عواقب کذایی برای بدغذایی

به گزارش اخبار مشروح، متاسفانه این یک باور غلط بین مردم است. وقتی کسی صبحانه نمی خورد، مصرف هله هوله و مواد قندی در میان وعده اش بالا می رود و تازه میل و اشتهای بیشتری هم برای خوردن ناهار پیدا می کند و در این وعده، بدون کنترل غذا می خورد و در نتیجه به مرور زمان چاق می شود.

عواقب کذایی برای بدغذایی

عواقب کذایی برای بدغذایی

گفتگو با دکتر سیدضیاءالدین مظهری

من اصلا گوشت نمی خورم... میوه که می بینم، حالم بد می شه... وای نام سبزیجات رو نیار که کهیر می زنم... صبحانه؟ اصلا حرفشو نزن! برای چی شیر بخورم؟

یه دونه قرص کلسیم می خورم همه نیاز بدنم تامین می شه... اینها بعضی جملاتی هستند که در طول شبانه روز از زبان افراد بدغذا می شنویم و شاید بعضی هایمان با شنیدن این حرفها کمی نصیحت شان کنیم که این عادات شان را کنار بگذارند و شاید هم بی تفاوت از کنار حرف های شان بگذریم. با دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به گفت وگو نشسته ایم تا ببینیم چه عاقبتی در انتظار این قبیل آدم های بدغذا است.

آقای دکتر! آدم های بدغذا باید منتظر چه عوارضی باشند؟

عادات بدغذایی بسیار متعدد و مختلف هستند و پیامدها و بازتاب های متفاوتی دارند؛ یعنی انواع مختلفی از سوءتغذیه ممکن است برای آنهایی که درست غذا نمی خورند، پیش بیاید.

به نظر می رسد که نخوردن صبحانه یکی از عادت های رایج آدم های بدغذا است که بسیاری از مردم به آن گرفتارند. نتیجه پشت گوش انداختن صرف صبحانه چیست؟

ببینید؛ یکی از مهم ترین دلایل عدم میل به صبحانه، دیر خوابیدن است. جوان ها و حتی بچه های امروزی عادت کرده اند که دیر بخوابند و صبح هم طبیعتا دیر بیدار شوند و با این حساب، دیگر نه میل به خوردن صبحانه داشته باشند و نه وقت آن را. در صورتی که با غروب آفتاب و به موقع خوابیدن، هورمون های رشد و بازسازی در بدن این دسته از افراد ترشح می شود و دوباره با طلوع خورشید، هورمون های خاص دیگری حضور می یابند که وظایف مختلفی را بر عهده دارند. حالا وقتی که یک جوان، ساعت خواب و بیداری اش معلوم نیست و شب ها دیر می خوابد و صبح ها هم دیر بیدار می شود و تحرکش هم کم است، تعادل ساعت بیولوژیک بدنش به هم می ریزد و در معرض بیماری هایی مانند پوکی استخوان و اضافه وزن قرار می گیرد.

چرا اضافه وزن؟ مگر کم کردن یک وعده غذایی، وزن را پایین نمی آورد؟

متاسفانه این یک باور غلط بین مردم است. وقتی کسی صبحانه نمی خورد، مصرف هله هوله و مواد قندی در میان وعده اش بالا می رود و تازه میل و اشتهای بیشتری هم برای خوردن ناهار پیدا می کند و در این وعده، بدون کنترل غذا می خورد و در نتیجه به مرور زمان چاق می شود.

این که می گویند نخوردن صبحانه باعث ابتلای فرد به زخم معده می شود هم درست است؟

خب، با نخوردن صبحانه و زیاده روی در صرف ناهار، ریتم منظم ترشح آنزیم های دستگاه گوارش به هم می خورد و در نتیجه، اسیدیته معده افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر، گرایش جوان ها به غذاهای بیرون از منزل و انواع فست فودها که سلامت و بهداشت شان چندان مناسب نیست، باعث عفونت هلیکوباکتری و در پی آن نفخ و بالا رفتن اسیدیته معده (اسیدی تر شدن شیره معده) می شود که همه عوامل یادشده می توانند زمینه ساز ابتلا به زخم معده باشند. ضمن اینکه به هم خوردن تعادل در صرف وعده های مختلف غذایی، نه تنها زخم معده، بلکه عوارضی مانند ریزش مو، کم خونی، چربی و فشار خون بالا را هم در پی دارد.

بیشتر افراد می دانند که با مصرف نکردن لبنیات، پوکی استخوان، آنها را تهدید خواهد کرد. آنهایی که مکمل های کلسیم را جایگزین لبنیات می کنند، کارشان درست است؟

مکمل ها، بی خاصیت نیستند اما باید تحت نظر پزشک مصرف شوند و مصرف خودسرانه آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود. حقیقت این است که یک مکمل کلسیم، هیچ گاه نمی تواند اثری مانند خوردن کلم، کنجد، بادام یا شیر و لبنیات در بدن داشته باشد. نکته بدتر اینکه، استفاده نابجا و خودسرانه از مکمل های کلسیم باعث افزایش رسوبات در کلیه ها و به وجود آمدن سنگ های کلسیمی در آنها و بروز عوارض متعدد سنگ کلیه می شود. پس، مصرف مکمل کلسیم به جای لبنیات نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند به کلیه ها هم آسیب برساند. افرادی که بنا به هر دلیلی نمی توانند شیر یا سایر لبنیات را بخورند، باید با یک متخصص تغذیه مشورت کرده و جایگزین مناسبی برای آنها پیدا کنند تا عوارضی مانند پوکی استخوان به سراغشان نیاید.

خیلی ها، به خصوص خیلی از بچه ها، از سبزی و میوه گریزانند. خوردن یا نخوردن میوه و سبزی هم تاثیر چشم گیری بر بدن ما دارد؟

صددرصد! خوردن هریک از انواع میوه ها و سبزی ها با عطر، طعم و رنگ های گوناگون شان می تواند فایده ای برای ما داشته باشد. مثلا 5 تا 10 هزار ترکیب شیمیایی ثانویه در انواع سبزی ها وجود دارد که وظایفی مانند حفاظت از سلول ها، تقویت سیستم ایمنی، تامین مینرال هایی (مواد معدنی) مانند کلسیم، منیزیم، روی و آهن به عهده شان است و حذف آنها می تواند مشکلاتی مانند خشکی مزاج و یبوست را در پی داشته باشد؛ مسئله ای که این روزها خیلی ها را آزار می دهد و بیشتر به خاطر مصرف کم میوه و سبزی است.

پس آنهایی که به بهانه کمبود وقت یا دوست نداشتن سبزیجات و میوه ها از مکمل های ویتامینی استفاده می کنند، تکلیف شان چیست؟

هریک از میوه ها و سبزی ها با رنگ های مختلفی مثل نارنجی یا زرد و قرمز و... خواص خاص خودشان را دارند که نمی توان آنها را با خوردن یک قرص تامین کرد. از طرفی، گاهی بدن ما به تنها چند میلی گرم یا حتی میکروگرم از این ویتامین ها نیاز دارد مثلا 75 تا 100 میلی گرم ویتامین C در روز برای بدن کافی است. حالا فکر می کنید اگر ما هر روز یک قرص 500میلی گرمی یا یک گرمی ویتامین C بخوریم، به مرور زمان چه اتفاقی می افتد؟ دچار هایپر ویتامینوز یا همان مسمومیت در اثر افزایش مصرف ویتامین ها می شویم. بنابراین همان طور که کمبود ویتامین می تواند برایمان مضر باشد، زیادی اش هم با مصرف خودسرانه قرص های گوناگون می تواند تهدیدی جدی برای بدن ما به تعداد آید.

این که بعضی ها می گویند ما آب گوشت یا خورش را می خوریم و همین برایمان کافی است، از نظر شما، علمی است؟

نه! آب گوشت، حاوی مقداری مینرال (مواد معدنی)، اسیدهای آمینه و چربی است اما خوردن آن، به تنهایی، نیاز یک فرد به پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری که در بدن مورد نیازند را تامین نمی کند. گوشت باید در رژیم غذایی گنجانده شود و اگر نمی توانید آن را به صورت تکه ای بخورید، می توانید به شکل چرخ کرده یا ریش شده در غذایتان بگنجانید.

منبع:www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1250

به "عواقب کذایی برای بدغذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عواقب کذایی برای بدغذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید