کتاب؛ یار مهربانی که باید فرزندانمان را از کودکی با آن آشتی دهیم

به گزارش اخبار مشروح، خواندن کتاب از کودکی باعث شکل گیری شخصیت اجتماعی فرد می گردد.

کتاب؛ یار مهربانی که باید فرزندانمان را از کودکی با آن آشتی دهیم

به گزارش خبرنگار ، مطالعه کردن به همه انسان ها این فرصت را می دهد که از دنیای خود به دنیای دیگر سفر نمایند چرا که می توانند بین صفحات کتاب ها بچرخند و در زندگی شخصیت های خیالی و گاهی واقعی غوطه ور شوند و از فرهنگی کاملا متفاوت با فرهنگ خود، اطلاعات زیادی پیدا نمایند.

بچه ها هم می توانند با مطالعه کردن کتاب های متناسب با سن خود، کلمات و عبارات تازه را یاد بگیرند و طیف وسیعی از احساسات را تجربه نموده و مهارت و دانش های متفاوتی را کسب نمایند. زیرا بچه ها به علت پتانسیل یادگیری که دارند تأثیر مطالعه در رشد آن ها بسیار زیاد است و مطالعات بسیاری هم، مزایای مطالعه کردن بچه ها را تأیید می نمایند.

والدین و معلمان می توانند از کتاب خوانی برای بچه ها و تربیت آن ها نهایت بهره را ببرند و به این اطمینان دست پیدا نمایند که مطالعه کردن، بخش مهم و اساسی از برنامه روزانه بچه ها است.

به همین منظور، ما در این مطلب، در مورد چرایی اهمیت مطالعه کردن و خواندن کتاب برای بچه ها، اطلاعات و نکات مفیدی را به شما ارائه می دهیم که می توانید از آن ها هم در محیط منزل و هم کلاس بهره ببرید.

با یک سوال آغاز می کنم، به نظر شما مطالعه کردن برای بچه ها چه فوایدی دارد؟ و آیا اهمیت آن را در زندگی بچه ها خود احساس می کنید؟

این یک واقعیت است که اهمیت مطالعه کردن برای بچه ها را نمی توان دست کم گرفت.

مطالعه ای که با لذت همراه باشد می تواند مزایای زیادی، چون آموزش، و شناختی و سلامتی جسمی و روانی کودک به برترین شکل را به همراه داشته باشد.

مطالعه کردن چه تأثیراتی می تواند روی رشد کودک داشته باشد؟

بسیاری از تحقیقات اجرا شده از سوی BookTrust حاکی از این است که مطالعه کردن می تواند مزایای زیادی برای رشد کودک به همراه داشته باشد؛ به طوری که یکی از مطالعات اجرا شده نشان می دهد که مطالعه کردن می تواند در مهارت های بعدی سوادآموزی و تحصیل، تسهیل تعامل اجتماعی بین افراد عظیمسال و بچه ها و تشویق کردن بچه ها به تعامل و ارتباط برقرار کردن با دنیای اطرافشان بسیار یاری نماینده باشد.

خواندن کتاب باعث به وجود آمدن یک ثباتی در بچه ها می گردد بالاخص آن دسته که در شرایط سخت عظیم می شوند. زیرا به آن ها یاری می نماید تا بتوانند براحتی به متن واقعیت دسترسی پیدا نمایند.

این ها همه مزیت های مطالعه کردن برای بچه ها نیست چراکه این مهم، می تواند مزایای دیگری هم برای رشد آن ها داشته باشد که از آن جمله می توان به رشد شناختی بچه ها اشاره نمود. زیرا رشد شناختی به چگونگی درک و تفکر افراد در مورد دنیای خود با توجه به هوش، استدلال، پرورش زبان و پردازش اطلاعات اشاره می نماید.

وقتی شما به اسم افراد عظیمتر، برای بچه ها کتاب می خوانید فضایی را برای آن ها به وجود می آورید که درک عمیقی از دنیای خود داشته باشند و فکر آن ها را با دانش زمینه ای پر می کنید و همین باعث می گردد که بچه ها از این دانش زمینه ای به دست آمده برای درک کردن هرآن چه که می بینند، می شنوند و می خوانند، استفاده نمایند و این موضوع به رشد شناختی آن ها هم یاری می نماید.

همدلی و همدردی کردن

واقعیت این است که وقتی همه ما کتاب می خوانیم خود را درون قصه ای می گذاریم که پیش روی ماست و این موضوع به ما اجازه می دهد که همدلی و همدردی را تجربه کنیم، زیرا خود را جای شخصیت های قصه می گذاریم و می توانیم احساس آن ها را درک کنیم.

همین موضوع هم برای بچه ها صدق می نماید چرا که وقتی بچه ها با شخصیت های قصه هایی که می خوانند آشنا می شوند با آن ها همزاد پنداری نموده و از این احساس و تفکر برای همدلی کردن با افراد دیگر در دنیای واقعی استفاده می نمایند.

علاوه بر این، بچه ها با کتاب می توانند درک بیشتری از احساسات بدست آورند و افراد دیگر را درک نمایند که این موضوع به رشد اجتماعی آن ها هم یاری زیادی می نماید.

باید بدانیم که درک عمیق داشتن از یک کتاب می تواند ما را به جا های مختلفی، چون شهر، کشور و یا حتی جهانی دیگر ببرد. بنابراین، وقتی برای یک کودک، کتاب خوانده می گردد و یا خودش این کار را می نماید، چیز های زیادی درمورد افراد، مکان ها و اتفاق های مختلف یاد می گیرد. این در حالی است که اگر با مطالعه هیچ گونه آشنایی و میانه ای نداشته باشد نمی تواند این فرصت خوب را داشته باشد.

ایجاد روابط قوی تر و محکم تر

مطالعه کردن برای بچه ها می تواند مزیت دیگری هم داشته باشد که آن هم ایجاد رابطه قوی و محکم تر با دیگران است چرا که اگر والدین، به طور منظم برای کودک خود کتاب بخوانند بدون شک، فرزندانشان می توانند در جامعه ارتباط خوبی با دیگران برقرار نمایند.

علاوه بر این، مطالعه کردن برای بچه ها، احساس توجه، عشق و اطمینان را به وجود می آورد که برای پرورش و سلامتی آن ها بسیار مهم است.

داستان ها در آموزش بچه ها چه اهمیتی دارند؟

مطالعه کردن برای بچه ها باعث به وجود آمدن عشق به مطالعه در وجود آن ها می گردد. از اینرو، مطالعات متعددی نشان می دهند که بین مطالعه لذت بخش و یادگیری بالا و پیشرفت تحصیلی در هر زمینه ای ارتباط زیادی وجود دارد.

بعلاوه کتاب، می تواند مهارت های ادبی بچه ها را افزایش دهد و به طور کلی، مطالعه کردن با صدای بلند به همراه بچه ها حتی اگر آن ها نتوانند آن چه که شما بیان می کنید را به طور کامل درک نمایند، بسیار مفید است چراکه می توانند مهارت های مورد احتیاج برای زمانی که خود آغاز به مطالعه می نمایند را به خوبی بیاموزند.

این کار به بچه ها یاد می دهد که مطالعه کردن چیزی است که با تمرکز کردن از چپ به راست و ورق زدن صفحه ها همراه است و باید این مهارت را بدست آورند.

شاید فکر کنید که مطالعه کردن فقط به دوره زمانی خاصی از رشد کودک مرتبط باشد، امّا باید گفت این طور نیست چراکه کتاب خواندن برای بچه ها حتی در ماه های اول زندگی آن ها می تواند باعث دستیابی به زبان و تحریک بخشی از مغز گردد که وظیفه پردازش زبان را بر عهده دارد.

گسترده تر شدن واژگان هم از دیگر مزایای مطالعه کردن برای بچه ها است چرا که شنیدن کلمات با صدای بلند می تواند بچه ها را در معرض طیف وسیعی از واژگان و عبارت های تازه قرار دهد که ممکن است تا پیش از این هرگز نشنیده باشند. بنابراین، خواندن کتاب برای بچه ها به صورت روزانه، باعث می گردد که آن ها هر روز کلمات تازهی را یاد بگیرند و این بسیار مفید است.

تمرکز بیشتر

خواندن منظم و مداوم کتاب برای بچه ها و یا مطالعه کردن آن ها هنگامی که خواندن و نوشتن را یاد گرفتند، می تواند به بهبود توانایی های تمرکز کودک یاری کند و بعلاوه، او هنر خوب گوش کردن را یاد بگیرد و در مدرسه با مشکل گوش نکردن روبرو نگردد.

افزایش خلاقیت و تخیل از دیگر مزایای مطالعه برای بچه ها است. زیرا آن ها می توانند شخصیت ها را به تصویر بکشند و محیط را تجسم نمایند و آینده را حدس بزنند.

بنابراین، هرچه والدین برای کودک خود کتاب بیشتری بخوانند و یا هنگامی که کودک به مرحله یادگیری خواندن و نوشتن رسید، کتاب های بیشتری متناسب با سن خود بخواند می تواند عملکرد بهتری در تمامی زمینه ها داشته باشد. زیرا می تواند مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهد و فرد خوبی برای جامعه خود گردد.

ترجمه از فاطمه میرزایی دخت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1224

به "کتاب؛ یار مهربانی که باید فرزندانمان را از کودکی با آن آشتی دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب؛ یار مهربانی که باید فرزندانمان را از کودکی با آن آشتی دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید