گول این روغن ها را نخورید

به گزارش اخبار مشروح، اگراین روزها سری به سواحل شمالی کشورمان یا استخرهای روباز زده باشید، حتما افراد زیادی را دیده اید که برای برنزه شدن زیر آفتاب دراز کشیده اند و جالب تر اینکه هر کدام برای برنزه کردن پوستشان زیر نور آفتاب فرمول ویژه خود را دارند! برخی ها محلولی از قهوه درست نموده اند که روی پوستشان می مالند و اعتقاد دارند که قهوه رنگ پوست را به برنزه زیبایی تغییر میدهد و برخی ها هم روغن هویج، روغن زیتون یا حتی آبلیمو را برای برنزه کردن پوست زیر نورآفتاب به شما پیشنهاد می نمایند.

گول این روغن ها را نخورید

گول این روغن ها را نخورید

نویسنده: ماهور قدوسی

باورهای غلط درباره برنزه کردن پوست

اگراین روزها سری به سواحل شمالی کشورمان یا استخرهای روباز زده باشید، حتما افراد زیادی را دیده اید که برای برنزه شدن زیر آفتاب دراز کشیده اند و جالب تر اینکه هر کدام برای برنزه کردن پوستشان زیر نور آفتاب فرمول ویژه خود را دارند! بعضی ها محلولی از قهوه درست نموده اند که روی پوستشان می مالند و اعتقاد دارند که قهوه رنگ پوست را به برنزه زیبایی تغییر میدهد و بعضی ها هم روغن هویج، روغن زیتون یا حتی آبلیمو را برای برنزه کردن پوست زیر نورآفتاب به شما پیشنهاد می نمایند. شما فکر می کنید این روشها برای برنزه کردن پوست سالم و بهداشتی اند و خطری برای پوست ندارند؟

آقای دکتر شما هم دیده اید که بعضی ها کنار استخر قهوه یا روغن زیتون به بدنشان می مالند تا برنزه شوند؟

بله، متاسفانه این یک باورغلط درباره برنزه کردن پوست است که بعضی پس از شنیدن خبر مضربودن برنزه کردن پوست با آفتاب و دستگاههای سولاریوم به آن روی آورده اند. به این ترتیب که با استفاده از بعضی مواد غذایی یا روغن گیاهی اقدام به برنزه کردن پوستشان می نمایند. ولی باید بدانید این مواد نه تنها موجب برنزه شدن پوست نمی گردد، بلکه مواد رنگی موجود در این گیاهان می تواند از طریق واکنشهای شیمیایی که زیر نور آفتاب رخ میدهد، موجب واکنش های شدید پوستی گردد. علایم این واکنشهای پوستی قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش پوست و در مواردی بروز تاولهای پوستی است. درصورتی هم که این ضایعات درمان طبی نشوند، جای آنها بصورت جوشگاه هایی که به شکل لکه های تیره پوستی است روی پوست باقی خواهد ماند.

رنگشان چطور؟ این مواد پوست را به رنگ برنزه دلخواه درمی آورند؟

نه، رنگی که این مواد غذایی و روغنهای گیاهی به پوست می دهند، آن رنگ برنزه مورد نظر افراد برای زیبایی بیشتر پوست نیست. این مواد رنگ متفاوتی به بدن می دهند و در عین حال، رنگی که از طریق این مواد در پوست ایجاد می گردد، دوام کمی هم دارد و پس از چند روز از روی پوست محو می گردد. بنابراین شما نباید انتظارداشته باشید که تا مدتها پس از استفاده از این مواد پوستی برنزه و تیره داشته باشید.

پس برای برنزه نموده سالم پوست چه کارکنیم؟

از نظر علمی باید به شما بگویم که به غیر از استفاده از کرمهای اتوبرنزه که از طریق کارخانه های سازنده مواد آرایشی و بهداشتی معتبر ساخته می شوند و دوام قابل قبولی دارند، هیچ روش بی خطر دیگری برای برنزه کردن پوست وجود ندارد. از این باورهای غلط در فرهنگ ما بسیاراست...

بعضی از خانمها قرصهای ضدبارداری را پودر می نمایند و سپس درآب حل نموده و برای رویش مجدد موی سر و درمان ریزش طبیعی موهایشان به پوست سرشان می مالند این روش چطور، موثراست؟

این روش ابدا تاثیری در رویش مجدد موی سر و جلوگیری از ریزش غیرطبیعی موها ندارد! چون این قرصها برای مصرف خوراکی و جذب گوارشی ساخته شده اند و به هیچ اسم پودر کردن آنها و حل کردنشان در مایعات و مالیدن آنها به پوست سر، اثری در درمان ریزش غیر طبیعی موی سرندارد. حتی ممکن است مالیدن این مواد به پوست سر موجب قرمزی و خارش پوست سر گردد.

زرده تخم مرغ و سایر موادغذایی هورمونی دیگر چطور؟ مالیدن آنها به پوست سرمی تواند جلوی ریزش موها را بگیرد؟

زرده تخم مرغ و سایر موادغذایی هورمونی دیگر هم همین طورند. مواد غذایی فقط باید خورده شوند و در دستگاه گوارش جذب شوند تا ریزمغذی های موجود درآنها بتواند اثر خود را بگذارد. زرده تخم مرغ به غیر از کثیف کردن پوست اثر دیگری ندارد! مواد غذایی دیگری که حاوی هورمونهای مردانه یا تستوسترون هستند هم نه تنها اثر پیشگیری از ریزش مو را ندارند، بلکه به علت جذب مختصر این هورمون ها در پوست،وجب بدترشدن ریزش موهای ارثی هم می شوند!

بعضی از جوانها در پی تبلیغات بعضی از رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، با لیف و کیسه به جان صورتشان می افتند تا اثر جوشهای جوانی را از صورتشان پاک نمایند... شما این روش را توصیه می کنید؟

متاسفانه ما در مطب چنین بیماران جوانی را مشاهده می کنیم، ولی جوش جوانی یک پدیده فیزیولوژیک وابسته به سن است اگر پوست کسی دچار این جوشها باشد، باید اصلا کمترین فشار و ضربه را بر پوستش وارد نکند. کشیدن لیف یا کیسه روی این جوشها موجب زخمی شدن پوست شده و در نهایت جوشها با تاخیر بیشتر ترمیم پیدا می نمایند. در عین حال جوشگاههای تیره و فرورفته روی پوست باقی خواهد ماند.

ماساژها چطور؟ در بعضی از سالن های زیبایی برای زیبایی پوست با دست یا دستگاه های ماساژ صورت، پوست صورت را ماساژ می دهند و اعتقاد دارند که این روش چین و چروک های صورت را برطرف و پوست را جوان می نماید؟

متاسفانه در بعضی از سالن های زیبایی برای کسب عایدی بیشتر چنین روشهای غلطی تبلیغ می گردد که هیچ گونه ارزش علمی ندارد. ماساژ با هر وسیله ای غیر از احساس آرامش و برطرف خستگی صورت برای چنددقیقه، هیچ اثر دیگری ندارد. این ماساژهای غیبرطرفال که خود فرد نقشی درحرکات عضلات نداشته باشد، تاثیری در بهبود عملکرد آن عضله ندارد.

مصرف آب زیاد چطور؟ می گویند هر قدر آب بنوشید پوستتان طراوت بیشتری پیدا می نماید و چین و چروکهای آن برطرف می گردد...؟

کلیه های انسان وظیفه دفع آب زیادی بدن را برعهده دارند. شما هرقدر آب بیشتری بنوشید این آب اضافی از کلیه ها دفع می گردد؛ زیرا باید غلظت مواد در خون ثابت باقی بماند. بنابراین، خوردن آب زیاد و زیادتر از مقدار احتیاج بدن هم اثری در سلامت پوست ندارد، چرا که دفع می گردد.

منبع:زندگی ایده آل,شماره 43

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1252

به "گول این روغن ها را نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گول این روغن ها را نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید