آمار خاتمه نامه ها و رساله های ثبت شده با قلمرو جغرافیایی اعلام شد

به گزارش اخبار مشروح، طبق داده هایی که در سال 1398، در سامانه ملی ثبت خاتمه نامه، رساله ثبت شده است، بیش از 10 هزار و 164پارسا (16.75 درصد) دارای قلمرو فرامرزی، ملی، استانی، یا شهری بوده اند.

آمار خاتمه نامه ها و رساله های ثبت شده با قلمرو جغرافیایی اعلام شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران؛ در سامانه ملی ثبت سرانجام نامه، رساله، و پیشنهاده (SABT.IRANDOC.AC.IR)؛ یکی از پرسش هایی که هنگام ثبت این مدارک از دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی می شود، قلمرو جغرافیایی آن هاست. بر پایه داده هایی که در سال 1398 در این سامانه وارد شده اند، از 60 هزار و 674 سرانجام نامه و رساله (پارسا) ثبت شده، 10 هزار و 164پارسا (16.75 درصد) دارای قلمروِ فرامرزی، ملی، استانی، یا شهری بوده اند. به عنوان نمونه، مدارکی مانند فراتحلیل مطالعات اوقات فراغت با تأکید بر فعالیت بدنی و ورزش قلمرو جغرافیایی ندارند و مدارکی مانند بررسی رابطه مدیریت دانش و مدیریت تغییر در بانک های شهر کازرون دارای قلمرو جغرافیایی هستند.

در این میان، مدارکی مانند بررسی نقش سیاسی شیعیان عراق در نظام سیاسی عراق نوین دارای قلمرو برون مرزی؛ بررسی شرایط آب و هوایی در فلات ایران دارای قلمرو ملی؛ پتانسیل سنجی ژئوتوریسم و ژئوپارک در استان کرمانشاه دارای قلمرو استانی؛ و تحلیل جغرافیایی مسکن در شهر کاشان دارای قلمرو شهری هستند. افزون بر این، اگر یک مدرک، چند استان را در بر داشته باشد، دارای قلمرو ملی به شمار می رود.

اگر مدرکی، چند شهر را در بر داشته باشد، دارای قلمرو استانی است. اگر یک مدرک، منطقه ای کوچک تر از شهر (مانند یک یا چند روستا) را در بر داشته باشد، استان و شهر همسان با آن به کار می رود. اگر مدرکی، به یک پدیده طبیعی (مانند کوه، دریا، دریاچه، خلیج، آتشفشان، بیابان، تنگه، جزیره، جنگل، آبشار، چشمه، خور، دره، دماغه، و...) در یک شهر یا استان پرداخته باشد، قلمرو استانیِ آن به کار می رود. اگر یک مدرک، به یک پدیدة طبیعی در چند استان پرداخته باشد، دارای قلمرو ملی است. جدول های پیوست، ریز اطلاعات این مدارک را نشان می دهند.

در سال 1398، 383 پارسا با قلمرو برون مرزی، 1585 پارسا با قلمرو ملی، 3542 پارسا با قلمرو استانی و 4654 پارسا با قلمرو شهری در سامانه ملی ثبت سرانجام نامه، رساله، و پیشنهاده، وارد شده اند.

در سال 1398، 8196 پارسا با قلمرو استانی یا شهری در مناطق آمایش آموزش عالی ثبت شده که 1439 پارسا در منطقه یک آمایش آموزش عالی بوده است.

همچنین در این بازه زمانی، 3542 پارسا با قلمرو استانی ثبت شده که استان تهران با 444 پارسا پیشتاز است.

گفتنی است؛ شمار پارسا های ثبت شده با قلمرو شهری برای 50 شهر نخست در سال 1398، نشان می دهد که شهر تهران با 719 پارسا شهر نخست درقلمرو جغرافیایی سرانجام نامه ها است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 514

به "آمار خاتمه نامه ها و رساله های ثبت شده با قلمرو جغرافیایی اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار خاتمه نامه ها و رساله های ثبت شده با قلمرو جغرافیایی اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید