محققان کشور برای سلول های تپنده قلب بستر زیست مهندسی شده ساختند

به گزارش اخبار مشروح، به گزارش خبرنگاران، بیماری های قلبی یکی از مهمترین علل مرگ در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به تعداد می فرایند. در سال 2013 بیش از 17.3 میلیون مرگ بر اثر ضایعات قلبی در دنیا رخ داد و پیش بینی می گردد این تعداد به 23.6 میلیون در سال 2030 افزایش یابد.

محققان کشور برای سلول های تپنده قلب بستر زیست مهندسی شده ساختند

مهندسی بافت قلب روشی برای ترمیم ضایعات قلبی محسوب می گردد. محققان کشور با هدف فراوری یک ساختار مناسب برای استفاده در مهندسی بافت قلب، بستری رسانا و محلول در حلال ارگانیک، متشکل از پلی کاپرولاکتون، ژلاتین و آلژینات را طراحی کردند و خصوصیات آن را از طریق روش های آزمایشگاهی مورد آنالیز قرار دادند.

آنالیز ها نشان داد مناسب ترین نسبت برای پلی کاپرولاتون و ژلاتین 70 به 30 است. به منظور شبیه سازی انقباضات قلب یک دستگاه بارگیری مکانیکی به کار گرفته شد تا تنش مکانیکی با فرکانس و کشش مناسب را در سلول های پیش ساز قلبی، در جهت ریز لوله های آلژینات، القا کند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی (Cell Journal) به چاپ رسیده است، نشان داد، بستر ساخته شده از متابولیسم و تقسیم سلول های پیش ساز قلبی حمایت نموده، انقباضات سلولی یک دستی را پس از گذشت 5 روز ایجاد می نماید. بعلاوه از طریق روش های آزمایشگاهی نشان داده شد، اندازه بیان ژن های مربوط به سلول های تپنده هماهنگ قلبی، در سلول های جای گرفته در بستر یادشده بیشتر از سلول های کشت یافته در محیط کشت است.

این پژوهش منجر به ساخت بستر مناسبی برای فراوری سلول های تپنده هماهنگ قلبی شد که می تواند در آینده نزدیک برای مهندسی بافت قلب مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر ناصر اقدمی، دکتر ساره رجبی، دکتر بابک اکبری، زهرا شمس و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تهران این تحقیقات را به نتیجه رساندند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1212

به "محققان کشور برای سلول های تپنده قلب بستر زیست مهندسی شده ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان کشور برای سلول های تپنده قلب بستر زیست مهندسی شده ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید