سرگرمی در مرداد برفی آلوارس!

به گزارش اخبار مشروح، از کارتینگ و تله سی یژ گرفته تا مسیر پیاده روی و کوهنوردی، آن هم در یک هوای خنک در مرداد ماه، از جمله امکاناتی است که در آلوارس منتظر شماست. پیست اسکی آلوارس که یکی از بزرگترین پیست های اسکی ایران از لحاظ وسعت است، در 10 کیلومتری روستای آلوارس قرار گرفته است.

سرگرمی در مرداد برفی آلوارس!

خبرنگاران: گشت و گذار در زیبایی های دامنه سبلان و تنفس در هوای پاک آن، تنها بخشی از جاذبه هایی است که می تواند انگیزه سفر به آلوارِس اردبیل باشد، اما اگر تماشای های طبیعت زیبا و امکانات سرگرمیی پیست اسکی آلوارس را هم بخواهیم در نظر بگیریم، انگیزه چنین سفری دوچندان خواهد بود.

از کارتینگ و تله سی یژ گرفته تا مسیر پیاده روی و کوهنوردی، آن هم در یک هوای خنک در مرداد ماه، از جمله امکاناتی است که در آلوارس منتظر شماست. پیست اسکی آلوارس که یکی از بزرگترین پیست های اسکی ایران از لحاظ وسعت است، در 10 کیلومتری روستای آلوارس قرار گرفته است.

آلوارس را اسکی بازان و کوهنوردان بهتر از گردشگران عادی می شناسند، چون این روستا در مسیر صعود به سبلان قرار گرفته و از آنجا که روستایی برفگیر و نسبتاً سردسیر است، پیست اسکی بسیار بزرگی در 12 کیلومتری آن بنا شده است.

آلوارسی ها، به زبان شیرین آذری سخن می گویند و مردمانش عمدتاً به فعالیت های زراعی و دامداری اشتغال دارند و برخی از انواع صنایع دستی بافتنی را نیز فراوری می نمایند.

خانه های قدیمی با دیوارهای ضخیم، سقف های چوبی و پوشش کاهگلی، نشانگر سازگاری تناسب معماری خانه ها با اقلیم و طبیعت زیبای این روستای تماشای است. در ورودی های حیاط بسیاری از خانه ها، درختان بلند و برافراشته ای به جای حصار کاشته شده است که زیبایی های روستا را دو چندان نموده است.

مجموعه فرهنگی، توریستی و ورزشی آلوارس نیز یکی از زیباترین مراکز سرگرمیی شمال غرب کشور است که در دامنه های مرتفع و زیبای سبلان و 24 کیلومتری سرعین قرار گرفته است و از آنجایی که در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا قرار گرفته است، در پاییز و زمستان پر از برف است و حدود 6 تا 8 ماه از سال، میزبان اسکی بازان کشور است.

اگر خیابان ولیعصر سرعین تا کمربندی را به سمت غرب برانید و از دومین میدان سمت چپ، 20 کیلومتر پیش بروید، بعد از عبور از روستاهای گازیر، علیداشین و اوجور، به روستای آلوارس و به پیست اسکی آن خواهید رسید. اگر خودرو شخصی ندارید، می توانید از سرعین با تاکسی دربست به آلوارس بروید.

تفرج در بالای کوه: دامنه سبلان در منطقه پیست اسکی آلوارس، دم دست ترین نقطه از این کوه زیباست. از هوای پاک کوهستان لذت ببرید و در ارتفاعی بالاتر از سه هزار متر از سطح دریا، پیاده روی کنید. در سمت چپ مجموعه، دره زیبایی قرارگرفته و نهری با آب خنک و زلال در میان آن جاری است. یک آبگیر بسیار زیبا نیز در پایین دست دره قرار گرفته است که فضای اطراف سرسبز آن برای یک اتراق چند ساعته، بسیار مناسب است.

برف در پیست اسکی آلوارس تا اواخر خردادماه و گاهی تا اوایل تیر فراوان است، اما در دیگر ماه های تابستان، می توانید توده های برف را در یخچال های سبلان و با کمی پیاده روی و کوهپیمایی، در ارتفاعات آن تماشا کنید.

دامنه سبلان و منطقه آلوارس، ییلاق برخی طوایف عشایر شاهسون است. آلاچیق های عشایر از تماشای های این منطقه به شمار می رود. در سفر به آلوارس، می توانید علاوه بر آشنایی با سبک زندگی این عشایر، از آنها لبنیات، گوشت تازه و نان سنتی هم خریداری کنید.

یک جهان سرگرمی: تله سی یژ، پیست کارتینگ، پیست موتورسواری، پیست سرسره بازی، یک شهر بازی کوچک، غرفه صنایع دستی و رستوران، از امکانات مجموعه آلوارس است. طول مسیر تله سی یژ حدود یک هزار و 200 متر است که اگر سوار آن شوید، می توانید منظره ها کوهستان و منظره پربرف سبلان را از نمای بالا تماشا کنید.

اگر خوش شانس باشید، در غذاخوری مجموعه می توانید به موسیقی عاشیق ها نیز گوش بدهید، اما حواس تان باشد که دمای هوا معمولاً چند درجه سردتر از سرعین است، بنابراین لباس گرم را از قلم نیاندازید. اگر قصد کوهنوردی دارید، با بلدهای محلی همراه شوید و آب کافی همراه ببرید.

تفرج در میان عشایر: مراکز تفرجگاهی آلوارس معمولا در مسیر پیست اسکی قرار دارند، اما عشایر منطقه هنگامی که در دامنه های کوه سبلان و اطراف این روستا با رمه های خود، به ویژه در بهار و تابستان پراکنده می شوند، زیبایی شگفت آوری پدید می آورند، بنابراین اگر می خواهید بدون دغدغه از ییلاقات عشایر شاهسون هم تماشا کنید و به راحتی مهمان آنها باشید، قبل از سفر، پیش بینی های لازم را به عمل آورید. مثلاً از مجموعه گردشگری عشایری شاهسون که در اردبیل قرار گرفته است، در خصوص آب و هوا و شرایط جوی منطقه پرس و جو کنید.

سفر به محل زندگی عشایر و ماندن در کنار آنها، تجربه جدیدی است که هرگز در جایی دیگر نصیب تان نمی گردد. تماشا سیاه چادرهای شاهسون که قرن هاست در شمال غربی ایران، در دشت ها و بلندی هایش، ییلاق و قشلاق می نمایند و تجربه یکی دو روز زندگی در کنار مردمانش که هزاران سال است خانه هایشان در سرما و گرما شکل متفاوتی می گیرد، فراموش نشدنی است؛ مخصوصاً اگر با اجازه خودشان، همراهشان شوید و پابه پای آنها به بازی های محلی بپردازید، یا سبزی کوهی بچینید، شیر بدوشید، کشک و دوغ و پنیر بزنید، اسب بدوانید و خلاصه سعی کنید همان جور زندگی کنید که آنها زندگی می نمایند، به طور قطع، بسیار خاطره انگیز خواهد بود.

چند نکته: برای اقامت در کنار عشایر، منطقه مشخصی برای مسافران وجود ندارد و عشایر، هر ساله مسافرانی را درمیان خود می پذیرند. بسته به اینکه هر گروه عشایری در کدام منطقه ساکن است و برای پذیرش چند مهمان جا داشته باشند، شما در محل متفاوتی ساکن خواهید شد.

در عین حال، از قلم نیاندازید، بلوز، کلاه، کاپشن بادگیر، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، چوب کوهنوردی، کوله پشتی، حوله، کفش مناسب، کیسه خواب و داروهای مورد احتیاج به همراه داشته باشید. در مدت اقامت، احتمالاً از آنتن تلفن همراه خبری نخواهد بود. اگرچه در همسایگی عشایر و در محدوده آنها هستید، اما هرگز بدون اجازه وارد چادرهای شخصی آنها نشوید. به فرهنگ عشایر و بعلاوه فضای خصوصی آنها احترام بگذارید. ضمناً، سگ های گله برای غریبه ها خطرناکند، بدون حضور چوپانان اصلاً نزدیک گله نشوید.

کجا بمانیم؟

هتل پیست آلوارس سال هاست که در دست ساخت است، اما نگران نباشید، شهر سرعین بیش از 100 هتل، اقامتگاه و مهمانپذیر دارد. اگر وسایل چادر و کمپ همراه ندارید، می توانید براساس بودجه تان یک چادر مناسب انتخاب و همان جا کرایه کنید.

اگر بخواهید در نزدیکی روستای آلوارس و در دامنه های بسیار خنک این منطقه چادر بزنید، پتو و وسایل گرمازا به میزان کافی همراه داشته باشید.

خورد و خوراک: از انواع غذاهای محلی آلوارس، می توان به آش، آبگوشت سنتی، کباب و نان محلی اشاره نمود. نان لواش مخصوصی که بر روی وسیله ای فلزی به نام ساج به وسیله زنان روستا پخته می گردد، بسیار ترد و خوشمزه است.

کباب های محلی این منطقه به علت گوشت تازه گوسفندانش، بسیار خوشمزه است. حتی می توانید از آنها بخواهید با گوشت گوسفندانی که از چراگاه های طبیعی تغذیه می نمایند، برای شما غذاهای محلی بپزند.

مسیر دسترسی: ابتدا باید از اردبیل به سرعین بروید و از آنجا جاده ای 12 کیلومتری، شما را به روستای زیبای آلوارس می رساند که در 35 کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است. این روستا از شمال به روستای اوجور، از شرق به روستای شایق، از جنوب غربی به روستای شاه نشین و از جنوب شرق به روستای میمند محدود می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1733

به "سرگرمی در مرداد برفی آلوارس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگرمی در مرداد برفی آلوارس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید