گزارش، شعله ورشدن دور جدید اختلافات ترکیه و یونان

به گزارش اخبار مشروح، پاره کردن پرچم ترکیه در مجلس اروپا٬ از اقداماتی است که می تواند تنش بین آنکارا و آتن را به اوج برساند. اما دولت اردوغان در شرایط فعلی٬ مدیریت صبورانه را بر رویارویی جدی ترجیح می دهد.

گزارش، شعله ورشدن دور جدید اختلافات ترکیه و یونان

برای دریافت خدمات خرید ملک در یونان با ما همراه شوید و به راحتی نه تنها اقامت اروپا را بدست بیاورید بلکه گامی در جهت دریافت شهروندی اروپا بردارید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ لوانیس لاگوس نام یک نماینده ملی گرای راست افراطی یونان در مجلس اروپا است که در نشست این مجلس در نشستی با موضوع شرایط مهاجرین در جزایر یونان علیه ترکیه شعار داده و در صحن مجلس و در برابر چشم رسانه های جهان٬ پرچم ترکیه را پاره کرد.

لوانیس لاگوس که پیش تر عضو حزب افراطی راستگرای شفق طلایی یونان بوده٬ با تفکرات افراطی ناسیونالیستی خود محبوبیت فراوانی بین راست ها پیدا نموده و در انتخابات اخیر سال 2019 میلادی توانست به صورت مستقل به مجلس اتحادیه اروپا راه پیدا کند.

او در سخنان خشمگینانه خود گفت:چرا در این نشست فقط درباره حقوق مهاجرین و پناه جویان صحبت می کنید؟ چرا کسی حاضر نیست در خصوص حقوق شهرندان کشور من چیزی بگوید؟ بیش از 70 درصد مردم یونان مخالف ورود مهاجرین غیرقانونی هستند. اما موج موج مهاجرین به سوی کشور ما می آیند و ترکیه هم کاری نمی نماید. بنابراین باید با پرچم ترکیه چه کار کرد؟ همین کاری که من الان می کنم. باید پرچم ترکیه را پاره کرد.

ناچو سانچز آمور گزارش گر اتحادیه اروپا برای ترکیه٬ اقدام نماینده یونان را محکوم نموده و در این مورد گفت: گفتمان راست افراطی و شعارهای ضد اسلامی مبتنی بر اسلام هراسی در اتحادیه اروپا جایی ندارد.

اگر چه آقای آمور در این مورد سریع واکنش نشان داد اما دیگر مقامات اتحادیه اروپا و نمایندگان مجلس٬ موضع سفت و سختی نگرفتند. البته خود ترکیه هم اجازه نداده که فضا چندان ملتهب گردد.

با توجه به پیچیده شدن بسیاری از مسائل و تنش های سیاسی در مدیترانه٬ تنش ها بین آنکارا و آتن نیز افزایش پیدا می نماید. پاره کردن پرچم ترکیه در مجلس اروپا٬ از اقداماتی است که می تواند تنش بین آنکارا و آتن را به اوج برساند. اما چنین به نظر می رسد که دولت اردوغان در شرایط فعلی٬ مدیریت صبورانه را بر رویارویی جدی ترجیح می دهد.

واکنش مقامات ترکیه

اقدام خصمانه نماینده راست گرای یونانی٬ واکنش تند مقامات و سیاست مداران ترکیه را به دنبال آورد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به اقدام نماینده یونان گفت: بچه ها لوس و نژادپرست اتحادیه اروپا٬ حد خود را بدانند.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق٬ مصطفی شن توپ رئیس مجلس ترکیه٬ دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی و خانم مرال آکشنر رهبر حزب خوب٬ از دیگر سران و مقاماتی بودند که خیلی سریع به اقدام خصمانه و موهن نماینده اروپا واکنش نشان دادند و اغلب روزنامه های ترکیه نیز امروز در صفحه نخست٬ به این موضوع پرداخته اند.

وزارت دفاع ترکیه نیز با انتشار یک بیانیه به یونان هشدار داده و چنین نوشت:در مجلس اروپا٬ فرزندان لوس و سرگردان اتحادیه اروپا٬ با دستان کثیف خود به پرچم ما توهین کردند. ما با تمام قدرت و اصالتمان٬ در همه جا پرچم سرخمان را به آنان نشان خواهیم داد.

اختلافات قدیمی و جزایر مسلح

اختلافات ترکیه و یونان ریشه در تاریخ دارد. از دوران بیزانس و عثمانی تا سالیان آغازین سده بیستم و سپس اختلافات ارضی و جغرافیایی در مناطق استراتژیک و مهمی همچون ازمیر و تراکیا٬ همگی یادآور آن است که این دو همسایه مسلمان و مسیحی٬ همیشه دلایل و انگیزه هایی برای تنش و رقابت خصمانه داشته اند.

چندی پیش٬ رسانه های ترکیه ای خبر از این موضوع دادند که یونان٬ برخلاف معاهدات٬ کلیه جزایر کوچک و بزرگ منطقه اژه را آکنده از سلاح و مهمات نموده و رفتارهای نظامی مشکوکی دارد.

در همین حال٬ مانور دریایی ترکیه در اژه٬ موجب اعتراضات یونان شد و از همه مهم تر این که٬ علاوه بر اختلاف قدیمی قبرس شمالی - قبرس جنوبی٬ پای اکتشاف و استخراج نفتی هم به میان آمد.

در سال 2018 میلادی٬ ترکیه با ساخت سریال تلویزیونی وطنم تویی (Vatanım Sensin)٬ یک بار دیگر سراغ پرونده قدیمی اختلافات آتن - آنکارا رفت و عواطف ملی گرایانه در این سریال پرطرفدار موج می زد.

سریالی که در آن٬ یک افسر عثمانی خیانت نموده و به ارتش یونان پیوسته است. اما او در حقیقت٬ در ارتش یونان نفوذ نموده و با ژنرال مصطفی کمال پاشا روابط مخفیانه دارد و قرار است یونانی ها را از زمیر و مناطق دیگر بیرون برانند.

اگر چه سفر اردوغان به یونان٬ نقطه عطفی در روابط ترکیه و یونان به شمار می رفت اما در همان سفر٬ اردوغان از ضرورت تجدیدنظر در خصوص ابعاد مرزی پیمان لوزان سخن گفت و این اظهارات او٬ واکنش تند کارشناسان و سیاست مداران یونانی را به دنبال آورد.

با وجود اختلافات پایدار بین ترکیه و یونان٬ در چند سال اخیر٬ بعضی دیدارها و اقدامات دیپلماتیک هم اجرا شده اما ظاهراً هنوز تاثیر مستقیمی بر روابط این دو کشور نگذاشته است.

دور جدید اختلافات

حضور صدها تن از اعضای پ.ک.ک٬ شبکه گولن و چند گروه کمونیستی ضد حکومت ترکیه در یونان٬ یکی از اختلافات مهم سالیان اخیر بوده اما قطعاً هیچ اختلافی به پای مساله و موضوع مهم شرق مدیترانه نمی رسد.

ترکیه و یونان در شرق مدیترانه٬ هم در پرونده منابع نفتی - گازی قبرس و هم در خصوص لیبی٬ با همدیگر اختلاف دارند و حالا دامنه این اختلاف به حوزه های دیگر نیز کشیده شده و موضوع آوارگان و مهاجرین نیز یک دستاویز روزمره و ثابت است که می تواند بنزین بر آتش اختلافات بریزد.

بعضی از سیاست مداران راست افراطی یونانی٬ ضمن یادآوری اختلافات قدیمی با ترکیه٬ بر این موضوع پافشاری می نمایند که سیاست های ترکیه در خصوص مهاجرین در حوزه های اژه و مارمارا٬ موجب آن شده که آوارگان به شکل بی حساب و کتاب سر از یونان در بیاورند و این مساله٬ یکی از اصلی ترین دلایل بحران های مالی سالیان اخیر یونان است. اما ترک ها معتقدند که چنین چیزی واقعیت ندارد و بحران مالی یونان٬ ناشی از ولخرجی ها و بی کفایتی های دولت این کشور بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 168

به "گزارش، شعله ورشدن دور جدید اختلافات ترکیه و یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، شعله ورشدن دور جدید اختلافات ترکیه و یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید