تور اروپا: نخستین زن ایرانی که به اروپا سفر کرد که بود؟

به گزارش اخبار مشروح، نام 5 محله مرکز به نام زنان قجری سند خورده که هر یک از این ها روایتگر بخشی از تاریخ محله های این شهر درندشت است. نازی آباد، مهرآباد، منیریه، ازگل و اقدسیه همه وام دار زنانی است که روزگاری سهمی و جایگاهی در خاندان قاجار داشتند.

تور اروپا: نخستین زن ایرانی که به اروپا سفر کرد که بود؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش همشهری، این 5 محله هر یک به نوعی به یکی از زنان معروف قاجار ارتباط پیدا می نماید. اقدسیه، اما به این علت که هم هدیه ناصرالدین شاه به یکی از سوگلی هایش و هم یکی از منطقه ها خوش آب و هوا و گران قیمت در همه دوره های پایتختی تهران بوده، بیشتر مورد توجه است.

اقدس الدوله و شباهتش به جیران

زبیده خانم گروسی یا همان امینه اقدس دختر روستایی بوده که ناصرالدین شاه در یکی از سفرهایش به روستای گروس بیجار او را به تهران می آورد. او آنقدر پیش شاه منزلت پیدا می نماید که اجازه یافته به خانه جیران فروغ السلطنه، نخستین سوگلی شاه برود و رختخواب شاهی را جمع کند. کم کم اعتماد شاه را جلب می نماید و امانت دار جواهرات شاه می گردد.

امینه خواهر ملیجک اول و عمه دومین ملیجک دربار هم بوده، می گویند چشمانی شبیه خدیجه تجریشی داشت؛ همان سوگلی که شاه به علت چشمان درشتش او را جیران صدا می زد و شیفته اش بود تا آنجا که یکی از 4 زن عقدی اش را طلاق می دهد تا با او ازدواج کند. شاید به همین علت بود که شاه بعد از مرگ جیران، او را نیز به زنان حرمسرا اضافه نمود.

نخستین زنی که به اروپا سفر کرد

امینه اقدس زنی مقتدر و محبوب شاه بود. مقتدر به علت نفوذ 2 ملیجک دربار، برادر و برادرزاده اش، که او هم از این نفوذ بسیار استفاده و رقیبانش را یک به یک ساکت کرد و امانتدار تا آنجا که حتی زمانی که بر اثر بیماری سوی چشمانش را از دست داد، شاه همچنان نگهداری از جواهرات حرمسرا را به او می سپرد.

شاه برای قدردانی از این سوگلی اش هم طبق رسم آن موقع تصمیم می گیرد جایی در تهران را به نام او بزند؛ زمین های اقدسیه را که آن موقع بایر و بیشتر کشاورزی بوده و معروف به حصارملا. زمین ها را تبدیل به باغ می نماید و کاخی می سازد و آن را می بخشد به امینه اقدس که دیگر اقدس الدوله بود و حصارملا هم اقدسیه می گردد.

اقدس الدوله نخستین زن ایرانی است که برای مداوای چشم درد به اروپا رفت که البته درمان نشد و به ایران برگشت و 2 سال بعد از مرگ ناصرالدین شاه از درد چشم و عوارض ناشی از سکته از جهان رفت.

منبع: فرارو
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1533

به "تور اروپا: نخستین زن ایرانی که به اروپا سفر کرد که بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا: نخستین زن ایرانی که به اروپا سفر کرد که بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید