تهران، بزرگراه بابایی، جاده لشگرک، جاده اوشان فشم، شمشک، پیست اسکی شمشک

پیست دیزین

پیست دیزین نه تنها مهم ترین پیست اسکی ایران، بلکه معتبرترین پیست اسکی خاورمیانه نیز محسوب می شود. دیزین نخستین پیست اسکی ایران است که از سوی فدراسیون جهانی برای برگزاری مسابقات رسمی مورد تایید قرار گرفته است؛ زیرا بیشتر فاکتورهای آن نظیر شیب و طول مسیر و امکانات رفاهی آن، در حد استاندارد و بین المللی هستند.

پیست دیزین در کوه های شمال تهران (منطقه گاجره) در فاصله 123 کیلومتری جاده چالوش و 71 کیلومتری شهر شمشک واقع شده است. این پیست دارای سه تله کابین، دو تله سیژ، هفت تله اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی است. از امکانات رفاهی این پیست می توان به دو هتل، پنج رستوران و 19 کلبه اشاره نمود. ارتفاع این پیست بین 2,650 تا 3,600 متر است و برترین زمان اسکی در آن اوایل آذر تا اواخر اردیبهشت محسوب می شود.

آدرس: کرج، جاده چالوس، جاده دیزین، پیست بین المللی اسکی دیزین

پیست توچال

پیست توچال یکی از محبوب ترین پیست های تهران و در عین حال نزدیک ترین پیست به این شهر است که در انتهای خیابان ولنجک و در فاصله سه کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده است. پیست توچال دارای سه تله کابین است که طول هر سه آن ها درمجموع به 7500 متر می رسد و جزو تله کابین های به هم پیوسته جهان محسوب می شوند.

پیست توچال دارای سه مسیر است که مسیر اول با 1,200 متر طول در قله (ارتفاع 3,850 تا 3,550 متری)، پیست دوم با طول 900 متر در دامنه غربی (ارتفاع 3,750 تا 3,550 متری با دید زیبا به کوه های اطراف) و پیست سوم در ایستگاه هفتم تا پنجم با طولی نزدیک به 5,500 متر (ارتفاع 3,750 تا 2,940 متری) واقع شده است. دو مسیر اول مجهز به تله اسکی و تله سیژ هستند؛ اما پیست سوم به علت نوسانات زیاد فاقد این امکانات است. تنها هتل این مجموعه، هتل توچال با 30 اتاق و سوئیت، در ارتفاع 3,550 متری و در انتهای مسیر اول و دوم واقع شده است.

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، شرکت تله کابین توچال

پیست آبعلی

پیست آبعلی که قدیمی ترین پیست ایران است، در نزدیکی شهر آبعلی در 57 کیلومتری تهران در جاده هراز واقع شده، دارای پنج پیست است که درمجموع دارای یک تله کابین، پنج تله اسکی بشقابی، سه تله اسکی چکشی و یک تله سیژ هستند. اگر می خواهید برف بازی در تهران را تجربه کنید، برترین زمان استفاده از پیست آبعلی که بالاترین ارتفاع آن 2,650 و پایین ترین ارتفاع آن 2,400 متر است، از اواسط دی تا اواسط اسفند است. از امکانات این پیست می توان به یک هتل و شش رستوران اشاره نمود.

آدرس: 45 کیلومتری تهران، جاده هراز

پیست دربندسر

پیست دربندسر که در سال 1361 راه اندازی شده، در 57 کیلومتری شمال تهران واقع شده است. برترین زمان استفاده از پیست دربندسر که مسیر آن از ارتفاع 2,670 تا ارتفاع 3,570 متری کشیده شده، از اواسط آذر تا اواخر اردیبهشت است. این پیست که میانگین بارش برف سالانه آن به دو تا چهار متر می رسد، دارای یک خط تله کابین 12 نفره است که از نقطه ابتدایی پیست تا ارتفاع 3370 متری کشیده شده و درمجموع مجهز به هفت تله اسکی و تله سیژ (شامل دو دستگاه مبتدی) است.

ضمناً پیست دربندسر که مساحت کل آن در حدود 300 هکتار است، یک مدرسه آموزش اسکی به صورت حرفه ای نیز فعالیت می نماید. بعلاوه در یکی از دره های شمالی این پیست، یعنی دره تلتنگنه، امکان اسکی در تیر ماه هم وجود دارد.

آدرس: تهران، اتوبان بابایی، به سمت لواسان، بعد از شمشک، دربندسر

پیست نسار

تاریخ استفاده از این پیست منحصربه فرد که در دامنه کوه بیجار در جوار شهر بیجار کردستان (جنوب غرب شهر) واقع شده است، به سال 1330 باز می شود. طول مسیر اسکی پیست نسار، 900 متر و عرض آن 120 متر است. از ویژگی ها و امکانات این پیست 112 هکتاری می توان به اسکی چمن در زمینی به مساحت دو هکتار (330 متر و 60 متر عرض) ُ پارکینگ، رستوران، تله سیژ 1300 متری (در حال احداث)، دستگاه پیست کوب و مدرسه اسکی با مربی آقا و خانم اشاره نمود.

آدرس: بیجار، دامنه کوه نسار

پیست چلگرد

پیست چلگرد یا کوهرنگ که یکی از پیست های مهم زاگرس است، در نزدیکی شهر چلگرد است. چلگرد در فاصله 91 کیلومتری شهرستان شهرکرد در استان چهار و محال بختیاری واقع شده است. پیست چلگرد مسیری به طول 800 متر با شیب 20 درصد دارد و دارای سه محوطه تفکیک شده برای خانواده، خانم ها و آقایان است. تونل و آبشار کوهرنگ که در نزدیکی این پیست وجود دارد نیز می تواند نظر هر توریستی را به خود جلب کند.

پیست چلگرد که در سال 1354 ساخته شده است، توانایی جذب 20 تا 30 هزار توریست در سال را دارد و هوای آن در اغلب روزهای سال آفتابی است. از امکانات رفاهی این پیست می توان به هتل کوهرنگ، پارکینگ، دو دستگاه بالابر ویژه خانم ها و آقایان و یک دستگاه بالابر آموزشی به طول 200 متر اشاره نمود.

آدرس: چلگرد، 85 کیلومتری شهرکرد

پیست سهند

پیست سهند که در فاصله 39 کیلومتری جنوب شرقی تبریز (استان آذربایجان شرقی) واقع شده است، دارای دو تله اسکی بالابر به طول 1200 متر و تله اسکی مبتدی به طول 100 متر است و به زودی از امکانات دیگری نظیر 12 دستگاه بالابر، دو هتل پنج ستاره و سه ستاره و مجموعه های آپارتمانی، ویلایی و ورزشی برخوردار خواهد بود. عمق برف در پیست سهند گاهی حتی به چهار متر هم می رسد؛ اما به علت اینکه بهمن گیر نیست، بیشتر نقاط آن برای اسکی کاملا ایمن است و امکان استفاده از آن تا آخر اردیبهشت وجود دارد.

آدرس: بزرگراه تبریز-تهران، بعد از پلیس راه

پیست خور

تاریخ ساخت پیست خور با ارتفاع 2,800 تا 3,000 متر، به پیش از سال 1357 باز می شود و در فاصله نزدیکی از سد کرج واقع شده است. برای رسیدن به این پیست باید در کیلومتر 23 جاده کرج- چالوس، قبل از رسیدن به تاسیسات سد کرج، به وسیله مسیر فرعی به سمت خاور حرکت کنید و پس از آن روستاهای ارتگه و جی را نیز پشت سر بگذارید. پیست خور که دارای دو مسیر 1850 و 350 است، مجهز به یک تله اسکی بشقابی بوده و ظرفیت پذیرش آن روزانه 1300 نفر است.

آدرس: کرج، جاده چالوس، 23 کیلومتری جاده -کرج، روستای خور، پیست اسکی خور

پیست آلوارس

پیست آلوارس که بزرگ ترین پیست ایران است، در دامنه های کوه سبلان در 30 کیلومتری سرعین (استان اردبیل) و 12 کیلومتری روستایی به همین نام واقع شده است. مقدار بارش برف در پیست آلوارس که در ارتفاع 3,200 متری قرار گرفته است، بسیار زیاد است و به همین علت در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار قابل استفاده است. این پیست مجهز به یک تله سیژ با ارتفاع 1,250 متر است که با استفاده از آن به راحتی می توانید به بالای مسیر بروید.

آدرس: 12 کیلومتری روستای آلوارس و 30 کیلومتری سرعین

پیست پولادکف

پپیست اسکی بین الملی پولادکف در 88 کیلومتری شمال شیراز و کیلومتر 15 جاده سپیدان به آبشار مارگون قراردارد. پیست پولادکف دارای هتل چهار ستاره، چهار واحد غذاخوری، تله کابین به طول دو کیلومتر، دو دستگاه تله اسکی ویژه اسکی بازان به طول 1,600 متر و هشت دستگاه موتور برفی است. در نزدیکی پیست اسکی پولادکف، پیست اسکی کوچک تری وجود دارد که به پیست اسکی سپیدان شناخته می شود. بارش سنگین برف در فصل زمستان یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان فارس در این منطقه محسوب می شود. این مجموعه با استقبال بی نظیر مردم و علاقه مندان به ورزش اسکی در ایام زمستان روبه رو است و با توجه به قرار گرفتن در مسیر آبشار زیبای مارگون، موقعیت ویژه ای دارد.

وجود امکانات اقامتی و تفریحی مناسب و متنوع باعت شده این پیست در سایر فصول هم قابل استفاده باشد؛ به طوری که در فصل تابستان امکان پرداختن به ورزش مفرح اسکی روی چمن نیز در این مجموعه وجود دارد و تله کابین آن در تمام ایام سال فعال است. مجموعه پولادکف به عنوان دومین پیست بین المللی اسکی کشور مطرح شده و هر سال شاهد حضور پرشور اسکی بازان و عموم مردم است.

آدرس: استان فارس، سپیدان

پیست خوشاکو

پیست خوشاکو با مساحت 50 هزار متر مربع که در 24 کیلومتری غرب ارومیه (آذربایجان غربی) در منطقه راژان و در نزدیکی روستای خوشاکو واقع شده است، یکی از قطب های مهم ورزش های زمستانی در شمال غرب کشور یه حساب می آید و برترین زمان برای استفاده از این پیست اواخر پاییز و زمستان است. از دیگر مکان های مشابه پیست خوشاکو می توان به پیست سهند در استان آذربایجان شرقی و پیست آلوارس در استان اردبیل نام برد. ضمناً به علت پوشش مناسب گیاهی این پیستُ، امکان اسکی روی چمن نیز وجود دارد.

آدرس: 30 کیلومتری غرب ارومیه، منطقه راژان، روستای خوشاکو

پیست کاکان

پیست کاکان با ارتفاع 2850 از سطح دریا که با نام پیست اسکی دنا هم شناخته می شود، در 18 کیلومتری شهر یاسوج (استان کهگیلویه و بویر احمد) و در نزدیکی روستای کاکان در کنار منطقه زیبای آب نهر واقع شده است. این پیست نسبتا عریض که دارای 1500 طول و 600 متر عرض است، از امکاناتی نظیر محل اقامت، رستوران، پیست کوب و چهار تله اسکی بشقابی برخوردار است. ضمناً مربیان مجربی نیز در این پیست آماده خدمت رسانی هستند. برترین زمان استفاده از پیست کاکان، اوایل دی تا اواخر زمستان است که عمق برف حتی به 3.5 متر هم می رسد.

این پیست در سال 1373 با نصب یک بالابر افتتاح شد و در سال 1384 دو تله اسکی بشقابی دیگر نیز در این مجموعه راه اندازی شد. پیست جزو 30 پیست فعال کشور و یکی از محبوب ترین پیست ها در منطقه جنوب کشور است.

آدرس: یاسوج، دهستان کاکان

پیست شازند

پیست شازند که در ارتفاع 2,760 متری در 25 کیلومتری شهر شازند و 55 کیلومتری اراک در استان مرکزی واقع شده است، با مسیری به طول 600 متری از امکاناتی نظیر سه دستگاه تله سیژ و رستوران برخوردار است. پیست شازند تنها در فصل زمستان و بهار فعال است و از استان های همدان و لرستان نیز توریست جذب می نماید.

آدرس: 25 کیلومتری شهر شازند و 55 کیلومتری اراک

پیست تربیت بدنی فارس

پیست تربیت بدنی با ارتفاع 2,660 متر ارتفاع از سطح دریا در 9 کیلومتری پیست پولادکف، در 80 کیلومتری شمال شیراز و در پنج کیلومتری اردکان فارس قرار گرفته است. از امکانات این پیست می توان به سه تله اسکی، یک تله کابین، پارکینگ، رستوران، هتل، درمانگاه و پایگاه قهرمانی اشاره نمود.

آدرس: 80 کیلومتری شمال شیراز و پنج کیلومتری اردکان

پیست تاریک دره

پیست تاریک دره که در فصل زمستان و اوایل بهار فعال است، در فاصله 10 کیلومتری از مرکز شهر همدان و 15 کیلومتری جنوب غربی جاده گنج نامه در دامنه کوه های الوند واقع شده است و جاده آسفالته آن از دره عباس آباد و گنج نامه می گذرد. پایین ترین نقطه پیست تاریک دره در ارتفاع 2,600 متری و بالاترین نقطه آن در ارتفاع 3,150 متری قرار گرفته است و طول مسیر آن نیز چهار کیلومتر است. این پیست در سال 1364 افتتاح شد و از امکاناتی نظیر یک تله سیژ و دو تله اسکی بشقابی و امکانات رفاهی نظیر رستوران و یک خوابگاه با ظرفیتی در حدود 500 نفر برخوردار است.

آدرس: 15 کیلومتری جنوب غربی جاده گنج نامه

پیست شهمیرزاد

پیست شهمیرزاد که در شمال شهر شهمیرزاد در استان سمنان (شهمیرزاد در 24 کیلومتری شهر سمنان قرار گرفته است) واقع شده است، یک پیست مدرن و حرفه ای نیست و فاقد امکاناتی نظیر تله سیژ و تله اسکی است؛ اما با توجه به کویری بودن شهر سمنان، در زمستان توریستان زیادی را به سوی خود جذب می نماید و نمی توان در آن با تخته و چوب اسکی کرد. این پیست تنها برای تیوب سواری استفاده می شود که تفریحی لذت بخش و البته خطرناک است.

آدرس: استان سمنان، شهمیرزاد، منطقه چاشم

پیست شیرباد

این پیست که تنها پیست شرق ایران است، با مساحت 50 هکتار و در ارتفاع 2900 متری در فاصله 18 کیلومتری از روستای دولت آباد که در 45 کیلومتری غرب مشهد (خراسان رضوی) واقع شده است، در دی ماه 1391 ساخته شده است. طول مسیر پیست شیرباد 880 متر است و از امکاناتی نظیر تله اسکی، رستوران و سوئیت های اقامتی برخوردار است. توصیه می شود مسیر کوهستانی روستای دولت آباد تا پیست را با خودروهای دو دیفرانسیل طی کنید.

آدرس: جاده مشهد- چناران، دوربرگردان گلمکان، انتهای دره دولت آباد

پیست فریدون شهر

پیست فریدون شهر که تنها پیست استاندارد استان اصفهان است، در 180 کیلومتری غرب اصفهان و سه کیلومتری فریدون شهر واقع شده است. ارتفاع این پیست از سطح دریا 2,360 متر است و در بالاترین نقطه آن به 3,000 متر می رسد. از امکانات پیست فریدون شهر می توان به سالن مجهز به سیستم گرمایشی، پیست آموزشی برای افراد مبتدی و یک بالابر برای اسکی بازان حرفه ای، رستوران، کافی شاپ، پیست کوب و سوئیت های اقامتی اشاره نمود. مساحت این پیست 50 متر و مقدار بارش برف در آن یک تا 6 متر است.

آدرس: 180 کیلومتری غرب اصفهان، سه کیلومتری فریدون شهر

پیست پاپایی

پیست پاپایی که تنها پیست استاندارد استان زنجان است و در سال 1346 ساخته شد، در فاصله 45 کیلومتری زنجان و در سه کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود واقع شده است. این پیست 80 هکتاری که در ارتفاع 2,850 از سطح دریا قرار گرفته است و ارتفاع آن در بالاترین نقطه به سه هزار متر هم می رسد، دارای مسیری به طول 600 متر است. از امکانات پیست پاپایی می توان به مدرسه اسکی، تله اسکی، سوئیت، کافی شاپ و پارکینگ اشاره نمود.

آدرس: 45 کیلومتری جنوب غربی زنجان

پیست سقز

پیست سقز در ارتفاع 2,100 متری از سطح دریا قرار داد و به مدت پنج ماه می توان در آن اسکی کند. استاندارد بودن این پیست در سال 1384 تایید شده و در حال حاضر مجهز به یک بالابر است. سقز یکی از پربارش ترین شهرهای استان کردستان است.

آدرس: محور سقز به بانه، ضلع شمالی کوه وزنه

پیست پیغام

پیست اسکی پیغام که یکی از قدیمی ترین پیست های ایران است در مرند در شمال تبریز واقع شده است و در سال 1348 با مسیری به طول 800 متر در دامنه های مرتفع رشته کوه میشو ساخته شده است. ارتفاع این پیست 30 هکتاری از سطح دریا 1,800 متر است. پارکینگ، رستوران، سرویس بهداشتی و دستگاه های بالابر برای افراد مبتدی و حرفه ای، از امکانات پیست پیغام است.

آدرس: کیلومتر 15 جاده مرند-تبریز

پیست اسکی روی چمن جنگل های فندقلوی نمین

این پیست که مختص چمن روی اسکی است، با ارتفاع 1,700 متر از سطح دریا در 25 کیلومتری اردبیل واقع شده است. منطقه فندقلو در نمین به خاطر برخورداری از جنگل ها و مراتع منحصربه فرد و بعلاوه وجود تله کابین فندقلو - حیران، در فصل تابستان توریستان زیادی را به خود جلب می نماید.

آدرس: اردبیل، 25 کیلومتری اردبیل و 10 کیلومتری نمین، منطقه فندقلو

پیست کامان

پیست اسکی کامان به طول 6 کیلومتر در دی ماه سال گذشته با حضور وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی وقت به بهره ببرداری رسید. این پیست که یکی از به روزترین و مجهزترین پیست های کشور محسوب می شود، در 25 کیلومتری قزوین و در حاشیه جاده قزوین- الموت واقع شده است و استانداردهای آن نیز مورد تایید فدراسیون اسکی کشور قرار گرفته است.

از جمله پروژه های در حال ساخت این مجموعه می توان به ظرفیت های مارپیچ بزرگ و کوچک، اسنوبرد و مقاومت، خانه های اسکیمویی در ایستگاه مقصد، تله سیژ جهت رفاه حال کوهنوردان، بانجی جامپینگ، زیپ لاین، بیگ جامپ، سکوی دید باز، احداث پارک تاریک در ایستگاه مقصد و کشت گیاهان دارویی اشاره نمود.

آدرس: 25 کیلومتری شهر قزوین، منطقه الموت

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1651

به "20 پیست اسکی معروف برای گردش زمستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 پیست اسکی معروف برای گردش زمستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید