ساختمان مترو پل بدون اخذ پروانه ساخته شد
به گزارش اخبار مشروح، سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمانی کشور با بیان اینکه ساختمان مترو پل به شکل عجیبی ساخته شد، گفت: یکی از اقدامات مهم مالک ساختمان این بود که این طرح بدون اخذ پروانه آغاز به ساخت شد.
به گزارش ایرنا، حمزه شکیب روز سه شنبه در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساختمان مترو پل یکی از عجیب ترین طرح های ساختمان در سال های اخیر بود، گفت: در زمان ساخت این ساختمان سازمان نظام مهندسی در جریان کار نبوده و اگر این ساختمان به بهره برداری می رسید تعداد بیشتری از شهروندان ممکن بود جان خود را از دست بدهند.
وی اظهار کرد: قدرت مالک موجب شد که هیچ نهاد و سازمانی نظارت فنی و مهندسی روی نحوه ساخته نداشته باشند و حتی مالک زمانی که مجوز ساخت در 9 طبقه را گرفت اضافه اقدام به ساخت چند طبقه کرد و بعلاوه معاون شهرسازی شهرداری آنجا بیان کرد که هیچ پرونده ای در این خصوص وجود ندارد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمانی کشور تاکید نمود: مقررات ساخت و ساز بسیار پیچیده است و با توجه به وجود منطقه آزاد که قانون در آن پیگیری نشده، سازمان نظام مهندسی در آن به طور رسمی ورود نکرده است.
وی با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگهداری درست آن اظهار کرد: در سال 92 نگهداشت این ساختمان ها به عنوان قانون تصویب شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرا نشده و هزار ساختمان بالای 12 طبقه در تهران داریم و متاسفانه نگهداری نمی گردد و الزامات اجرایی ندارد و اگر مبحث 22 رعایت شده بود ساختمان پلاسکو را هنوز در اختیار داشتیم.
شکیب ادامه داد: باید برای چند ساختمان به صورت نمونه نقشه معماری، سازه ای و تاسیسات مکانیکی و مکانیزم فروریزی را تهیه کنیم تا ببینیم در صورت بروز حادثه، چه اندازه از ساختمان فرو می ریزد. این مکانیزم باید در اختیار آتش نشانی قرار بگیرد و به آن ها آموزش داده گردد.
وی با بیان اینکه این امر هنوز محقق نشده گفت: می توانیم دنبال کنیم که این طرح اجرایی گردد و ساختمان های بلندمتربه ملزم به اجرای آن گردد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه بیش از دو میلیون مسکن مهر ساخته و به لحاظ کمیتی کار بزرگی در جهان انجام شد گفت: کاش از لحاظ کیفیتی نیز این اتفاق می افتاد، در مسکن ملی نیز همین اتفاق می افتد و باز هم از کیفیت غافل می شویم.
وی با بیان اینکه 30 درصد هزینه صرف ساخت و ساز می گردد اضافه کرد: در زلزله ها 70 دصد هزینه ها که شامل تاسیسات است از بین می رود، ما علم و دانش را داریم و هزینه چندانی نیز نمی خواهد و باید در این زمینه کار گردد تا بتوانیم تاسیسات را داشته باشیم. ما که می دانیم در کشور زلزله خیزی هستیم چرا نباید این سازه ها را حفظ کنیم.
به گفته شکیب، باید از این شرایط درس بگیریم و کیفیت ها را که دانش و توان آن را داریم افزایش دهیم حتی اگر 10 درصد کمتر بسازیم. باید عمر مفید 100 ساله ساختمان ها را داشته باشیم و بعد از آن نیز بتوانیم آن را بازسازی و تعمیر کنیم.
وی در مورد مطرح شدن پیشنهاد کاهش ریسک خطر در تهران تاکید نمود: تمام الگوریتم آن در گذشته تهیه شد، اما به دلیل تغییرات مدیریتی به نتیجه نرسید متاسفانه دانش ما پیاده سازی نمی گردد و یکی از علل اصلی آن این است که نظام درون سازمانی و برون سازمانی رعایت نمی گردد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی در پاسخ به سوال چمران در مورد مقاومت زمین متروپل آبادان نیز گفت: هنوز آنالیز دقیق انجام نشده، اما قضاوت ها اینگونه است که از نوع سه به سمت نرم باشد و آب های سطحی در آن بالاست اگر قرار است طراحی گردد امکان پذیر است و ساختمان های بلندتر نیز می توان ساخت، اما می توان الزامات ساخت و ساز را در فونداسیون آن اجرایی کرد.
وی اضافه کرد: باید فونداسیون گسترده باشد و احتیاج به شمع نیز داشته است و هنوز اطلاع دقیقی نداریم که رعایت شده یا خیر
شکیب تاکید نمود: تعداد کسانی که صلاحیت ندارند و وارد ساخت و ساز شدند کم نیست و باید اصلاحات صورت بگیرد.
وی گفت: پلاسکو نماد بلندمرتبه در کشور بود، اما متاسفانه به دلیل عدم نگهداری درست فرو ریخت یک هزار ساختمان بلند در تهران وجود دارد که نگهداری درستی از آن نمی گردد و الزامات اجرایی هم برای آن وجود ندارد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر اظهار کرد: تعداد ساختمان های نا ایمن و پرخطر بسیار بیشتر از این فهرست های مطرح شده است.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در یکی از استان های ایران تخلفات آنقدر زیاد است که 120 درصد از پروانه های صادره در کمیسیون ماده 100 می آید یعنی آنقدر تخلف ارزان است که پس از اجرای کمیسیون ماده 100 دوباره تخلف انجام شده و پرونده به کمیسیون ماده 100 می رود.
شکیب تاکید نمود: ما متولی شناسایی ساختمان های نا ایمن نیستیم بلکه شهرداری ها متولی هستند و سازمان نظام مهندسی نمی تواند وارد ساختمان های ناایمن گردد و فقط تخلفات ساخت و ساز ها را تعیین می نماید.
وی تاکید نمود: اصلاح قانون با وجود آن که در چند مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما این بار به جدیت مطرح شده بعلاوه نظرات استان ها را هم گرفتیم البته تعارض منافعی که در حال حاضر وجود دارد این است که اعضای هیات مدیره کار نگیرد.
به گفته شکیب، برای تعارض منافع با رد صلاحیت افراد جواب نمی گیریم چرا که باید ساختار درست گردد و افراد نباید وارد سیستم شده و کار های بزرگ را برای افراد خاص بردارند.
وی با بیان اینکه طرح تفصیلی در بعضی شهر ها اصلاح نشده گفت: در بعضی شهر ها مهندس براساس پروانه ساخت برای دو طبقه نقشه می کشد، اما چند طبقه می گردد و مهندس را همراه خود می کشاند.
منبع: فرارو