واکنش رسانه های عربی به برگزاری دور اول نشست وین

به گزارش اخبار مشروح، ایرنا نوشت: دور اول مذاکرات اعضای کمیسیون برجام در وین بازتاب وسیعی در رسانه های عربی داشت و هر یک از زاویه دید خود آن را تحلیل کردند. فرانس 24 این مذاکرات را پیشرفت محسوس در نجات برجام توصیف کرد و الجزیره هم نشست وین را گامی رو به جلو برای احیای دیپلماسی دانست.

واکنش رسانه های عربی به برگزاری دور اول نشست وین

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه رای الیوم با اشاره به گزارشی از مذاکرات نمایندگان اروپایی و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در وین نوشت که مذاکره نماینده ارشد هسته ای ایران گفت که ایران مذاکرات خود با قدرت های عظیم را ادامه خواهد داد تا درباره راه های بازگشت آمریکا به توافق هسته ای سال 2015 که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد را مورد آنالیز قرار دهد.

عراقچی مذاکرات را سازنده خواند و افزود: نشست بعدی روز آدینه برگزار خواهد شد.

رای الیوم به نقل از عراقچی افزود که تهران غنی سازی اورانیوم 20 درصد خود را در ازای آزاد کردن یک میلیارد دلار از وجوه بلوکه شده در سایر کشورها به دلیل تحریم های آمریکا، متوقف نخواهد کرد.

شبکه الجزیره قطر نیز با اشاره به اینکه نشست کمیته مشترک توافق هسته ای روز سه شنبه تحت نظارت اتحادیه اروپا و مشارکت آمریکا برای اولین بار از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید در وین برگزار گردید، افزود: این نشست گام رو به جلو برای احیای دیپلماسی در این پرونده است .

عبدالله الشامی خبرنگار شبکه الجزیره قطر از کاخ کوپرگ در وین، محل استقرار این نشست گزارش داد که نمایندگان آمریکا به ریاست رابرت اقتصادی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به وین آمده است و هیات ایرانی به ریاست عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه ایران عصر روز دوشنبه وارد پایتخت اتریش شد.

وی افزود: قرار نیست نشست و مذاکره مستقیمی بین طرف های ایرانی و آمریکایی برگزار گردد زیرا تهران تاکید نموده است که پیش از لغو همه تحریم ها گفت وگوی مستقیمی با واشنگتن نخواهد داشت.

خبرنگار الجزیره در ادامه به این موضوع اشاره نمود که نشستی در سطح نمایندگان وزارتخانه های خارجه روسیه، چین، فرانسه ، انگلیس و آلمان با نمایندگان آمریکا برگزار می گردد و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای منعقد شده در سال 2015 ، لغو تحریم ها علیه ایران و بازگشت تهران از اقدامات اجرا شده برای کاهش تعهدات هسته ای خود در دستور کار این نشست نهاده شده است.

الجزیره در در ادامه گزارش خود به اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت ایران اشاره نمود و افزود: تهران تعدادی پیشنهاد برای برطرف تحریم های آمریکا از سوی گروه چهار به علاوه یک (شامل چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان) دریافت نموده است.

به گفتته الجزیره، سخنگوی دولت ایران موضع رابرت اقتصادی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که لغو تحریم ها را ضروری دانسته است برای اصلاح راستا دیپلماتیک، مثبت دانست.

وی توضیح داد که ما اکنون نسبت به نتیجه این جلسه نه خوشبین و نه بدبین هستیم اما اطمینان داریم که در راستا درست نهاده شده ایم و اگر آمریکا ثابت کند که اراده، جدیت و صداقت دارد، می تواند نشانه مثبتی برای آینده بهتر این توافق و اجرای کامل آن باشد.

الجزیره افزود: در مقابل، آمریکا نشست وین را گامی به جلو توصیف کرد اما دستیابی سریع به موفقیت را دور از انتظار دانست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به این شبکه قطری گفت که ما حجم چالش ها را دست کم نمی گیریم و انتظار دستیابی به موفقیت فوری را نداریم زیرا این بحث ها همانطور که انتظار می رود سخت خواهد بود.

وی در عین حال توضیح داد که دولت آمریکا معتقد است که مذاکرات با ایران به وسیله شرکای واشنگتن یک اقدام صحیح و یک گام رو به جلو است.

همچنین بخش عربی شبکه فرانس 24 با اشاره به برگزاری مذاکرات هیات کارشناسی ایران و چهار به علاوه یک ، گزارش داد که آمریکا گرچه بصورت مستقیم در این نشست شرکت نداشت اما مذاکرات وین در مورد توافق هسته ای ایران را سازنده توصیف کرد.

این شبکه خبری فرانسوی با اشاره به اینکه نشست وین اولین گام رو به جلو برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای که ترامپ از آن خارج شد، محسوب می گردد ، افزود: روسیه و ایران کوشش های اجرا شده در این نشست را مثمر ثمر توصیف کردند.

فرانس 24 افزود: این اولین پیشرفت محسوس از زمان تصدی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای نجات توافق هسته ای با ایران است.

بر اساس گزارش فرانس 24 ، میخائیل اولیانوف ، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی جلسه کمیته مشترک را مثمر ثمر ارزیابی کرد و افزود: این جلسه تحت نظارت اتحادیه اروپا برگزار گردید و حدود دو ساعت به طول انجامید و آلمان ، فرانسه، انگلیس ، چین و روسیه به عنوان امضا نمایندگان این توافق در آن حضور داشتند.

وی در عین حال ابراز عقیده کرد: فعال سازی مجدد توافق نامه هسته ای که در سال 2015 در وین منعقد شد و پس از خروج آمریکا از آن مورد نقض بسیاری نهاده شد، فوری نخواهد بود و احتیاج به زمان دارد اما مهم این است که کار عملی برای رسیدن به این هدف آغاز شده است.

یک دیپلمات اروپایی نیز به فرانس 24 گفت که دو گروه از کارشناسان، اولی مسئول تحریم ها و دومی مسئول پرونده هسته ای برای مدت 15 روز یا یک ماه این ماموریت را برعهده خواهند گرفت و کمیته مشترک دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.

فرانس 24 افزود: مسائل مورد بحث در مقابل روزنامه نگاران در هتلی مجلل در پایتخت اتریش انجام شد و چند قدم با یک هتل عظیم دیگر که هیات آمریکایی در آن اقامت دارد، فاصله داشت.

این شبکه خبری با اشاره به اینکه نمایندگان تهران از هرگونه تماس مستقیم با نمایندگان آمریکا خودداری می کردند، افزود: رابرت اقتصادی، نماینده ویژه آمریکا ظهر روز سه شنبه وارد وین شد و به طور مرتب از پیشرفت هایی که به وسیله اروپایی ها حاصل شده آگاه می شد.

آنریکی مورا معاون همکاری خارجی دبیر کل اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را برعهده داشت در توئیتر گفت که ما باید از این فضای دیپلماتیک حداکثر استفاده را ببریم تا برنامه اقدام مشترک را به مرحله درستی برسانیم.

روزنامه الشرق الاوسط عربستان هم با اشاره به برگزاری این نشست نوشت : این اعتقاد در پاریس وجود دارد که نمایندگان فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان طرف های اروپایی و نمایندگی اتحادیه اروپا، نقش معین نماینده ای در بحث هایی که در چارچوب کمیته مشترک آغاز شد ، دارند.

این روزنامه افزود : طبق گفته منابع اروپایی در پاریس، ماموریت طرف های اروپایی برای پیگیری تحولات پرونده هسته ای ایران دو برابر خواهد بود، زیرا این طرف ها باید باعث شوند که طرف های ایرانی و آمریکایی خواسته های حداکثری را کنار بگذارند و ایده های میانه رو را بپذیرند تا مذاکرات غیرمستقیم که بسیاری فکر می نمایند سخت خواهد بود را از بن بست خارج نمایند.

با این حال، قبل از آغاز مذاکرات نشانه هایی از تمایل متقابل آمریکا و ایران برای تسهیل مذاکرات پدیدار شد.بیانات اعتدالی در اظهارات اخیر از بیانیه های تند قبلی کاملا متمایز است اما به این معنی نیست که بازگشت به توافق 2015 بسیار نزدیک است بلکه این مذاکرات می تواند به موفقیت و یا به شکست منجر گردد.

به گفته منابع اروپایی، دلایل اصلی وجود دارد که می تواند این مذاکرات را باطل کند یا حداقل باعث گردد تا برای مدت طولانی بدون دست یابی به موفقیت ادامه یابد.

الشرق الاوسط در کوشش برای القای وجود اختلاف در هیات حاکمه آمریکا در مورد این مذاکرات ، افزود : با اینحال اطلاعات تایید شده ای وجود دارد که نشان می دهد در دولت آمریکا درباره خط سیر واجبی که باید در رسیدگی به پرونده توافق هسته ای وجود داشته باشد ، اختلافاتی وجود دارد زیرا کاخ سفید بین دو خط غیر موازی در نوسان است که در صورت تداوم آن مانع دستیابی به توافق و موفقیت مذاکرات می گردد.

به نوشته این روزنامه سعودی گروهی معتقدند که باقی ماندن در راستا وین، مسابقه علیه زمان خواهد بود و امیدوارند که ظرف دو ماه یعنی قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بر سر بازگشت آمریکا به توافق هسته ای به موفقیت عظیمی دست یابند.

اما گروه دیگر معتقدند که مسائل پیچیده به زمان زیادی احتیاج دارند همانگونه که توافق نامه 2015 به مدت 12 سال مورد مذاکره نهاده شد بنابراین، توافق نامه جامع تر برای مدت زمان طولانی تر و دقیق تر در طی هشت هفته قابل دستیابی نخواهد بود.

شبکه های اسکای نیوز عربی ، العربیه عربستان سعودی و رسانه های لبنانی و منطقه نیز در گزارش های مشابهی مذاکرات اجرا شده بین نمایندگان ایران و کشورهای اروپایی امضا نماینده برجام که در وین برگزار گردید را پوشش دادند.

این رسانه ها به نقل از وزارت امور خارجه ایران و آمریکا چشم انداز مذاکرات را امیدوار نماینده توصیف کردند اما در عین حال به این نکته اشاره نمودند که به دلیل پاره ای مسائل و مطالبات طرفین ، ممکن است به نتیجه رسیدن مذاکرات زمان بر باشد.

رسانه های یاد شده به این موضوع اشاره نمودند که آنالیز لیست تحریم هایی که آمریکا باید آنها را علیه ایران لغو کند و لیست تعهداتی که تهران باید بر اساس توافق 2015 عملیاتی کند، محور مذاکرات بود.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1045

به "واکنش رسانه های عربی به برگزاری دور اول نشست وین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش رسانه های عربی به برگزاری دور اول نشست وین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید