فناوری نانو به جنگ بیماری کرونا می رود ، نانوذرات آهن علیه ویروس چینی

به گزارش اخبار مشروح، محققان در کوشش هستند تا با استفاده از نانوذرات بتوانند ویروس کرونا را در بدن بیماران شناسایی نموده و آن ها را از بین ببرند.

فناوری نانو به جنگ بیماری کرونا می رود ، نانوذرات آهن علیه ویروس چینی

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، تا به امروز هیچ واکسن یا درمان خاصی بیماری حاد تنفسی که ناشی از ویروس کرونا 2 و SARS-CoV-2 است، ساخته نشده است. از اواخر سال 2019، وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، محققان برای یادگیری بیشتر درباره SARS-CoV-2 که از خانواده ویروس های کروناست، با هم رقابت می نمایند. این ویروس به علت شکل تاج مانندی که دارد کرونا نام گرفته است.

توماس وبستر مهندس شیمی در دانشگاه نورث استرن و متخصص دارو و فناوری های نانویی یکی از دانشمندانی است که ایده ها و فناوری های خود را در مرکز کنترل و جلوگیری بیماری (CDC) برای مقابله با شیوع کووید-19 به اشتراک می گذارد.

وبستر می گوید ایده استفاده از نانوذرات به علت ساختار کووید-19 است که شکل ساختاری آن در مقیاس نانو است و در این مقیاس ماده بسیار ریز بوده؛ تقریبا هزار برابر کوچکتر از ضخامت یک تار مو است. هدف وبستر ساخت ذراتی است که می تواند به ویروس های SARS-CoV-2 بچسبد و آن ها را با ترکیبی از نور مادون قرمز تخریب کند. سپس توانایی ویروس ها برای زنده ماندن و فراوری دوباره در بدن را متوقف کند.

وبستر گفت: شما باید به انداره ذرات فکر کنید، اگر بخواهید در گستره نانو، ویروس را شناسایی نموده و از کار بیاندازید. پیدا کردن و خنثی سازی ویروس هایی که اندازه نانو هستند، هسته اصلی تحقیق وبستر و دیگر محققان است که آن را ترانوستیک (theranostics) می نامند. این رشته جدید پزشکی بر درمان و تشخیص تمرکز می نماید. با استفاده از این رویکرد آزمایشگاه وبستر برای مبارزه با میکروب هایی مانند آنفولانزا و سل در مقیاس نانو تخصصی شده است.

او می گوید: ارائه یک رویکرد برای تشخیص وجود ویروس و رویکرد دیگری برای درمان آن خوب نیست. داشتن یک ذره که هم تشخیص و درمان را با یک رویکرد برای شما آسان کند، مطلوب است.

ویروس ها بیشتر به وسیله ذرات کوچک از راه تنفس، حرف زدن، عطسه و سرفه در هوا پخش می شوند و به وسیله چشم، دهان و بینی وارد بدن می شوند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که این میکروب ها برای چندین روز می توانند روی پیشخوان، نرده و دیگر سطوح سخت زنده بمانند.

وبستر می گوید این یکی از دلایلی است که باعث می گردد کووید-19 در مرکز شیوع باشد. نانوذرات می توانند پاتوژن ها را حتی قبل از اینکه وارد بدن شوند، بیرون از بدن روی سطوح یا اشیاء از بین ببرند. آزمایشگاه وبستر موادی را ایجاد نموده که هنگامیکه روی سطح و اشیا اسپری می شوند به ویروس ها حمله می نمایند. برای دستیابی به طیف گسترده ای از ویروس ها، باکتری و دیگر پاتوژن ها همان فناوری می تواند تنظیم و استفاده گردد.

برخلاف دیگر دارو های جدید با ساختار های مولکولی عظیم، نانوذرات بسیار کوچکند و می توانند در بدن شما بدون مختل کردن دیگر عملکرد ها از جمله سیستم ایمنی، حر کت نمایند. وبستر ادامه می دهد: دقیقا مانند یک ناظر، نانوذرات می توانند وارد جریان خون شوند، آن ها می توانند در بدن شما بسیار راحت تر و در زمان بیشتری بمانند و سعی نمایند تا ویروس را شناسایی نمایند.

وبستر گفت: برای انجام همه این کارها، CDC باید از ویژگی های لازم ساختاری برای خنثی کردن SARS-CoV-2 مطلع باشد. شما باید آنچه که برای قرار دادن در نانوذرات برای حمله به ویروس ها ضروری است بدانید. یک جایگزین برای نانودارو ها فراوری مولکول های مصنوعی است. اما وبستر می گوید که این تکنیک چالش برانگیز است. مولکول های مصنوعی درمورد شیمی درمانی که برای درمان سلول های سرطانی استفاده می شوند، می توانند عوارض جانبی شدید را به همراه داشته باشد.

یکی از دلایل اصلی عدم وجود این راه چاره ها این است که همانطور که نانوذرات برای جنگیدن با ویروس ها ایده آل هستند، باعث نگرانی سازمان دارویی فدرال آمریکا نیز هستند. به دلیل اندازه آنها، نانوذرات بسیار گسترده هستند و ممکن است دیگر نقاط بدن را نیز درگیر کند. برای کاهش این خطر آزمایشگاه وبستر روی اکسیدآهن متمرکز شده است.

وبستر بیان می نماید: حتی اگر عفونت ویروسی داشته باشید نیازمند آهن هستید، چون بسته به میزان عفونت احتمالا دچار کم خونی خواهید شد. ما درحال فراوری این نانوذرات با استفاده از مواد شیمیایی هستیم که می توانند به سلامت شما یاری نمایند. نانوذرات آهنی می توانند با استفاده از میدان مغناطیسی برای هدف قرار دادن اندام های خاص مانند شش ها و دیگر نواحی مستعد عوارض تنفسی بعد از عفونت، راهنمایی شوند. این همان کاری است که نمی توان با مولکول های مصنوعی جدید انجام داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 310

به "فناوری نانو به جنگ بیماری کرونا می رود ، نانوذرات آهن علیه ویروس چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری نانو به جنگ بیماری کرونا می رود ، نانوذرات آهن علیه ویروس چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید