طرز تهیه آبگوشت لعابدار با همه نکته ها و ترفندها

به گزارش اخبار مشروح، شاید برای خیلی ها آبگوشت بخشی از خاطرات مهم زندگیشان باشد، بخصوص اگر لعابدار باشد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع آبگوشت از جمله طرز تهیه آبگوشت سنتی و طرز تهیه آبگوشت کرمانی را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه آبگوشت لعابدار را به دو روش با تمام نکات و ترفندها آنالیز می کنیم.

طرز تهیه آبگوشت لعابدار با همه نکته ها و ترفندها

مواد لازم برای تهیه آبگوشت لعابدار

  • گوشت گوسفندی با دنبه 500 گرم
  • نخود 1 پیمانه
  • لوبیا سفید 1 پیمانه
  • پیاز 2 عدد
  • گوجه فرنگی 3 عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه و فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
  • سیب زمینی 2 عدد
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت لعابدار

1. خیساندن حبوبات

اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت لعابدار مثل طرز تهیه آبگوشت تبریزی این است که حبوبات یعنی نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.

2. پخت گوشت و حبوبات

در ادامه زمانی که نخود به میزان کافی خیس خورد، پیاز را خرد نموده و در قابمله مناسب با کمی روغن تفت دهید بعد گوشت را با دنبه به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا گوشت کمی سرخ شود سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و باز هم کمی تفت دهید در نهایت آب را به همراه نخود و لوبیا به قابلمه اضافه کنید و به میزان ای که روی گوشت و حبوبات را بگیرد بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید و به مدت 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا گوشت و حبوبات کاملا پخته شوند.

3. پخت نهایی آبگوشت

همزمان گوجه فرنگی ها را رنده کنید و به همراه رب گوجه فرنگی در یک ماهیتابه کمی تفت دهید سپس آن را به همراه نمک قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید آبگوشت جا بیفتد. در 30 دقیقه آخر پخت، سیب زمینی های پوست کنده شده و زعفران دم نموده را به آبگوشت اضافه کنید. بعد از اینکه آبگوشت جا افتاد، آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با نان، ترشی و سبزی نوش جان کنید.

طرز تهیه آبگوشت لعابدار در ظرف دیزی

درست مثل طرز تهیه آبگوشت در قابلمه ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس کنید. سپس گوشت را شسته و پاک نموده و به قطعات میانه تقسیم کنید. بعد پیاز را خرد نموده و با کمی روغن در ته دیزی سنگی تفت دهید تا طلایی رنگ شود. گوشت را به پیاز اضافه نموده و تا زمانی که آب گوشت خارج شود، با هم تفت دهید بعد حبوبات را شسته و به ظرف اضافه کنید و آب به میزان کافی به ظرف اضافه نموده و ادویه ها (زعفران، زردچوبه، نمک و فلفل) را اضافه کنید. دیزی را روی حرارت ملایم بگذارید و به مدت 2-3 ساعت آرام بپزید تا گوشت و حبوبات نرم شود. در طول پخت، سیب زمینی ها را پوست گرفته و به ظرف اضافه کنید. بعد از پختن کامل، آبگوشت را در ظرف سرو کنید و از آن لذت ببرید.

نکات تکمیلی برای تهیه آبگوشت لعابدار

تهیه و پخت آبگوشت کار ساده ای است که با داشتن صبر و حوصله میسر است. اما در کنار صبر و حوصله خوب است نکات و فوت وفن های آن را هم کامل بدانید. البته اگر زمان کافی ندارید و می خواهید آبگوشتتان باز هم خوب جا بیفتد می توانید طرز تهیه آبگوشت در زودپز را امتحان کنید.

نکاتی برای لعابدار شدن آبگوشت

برای لعابدار شدن بیشتر آبگوشت می توانید از قلم گوسفند یا دنبه هم بهره ببرید. حتی می توانید از آب قلم هم برای طعم بهتر و البته لعاب بیشتر آبگوشت بهره ببرید. البته دقت کنید که برای اینکه آبگوشت شما چرب نشود، می توانید از گوشت بدون دنبه هم بهره ببرید.

آبگوشت باید به آرامی و در زمان طولانی پخته شود تا گوشت کاملا نرم و لعابدار شود. حداقل 2-3 ساعت پخت آرام در حرارت ملایم، نتیجه ایده آلی را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از روش های لعابدار شدن آبگوشت این است که میزانی گندم یا بلغور اضافه کنید. طرز تهیه آبگوشت گندم را هم می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

طعم دار کردن آبگوشت

می توانید از سبزیجات معطر مانند جعفری، گشنیز و نعنا هم در آبگوشت بهره ببرید و حتی در مراحل پایانی به آن آبلیمو تازه اضافه کنید.

تهیه آبگوشت به روش های مختلف

آبگوشت اصیل و رسمی معمولا با گوشت تکه ای تهیه می شود اما عده ای برای تهیه آبگوشت از گوشت چرخ نموده استفاده می نمایند. طرز تهیه آبگوشت با گوشت چرخ نموده که یکی از روش های تهیه آبگوشت فوری است را می توانید در کتاب کاله بخوانید. البته تهیه آبگوشت با مرغ هم یکی دیگر از روش های تهیه این غذاست که طرز تهیه آبگوشت با مرغ را هم می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

احتمالا در کنار آبگوشت عناوینی همانند آبگوشت بزباش یا متنجبه را هم شنیده باشید. تفاوت آبگوشت ساده با آبگوشت بزباش معمولا به استفاده از سبزیجات در آبگوشت بزباش برمی شود. طرز تهیه آبگوشت بزباش تهرانی و طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید. البته روش تهیه آبگوشت متنجبه را هم قبلا در کتاب کاله با جزییات آنالیز نموده بودیم.

اما از دیگر روش های تهیه آبگوشت همراه کردن آن با کشک است که طرز تهیه آبگوشت کشک بادمجان را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 6 مرداد 1403 بروزرسانی: 6 مرداد 1403 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1771

به "طرز تهیه آبگوشت لعابدار با همه نکته ها و ترفندها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آبگوشت لعابدار با همه نکته ها و ترفندها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید