واردات 16 میلیون دلار پشم به کشور!

به گزارش اخبار مشروح، آذر ماه سال گذشته بود که موضوع تهاتر نفت ایران به ازای دریافت پشم از مغولستان جریان ساز شد. حالا پس از گذشت حدود چهار ماه، فعالان صنایع دامی کشور از واردات 3200 تُن پشم سفید به ارزش 16 میلیون دلار در سال گذشته، به رغم عدم احتیاج کشور خبر می دهند.

واردات 16 میلیون دلار پشم به کشور!

به گزارش تجارت نیوز، دبیرخانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین آذر سال گذشته از آمادگی مغولستان برای صادرات پشم طبیعی به ایران بر اساس مکانیزم تهاتری اطلاع داد. حالا طبق آماری که فعالان اتحادیه دامی ارائه می دهند، در همان سال حدود 3200 تن از این محصول به ارزش 16 میلیون دلار به کشور وارد شد.

این در حالی است که در سال 1400 ایران 56 هزار تن پشم فراوری کرد تا کشور از واردات آن بی احتیاج گردد. اما سیاست های تجاری به سمتی پیش رفت که ایران احتمالا برای فروش نفت حتی به تهاتر کالاهایی که احتیاجی به آن ندارد راضی گردد.

البته این سیاست جدیدی نیست. در اوایل دهه 90 هم که تحریم های غرب علیه ایران شدت گرفت، سریلانکا پیشنهاد تهاتر پشم و نفت را عنوان نمود.

واردات پشم محدود به مغولستان نیست

در رابطه با واردات پشم به کشور رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: واردات پشم محدود به مغولستان نیست و ما از کشورهای مختلف این محصول دامی را وارد می کنیم. سال گذشته نیز 16 میلیون دلار از منابع ارزی کشور به این نوع واردات اختصاص یافت.

منصور پوریان اظهار کرد: چرم و پوست از اجزای اصلی دام هستند و از اهمیت ویژه ای برخوردارند. این نوع کالاها تجارت خاص خود را دارند و مصرف کنندگان داخلی و خارجی برای آن می توان یافت.

وی ادامه داد: متاسفانه در بخش کلان دام تا به امروز مدیریت درستی اعمال نشده است. به همین علت است که فراوری این کالا به حدنصاب نمی رسد و بدون ارزش افزوده روانه بازار می گردد. پرواربندی صنعت حائز اهمیتی برای فراوری گوشت و پشم است. در کشور ما همچنان برنامه واحد و کاملی برای پرواربندی وجود ندارد. گویا قرار نیست چالش ها و مسائل دست از سر این صنعت بردارند.

ظرفیت فراوری ایران 6 برابر مغولستان

پوریان با اشاره به ظرفیت فراوری پشم ایران تشریح کرد: ما در داخل کشور پنج تا شش برابر جمعیت دامی مغولستان دام سبک داریم. بعلاوه باید گفت که ایران تقریبا 18 برابر جمعیت دامی ارمنستان دام سنگین دارد. شایان ذکر است که ارمنستان صادرکننده عمده گوساله است. در نتیجه باید برنامه ویژه ای برای پرواربندی بره ها تدوین گردد. ما در بخش پشم با انباشت و مازاد روبرو شده ایم. چراکه سرمایه به این بخش ورود نمی کند.

این مقام صنفی بعلاوه تشریح کرد: ما نتوانستیم سرمایه های موجود در صنعت دامپروری را به سمت یک مدیریت درست پیش ببریم. در حالی که کشورهایی همانند مغولستان، ارمنستان، ترکیه، صربستان، نیوزلند و سایر کشورهایی که از آن ها 16 میلیون دلار پشم وارد نموده ایم، به سمت استفاده از تکنولوژی پیش رفته اند، ما همچنان از روش سنتی استفاده می کنیم. در صورتی که ما می توانیم رقیب قدرتمندی برای آن ها باشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1526

به "واردات 16 میلیون دلار پشم به کشور!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات 16 میلیون دلار پشم به کشور!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید