جاهای دیدنی کلیبر؛ سفری به بهشت گمشده آذربایجان شرقی

به گزارش اخبار مشروح، کلیبر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که فقط 1 ساعت با مرکز استان فاصله دارد. آب وهوای کوهستانی و معتدل جاهای دیدنی کلیبر جان می دهد برای سفرهای تابستانی. دیدنی های کلیبر تمام نشدی است و این را می توان از جنگل ارسباران متوجه شد. این شهرستان 2072 کیلومترمربع مساحت داشته و در دل خود زیبایی های زیادی را پنهان نموده. در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران شما را به بازدید از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی دعوت می کنم.

جاهای دیدنی کلیبر؛ سفری به بهشت گمشده آذربایجان شرقی
کلیبر کجاست؟

کلیبر یکی از شهرستان های مهم استان آذربایجان شرقی است که از جنوب غربی به تبریز، از جنوب به اهر و از غرب به مرند می رسد.

برترین گزینه های طبیعت گردی در کلیبر کدام است؟

منطقه حفاظت شده آینالو، جنگل ارسباران و دره مکیدی از برترین گزینه های طبیعت گردی در کلیبر هستند.

جاهای زیارتی کلیبر کجاست؟

مسجد جامع کلیبر و امامزاده شاه قنام از جاهای زیارتی کلیبر هستند.

معروف ترین پارک و مرکز سرگرمیی کلیبر کدام است؟

معروف ترین مراکز سرگرمیی کلیبر آبگرم متاللیق و آبگرم قلعه کندی هستند.

برترین جاهای تاریخی و تماشای کلیبر کدام است؟

برترین جاهای تاریخی و تماشای کلیبر شامل قلعه بابک، قلعه فرخی، عمارت طومانیانس، پل های خداآفرین، برج قارلوجا و قلعه پشتو هستند.

جاهای تماشای کلیبر: جاذبه های طبیعی

جاذبه های جهانگردی کلیبر یکی از مهم ترین دلایلی است که جهانگردان به این شهر سفر می نمایند. جاذبه های طبیعی کار دست طبیعت است و این هنرمندی در سرتاسر شهر خودنمایی می نماید. اگر روزهای سال را در ترافیک شهرهای بدون درخت و طبیعت و میان هوایی تیره از آلودگی ها می گذرانید، جاهای تماشای کلیبر مثل آب روی آتش است.

- جنگل ارسباران

جنگل ارسباران از جاهای تماشای کلیبر حدود 130 هزار هکتار وسعت دارد. هر هکتار، 10 هزار مترمربع است، حالا تصورش را بکنید که 130 هزار هکتار چقدر می شود. ارسباران یکی از زیباترین منطقه ها و جاذبه های جهانگردی کلیبر است که در منطقه ها شمال غربی ایران قرار گرفته است.

فاصله تهران تا ارسباران حدود 787 کیلومتر است و برترین زمان سفر، آخرهای اردیبهشت تا آخرهای شهریور است. اینجا امکاناتی برای جهانگردان ندارد، فقط یک کمپ هست که برای چادر زدن ساخته شده است.

کمپینگ در طبیعت بکر جنگل ارسباران به عنوان یکی از جاهای تماشای کلیبر یکی از آرزوهای هر جهانگردی است. پیچ و خم جاده ای که از بین درخت های کوتاه اما پوشیده از برگ های ریز می گذرد، وقتی با مه تلاقی کند، برترین مسیر زندگی تان خواهد شد. کوه های بلند، درخت های بلوط، آبشارهای زنده و سرحال و هزاران چیز دیگر در گوش تان می خواند تا به ارسباران بروید.

آدرس جنگل ارسباران

استان آذربایجان شرقی، 46 کیلومتری کلیبر

لوکیشن جنگل ارسباران روی گوگل مپ

- دره مکیدی

دره مکیدی یا مکیدی دره سر، دره ای سرسبز و جنگلی در دل جنگل های ارسباران است. با سفر به این دره می توانید به پارک جنگلی مکیدی هم بروید. اینجا آنقدر چشمه هست که جهانگردان را به خودش جذب کند. این دره از درخت پوشیده است و نمی توان امکاناتی در آن ایجاد کرد.

پارک جنگلی از جاهای تماشای کلیبر یک سری امکانات اولیه دارد. مکیدی در گذشته جنگلی بکر، دست نخورده و پُر از درخت های فندق و خرگوش بود. اما همین چندساله با ساخت پارکینگ و بوفه و آلاچیق، بخشی از پوشش گیاهی تخریب شده است.

چند سالی هست که برای جذب جهانگرد به این منطقه، جشنواره هایی مثل گردو و ذغال اخته برگزار می شود. آش ذغال اخته را فقط می توانید در این جشنواره بخورید. آخر هفته فصل بهار و تابستان برترین زمان سفر به دره مکیدی از تماشای های کلیبر است.

دره مکیدی به عنوان یکی از جاهای تماشای کلیبر زیبایی خیره نماینده ای دارد. انگار دارید در انیمه های ژاپنی زندگی می کنید. از وسط دره، جاده ای پیچ در پیچ رد شده و دو طرف آن روی کوه، درخت ها آنقدر تن به تن هم داده اند که جای سوزن انداختن نیست.

آدرس دره مکیدی

استان آذربایجان شرقی، کلیبر

لوکیشن دره مکیدی روی گوگل مپ

جاهای تماشای کلیبر: جاذبه های تاریخی

سفر فقط در جاهای تماشای و طبیعت خلاصه نمی شود. تاریخی که یک شهر را ساخته یکی از مجذوب کننده ترین بخش های سفر به شهرهای مختلف است. اماکن تاریخی خود یکی از مهم ترین جاهای تماشای کلیبر است که تماشا آن ها خالی از لطف نیست.

- قلعه بابک

قلعه بابک خرمدین با نام های دیگری مثل دژ بابک و قلعه جمهور هم شناخته می شود. این قلعه به عنوان جاذبه های جهانگردی کلیبر در دره ای با عمق 400 تا 600 متر قرار گرفته و یک جورهایی دسترسی به آن در گذشته خیلی سخت بوده است.

اگر زندگی عشایر برای شما مجذوب کننده است، برترین زمان سفر به قلعه بابک از جاهای تماشای کلیبر فصل تابستان است. سیاه چادرهای ایل شاهسون در کوه های این منطقه تماشای است. اینجا امکانات رفاهی ندارد و نمی توان در نزدیکی قلعه چادر زد. پس بهتر است قبل از تاریکی هوا برگردید.

برای دسترسی به قلعه از جاهای تماشای کلیبر باید از یک مجموعه پلکان سنگی بالا بروید، پس اگر زانودرد و کمردرد دارید سفر به این قلعه برای شما خوب نیست. اما بالا رفتن از این همه پله، ارزشش را دارد. دیوارهایی قطور که با سنگ های بزرگ ساخته شده اند، به ابهت قلعه اضافه می نمایند. اگر حوالی صبح به قلعه برسید، برج وباروهایی را می بینید که در مه مخفی شده اند.

آدرس قلعه بابک

استان آذربایجان شرقی، کلیبر

لوکیشن قلعه بابک روی گوگل مپ

- قلعه پشتو

قلعه پشتو یکی از جاذبه های جهانگردی کلیبر است که در کوهستانی با ارتفاع 3000 متر ساخته شده. حصارهای بسیار بلند و صخره ای و پرتگاه های عمیق دورتادور قلعه، پشتو را به بنایی نفوذناپذیر برای دشمنان تبدیل نموده بود.

این قلعه از جاهای تماشای کلیبر تقریبا شبیه قلعه بابک است و خیلی ها می گویند حتی همزمان با قلعه بابک ساخته شده. سفال های ساده و بدون نقش ونگار کشف شده از قلعه نشان می دهد که پشتو در ابتدای تسلط اسلام روی منطقه ارسباران ساخته شده است.

قلعه پشتو در ارتفاع 3000 متری قرار گرفته است و سوز و سرمایی که از هر طرف آن را در پاییز و زمستان دوره می نماید، سفر را برای جهانگردان سخت می نماید. پس برای بازدید از قلعه فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. نکته مهم اینکه انتظار ندارید در این ارتفاع، امکاناتی وجود داشته باشد، پس با خودتان خوراکی و آب آشامیدنی ببرید.

آدرس قلعه پشتو

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، بلندترین کوه بین روستا های کوجان و پشتاب

لوکیشن قلعه پشتو روی گوگل مپ

- قلعه پیام

روستای پیام از جاهای تماشای کلیبر میزبان یکی از قلعه های مهم کلیبر است. بابک خرمدین از این قلعه در جنگ با اعراب استفاده نموده. از این قلعه برای رساندن دستورات نظامی با آتش استفاده می کردند و برای همین هم نامش را پیام گذاشته اند.

قلعه روی کوه ساخته شده و راه دسترسی به آن کمی سخت است. مدت زمان بازدید تقریبا یک روز بوده و برترین زمان سفر هم، بهار و تابستان است. اینجا امکانات رفاهی ندارد و فقط زیبایی تاریخی است که جهانگردان را جذب می نماید.

از ساختمان قلعه و دیوارهای آن چیز زیادی باقی نمانده و دزدان آثار باستانی همه جا را برای پیدا کردن گنج، خراب نموده اند. با این تخریب های ناجوانمردانه، تماشا چهره خسته و افسرده قلعه، زجرآور است.

آدرس قلعه پیام

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای پیام

لوکیشن قلعه پیام روی گوگل مپ

- قلعه فرخی

برج آجری کلیبر (فرخی) یک بنای تاریخی 8 ضلعی از جاهای تماشای کلیبر با ارتفاعی حدود 8 متر است. از بالای این قلعه به تمام شهر و حتی راه های ورودی به شهر هم اشراف دارید. باتوجه به این دید وسیع، در گذشته از قلعه فرخی برای دیده بانی استفاده می کردند. روی سنگ نوشته های قلعه می توانید سال ساخت و معمار آن را ببینید. این قلعه در سال 1111 هجری و به وسیله محمد کاظم بن بوداغ ساخته شده است.

کوه های اطراف و برفی که در بیشتر سال روی آن ها لانه نموده همراه با آب وهوای معتدل و کوهستانی منطقه، سفر در پاییز و زمستان را سخت می نماید. بنابراین برای تماشا قلعه فرخی به عنوان یکی از تماشای های کلیبر، فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید.

آدرس قلعه فرخی

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

لوکیشن قلعه فرخی روی گوگل مپ

- عمارت طومانیانس

عمارت طومانیانس یکی از جاهای تماشای کلیبر است که در روستای وینق قرار گرفته. این عمارت شگفت انگیز یکی از بناهای تاریخی و زیبای منطقه ارسباران است که در دوره قاجار ساخته شده. بنای 2 طبقه عمارت 1 ایوان و 4 برج دارد و معماری آن به سبک قلعه های قرن نوزدهم اروپاست. عمارت متعلق به سرکیس طومانیانس ارمنی بود که یکصد پارچه آبادی در همین اطراف داشت.

اطراف این عمارت از جاهای تماشای کلیبر امکانات رفاهی وجود ندارد و برای خرید و استراحت باید به روستاهای اطراف یا مرکز شهر کلیبر بروید. این عمارت در بلندی قرار گرفته و آب وهوای منطقه کوهستانی و معتدل است، پس بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

از بالا که به عمارت نگاه کنید، فقط دیوارهایی را می بینید که به سختی به زمین چسبیده اند تا به سرنوشت سقف ها دچار نشوند. دیوارها موازی هم و با فاصله ای دقیق قرار گرفته اند و در دل هر دیوار می توانید پنجره هایی ببینید که نور را از خود عبور می دادند.

آدرس عمارت طومانیانس

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای وینق

لوکیشن عمارت طومانیانس روی گوگل مپ

- حمام شاه عباس

حمام قدیمی کلیبر در زمان شاه عباس ساخته شده و به همین علت نام آن را حمام شاه عباس گذاشته اند. این حمام تا حدود سال 1340 به وسیله مردم منطقه استفاده می شد، اما از آن به بعد دیگر در تنهایی خودش فرو رفت.

مسئولان شهری توجهی به این حمام نداشتند تا حدی که با نخاله های شهر پُر شد. تازه همین 10 سال پیش بود که به فکر حمام افتادند تا جانش را نجات دهند. مثل همه جاهای تماشای کلیبر، برترین زمان بازدید از حمام، بهار و تابستان است.

این حمام در مرکز شهر کلیبر قرار گرفته و دسترسی خوبی به همه امکانات لازم برای جهانگردان دارد. حمام روبه روی مسجد شاه عباس و در زیرزمین ساخته شده که حالا امکان بازدید از آن وجود ندارد. تنها چیزی که از حمام روی زمین دیده می شود، گنبد آجری کوچکی است که سر از زمین درآورده.

آدرس حمام شاه عباس

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

لوکیشن حمام شاه عباس روی گوگل مپ

- پل شاه عباس

قدمت پل شاه عباس به دوره صفویه برمی شود. این پل زیبا و تاریخی به وسیله فردی به نام شجاع الممالک کلیبری ساخته شده و در سال 1376 بازسازی شده است. این پل روی رودخانه کلیبر (بویوه چای) ساخته شده و یکی از جاهای تماشای کلیبر است. قبل از بازسازی، بخشی از پل تخریب شده بود و برای همین مردم اطراف آن را با نام سینیخ کورپی به معنای پل شکسته می شناختند.

مثل همه جاذبه های جهانگردی کلیبر و آذربایجان شرقی، برترین زمان بازدید از پل شاه عباس، فصل بهار و تابستان است. در اطراف پل امکانات خاصی وجود ندارد و اگر دنبال جایی برای اقامت هستید شاید بتوانید اتاقی در روستای کفشان اوی اجاره کنید.

آدرس پل شاه عباس

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، محله کفشان اوی

موقعیت پل شاه عباس روی گوگل مپ

موقعیت پل شاه عباس روی گوگل مپ ثبت نشده است. درصورتی که به این منطقه سفر کردید، برای راحتی دسترسی دیگر جهانگردان، موقعیت پل را ثبت کنید.

- پل های خدا آفرین

پل های تاریخی خداآفرین در بین منطقه قره داغ و قره باغ قرار گرفته اند. یکی از این پل ها آسیب دیده و پایه ها به هم متصل نیستند. پل دیگر که سالم مانده برای پیاده روی جهانگردان برترین انتخاب است. موج شکن های پل های خداآفرین خودش یکی از زیباترین جاهای تماشای کلیبر است.

مردم در گذشته هایِ دور بر این باور بودند که پایه های این پل از جاهای تماشای کلیبر را خداوند روی رود ارس آفریده است، به همین علت نام این پل ها را خداآفرین گذاشتند. پایه های پل روی سنگ های طبیعی ساخته شده اند که خودش نمونه ای از یک شگفتی است. در 2 طرف پل، روستاهایی است که می توانید از امکانات آن ها بهره ببرید.

این زیبای تاریخی داستان های زیادی برای گفتن دارد، اما خسته است و دیگر جانی برایش نمانده. چه لشکرها که از روی آن عبور نکردند و چه خون هایی که روی سنگ فرش آن ریخته نشد.

آدرس پل خدا آفرین

استان آذربایجان شرقی، شهرستان خداآفرین، نزدیک روستای ساری جالو

لوکیشن پل خداآفرین روی گوگل مپ

- برج قشلاق قارلوجا

قارلوجا یک برج سنگی است که در روستای قارلوجا و در نزدیکی کلیبر قرار گرفته است. قدمت این برج تاریخی که از جاهای تماشای کلیبر است به قرن هفتم و هشتم هجری برمی شود. این برج به صورت 8 ضلعی ساخته شده و هر کدام از ضلع های آن 1.75 متر طول دارند.

این برج از جاهای تماشای کلیبر ارتفاع کمی دارد و تمام بدنه آن از سنگ های تراش معمولی ساخت شده. سردابه ای زیر برج وجود داشته که برخی از محلی ها و قدیمی ها می گویند محل دفن یکی از بزرگان ایلخان مغول است.

برج هیچ امکانات رفاهی ندارد و بازدید از آن موقع زیادی نمی برد. با توجه به شرایط آب وهوایی آذربایجان شرقی در پاییز و زمستان و موقعیت برج، برترین زمان سفر بهار و تابستان است.

آدرس برج قشلاق قارلوجا

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، کنار رودخانه ارس، روستای قارلوجا

لوکیشن برج قشلاق قارلوجا روی گوگل مپ

جاهای تماشای کلیبر: جاذبه های مذهبی

جاهای تماشای کلیبر فقط در جاذبه های جهانگردی طبیعی و تاریخی خلاصه نمی شود. اینجا جاذبه های مذهبی زیادی دارد که باید یک روز را برای تماشا آن ها کنار بگذارید. جاذبه های مذهبی با گذشته دینی ما گره خورده و با ورود به این مکان ها احساس آرامش تمام وجودمان را فرامی گیرد.

مسجد جامع کلیبر

قدمت مسجد جامع از جاهای تماشای کلیبر به عنوان یکی از تماشای های کلیبر به دوران صفویه برمی شود. نام قبلی این مسجد، مسجد شاه عباس بود اما مثل همه بناها و خیابان های ایران، نامش را تغییر دادند. در حیاط مسجد یک درخت قدیمی هست که حدود 300 سال دارد.

روبه روی مسجد هم حمامی هست که به علت ناتمام ماندن پروژه، امکان بازدید از آن وجود ندارد. حمام شاه عباس جزو 999 بنایی است که در زمان شاه عباس برای رفاه حال کاروان ها ساخته شد.

برترین زمان بازدید از مسجد جامع از جاهای تماشای کلیبر بهار تا اول های فصل پاییز است. بازدید از این مسجد زمان زیادی از شما نمی گیرد و در مدت 1 ساعت می توانید همه بخش های آن را ببینید. از امکانات رفاهی این مسجد می توانم به پارکینگ، سرویس بهداشتی و دسترسی به تاکسی اشاره کنم. در نزدیکی مسجد اقامتگاه های زیادی هست و حتی می توانید از بوفه مسجد هم خوراکی خریداری کنید.

آدرس مسجد جامع کلیبر

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

لوکیشن مسجد جامع کلیبر روی گوگل مپ

امامزاده شاه قنام

بقعه امامزاده شاه قنام در روستای پیره لر و در 65 کیلومتری شمال کلیبر قرار گرفته است. این مقبره از جاهای تماشای کلیبر روی بلندی تپه های روستا است و از آن جا می توانید تمام روستا را ببینید. بنای امامزاده شامل یک بقعه با اتاق ورودی، مسجد، حسینیه، 2 باب زائرسرا و 3 باب انباری در زیرزمین است. وجود زائرسرا یکی از امکانات مهم امامزاده است، چون می توانید در آن استراحت کنید.

آدرس امامزاده شاه قنام

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای پیره لر

لوکیشن امامزاده شاه قنام روی گوگل مپ

جاهای سرگرمیی کلیبر

حالا که همه جاهای تماشای کلیبر از طبیعی و تاریخی تا مذهبی را دیده اید، وقت آن رسیده تا کمی سرگرمی کنید.

- آبگرم متاللیق

آبگرم متاللیق یکی از جاذبه های سرگرمیی کلیبر است که در روستای متاللی قرار گرفته است. وقتی بعد از کلی پیاده روی در جاهای تماشای کلیبر، بدنتان خسته و کوفته شد، تنها راهکار، آبگرم است. این جاذبه سرگرمیی حدود 12870 مترمربع وسعت دارد.

دمای آب چشمه حداکثر 68 درجه سانتی گراد است که برای دردهای مفصلی و لطافت پوست بسیار عالی است. فکرش را بکنید در هوای سرد پاییز و زمستان آذربایجان شرقی، وسط آبگرم بپرید. آبگرم متاللیق حتی در این فصل های سرد هم مجذوب کننده است.

آدرس آبگرم متاللیق

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، بخش آبش احمد، روستای متاللی (متعلق)

لوکیشن آبگرم متاللیق روی گوگل مپ

- آبگرم قلعه کندی

آبگرم قلعه کندی یکی از برترین جاهای سرگرمیی کلیبر است که آب آن در درمان بیماری روماتیسم بسیار موثر است. این آبگرم در منطقه جهانگردی و جنگل های ارسباران قرار گرفته و فاصله کمی با رود مرزی ارس و سد خداآفرین دارد.

دمای چشمه اصلی آبگرم قلعه کندی از جاهای تماشای کلیبر حدود 75 درجه تا 80 درجه است اما دمای آب در استخرها کمتر است و به 65 درجه تا 70 درجه می رسد. در این آبگرم امکانات خوبی برای جهانگردان در نظر گرفته اند و همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی از شهرهای مختلف به کلیبر بیایند.

آدرس آبگرم قلعه کندی

استان آذربایجان شرقی، کلیبر

لوکیشن آبگرم قلعه کندی روی گوگل مپ

توصیه های خبرنگاران برای تجربه سفری خاطره انگیز به کلیبر

  • استان آذربایجان شرقی آب وهوایی کوهستانی و معتدل دارد. بنابراین هوای فصل بهار و تابستان مطبوع و دلچسب و هوای پاییز و زمستان سرد است. پس بهتر از برای بازدید از جاهای تماشای کلیبر، فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید.
  • اگر می خواهید در پارک جنگلی یا در نزدیکی جاذبه های جهانگردی کلیبر اقامت کنید، بهتر است با خودتان چادر ببرید.
  • جنگل ارسباران نمونه های جانوری کمیابی دارد که در معرض انقراض هستند، پس با ریختن زباله در این منطقه زندگی آن ها را تهدید نکنید.
  • روزهای بهار و تابستان کلیبر شاید خنک یا گاهی گرم باشد، اما آب وهوا همواره به یک شکل نمی ماند و ممکن است شب ها سرد شود، پس با خودتان لباس گرم ببرید.
  • نزدیک برخی از جاهای تماشای کلیبر فروشگاه وجود ندارد، پس قبل از رفتن به این جاهای تماشای با خودتان خوراکی و آب آشامیدنی ببرید.

جاهای تماشای کلیبر و سفری لذت بخش به دل سرسبزی

آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل، آب وهوایی کوهستانی دارد که باعث شده سفر به این استان ها در تابستان دلچسب باشد. جاهای تماشای کلیبر که شامل جاهای طبیعی، تاریخی، سرگرمیی و مذهبی است می تواند برترین روزها و ساعت ها را در سفر برای شما بسازد.

منبع: علی بابا
انتشار: 25 مهر 1403 بروزرسانی: 25 مهر 1403 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1794

به "جاهای دیدنی کلیبر؛ سفری به بهشت گمشده آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی کلیبر؛ سفری به بهشت گمشده آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید