داستان اپل ، چرا لوگوی اپل سیب گاز زده است ؟

به گزارش اخبار مشروح، داستان اپل، برندی که نزدیک به نیم قرن در فضای تکنولوژی جهان پا بر جا مانده و برای بسیاری از مصرف کنندگان جهانی نامی آشنا به شمار می رود، در دل خود نکته ها و ریزی بینی های دقیق و جذابی دارد که خواندن آنها برای بسیاری از دنبال کنندگان و علاقمندان به جهانی فناوری های نوین، جذاب و قابل توجه است.

داستان اپل ، چرا لوگوی اپل سیب گاز زده است ؟

برند اپل که سابقه شکل گیری آن به دهه هفتاد میلادی باز می شود، حاصل دوستی دو جوان به نام های استیو وزنیاک و استیو جابز است که سرانجام پیروز شدند در سال 1977 با معرفی کامپیوتر اپلI ، کمپانی اپل را به صورت رسمی معرفی کنند. هم اکنون ارزش سهام برند اپل، بعد از گذشت حدود نیم قرن، از مرز یک تریلیون دلار گذشته است و قطعا در این راه، فراز و نشیب های زیادی را از سر گذارنده است. با ما همراه باشید تا داستان این سیب گاز زده تأثیرگذار تاریخ فناوری معاصر را بهتر بشناسید.

تاریخچه اپل

اگر بخواهیم به تاریخچه داستان اپل بپردازیم، باید ریشه ای آن را در دهه 70 میلادی جستجو کنیم و به دنبال آن به عزیمت جابز از این شرکت و آغاز مجدد او نیز اشاره ای داشته باشیم. ما از روزهای ابتدایی این برند برای تان می گوییم، داستان چگونگی تأسیس این شرکت، آغاز کار از طریق اپلI و حرکت به سوی اپلII، راه اندازی نسخه مکینتاش و انقلابی که این شرکت در صنعت DTP رقم زد تا رسیدن به ساخت جدید ترین و پیشرفته ترین فناوری هایی که اپل را محبوب مصرف کنندگان دنیای خود کرده است.

برند اپل در یک گاراژ متولد شد

شاید زمانی که استیو وزنیاک 20 ساله و استیو جابز 16 ساله در سال 1971 دوستی خود را بر پایه رؤیاهای شان شکل داده بودند، تصور نمی کردند که کمتر از 6 سال بعد بتوانند در اوج جوانی، شرکت خودشان را تأسیس کنند. دو استیو داستان ما در سال 1977 توانستند اولین نمونه کامپیوترهای اپل را در گاراژ خانه جابز به صورت دستی تولید کرده و همزمان با آن، شرکت خود را با نام کمپانی اپل وارد بازار کنند. فروش اولین نمونه های کامپیوتورهای شخصی اپل، اعتبار قابل توجهی را برای این شرکت ایجاد کرد، به طوری که با تولید و معرفی نمونه های دیگری مثل اپلII و اپلIII که به فلاپی درایو و سیستم عامل داس مجهز بودند، توانست نامی در میان دیگر برندها در آورد و به عنوان یک شرکت رسمی، تحت عنوان برند اپل، شناخته شود.

داستان شکل گیری برند اپل بیشتر با دو استیو که بنیان گذاران اصلی آن بودند، شناخته می شود، اما شاید اگر نفر سومی به این گروه دوستی وارد نمی شد، امروز نسخه های محبوبی مانند آیفون و آی پد وجود نداشتند. در تاریخچه اپل، قطعا باید به حضور کوتاه مدت اما تأثیرگذار رونالد وین اشاره کنیم. داستان از این قرار بود که جابز توانست دوست خود، رونالد را متقاعد کند تا 10 درصد از سهام برند اپل را در اختیار بگیرد که این حرکت در سرگذشت این شرکت، نقطه عطفی بود، چراکه در سازوکار تولیدات آن تأثیرات مثبتی بر جای گذاشت. رونالد وین 12 روز بعد، از تصمیم خود منصرف شد و سهام خود را تنها به قیمت 500 دلار واگذار کرد، غافل از اینکه کمتر از 50 سال بعد، برند اپل به هولدینگی تبدیل خواهد شد که ارزش آن به بیش از 72 میلیارد دلار می رسد.

اولین کامپیوتر اپل

دوستی و همکاری جابز و وزنیاک، سرآغاز همکاری هایی شد که این دو جوان را به سمت طراحی و ساخت اولین نمونه های رایانه ای کشاند. فرد مبتکر و سازنده داستان اپل، وزنیاک بود که اولین نمونه کامپیوتر این برند را ساخت، کامپیوتری که با داشتن یک صفحه کلید شبیه ماشین تحریر و امکان اتصال به یک تلویزیون معمولی اولین قدم های برند اپل به سوی نمونه های پیشرفته تر اپلI و اپلII محسوب می شد.

وزنیاک در مصاحبه ای که در سال 2006 با NPR (رادیوی عمومی ملی) داشت، درباره این نمونه های اولیه اینطور توضیح داد: زمانی که من اپلI را ساختم، اولیه نمونه کامپیوتری بود که نشان می داد یک کامپیوتر باید مانند ماشین تحریر، صفحه کلید داشته و مانند تلویزیون یک صفحه نمایش نیز داشته باشد. من در آن زمان به دنبال این نبودم که یک جهت جدید را به دنیایان نشان دهم، بلکه طراحی و تولید رایانه های اولیه اپل تنها برای این بود که به اطرافیانم نشان دهم می توانند باهوش و خلاق بوده و به هوش خود مباهات کنند.

سرمایه هایی که در راه اپل قربانی شدند

استیو وزنیاک داستان اپل، به رغم طراحی و ساختن اولین نمونه های کامپیوترهای اپل، فرد خجالتی بود و اینطور احساس می کرد که خلاقیت و سازندگی او در مقابل تکنولوژی های هم عصرش چیز زیادی برای عرضه ندارد، اما رفاقت با جابز باعث شد که اپلI به شدن مورد تحسین آنها، خصوصا جابز قرار بگیرد، به طوری که این دو دوست و همراه، تصمیم گرفتند به طور رسمی کمپانی خود را راه اندازی کنند و برای این کار نیز تنها داشته های ارزشمندشان را فروختند، جابز ماشین فولکس واگن خود را فروخت و وزنیاک نیز ماشین حساب HP خود را به فروش رساند و سرانجام یکی از بزرگ ترین نام های تجاری دنیا، در 1 آوریل 1976 توسط سه بنیان گذار خود، استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین به نام Apple Computer Inc به طور رسمی راه اندازی شد.

چه داستانی در پشت برند اپل واقع شده است؟

حتما برای شما نیز این سؤال پیش آمده است که چرا لوگوی برند اپل تصویر یک سیب گاز زده است و این سیب گاز زده چه ارتباطی می تواند با یکی از غول های فناوری دنیا داشته باشد. درباره نام برند اپل و لوگوی آن که یک سیب گاز زده است، چندین نظر وجود دارد که در ادامه به طور مختصر آنها را ذکر می کنیم.

اولین نظریه ای که در رابطه با عنوان برند اپل وجود دارد و به احتمال زیاد، محتمل ترین و واقعی ترین دلیل نیز محسوب می شود، حرفی است که هم بنیان گذار این مجموعه، استیو وزنیاک گفته است. به گفته او داستان نام گذاری برند اپل به سابقه فعالیت استیو جابز برمی شود که در یک باغ میوه مشغول به کار بود و بنابراین نام اپل را برای برند خود انتخاب کرد. به گفته وزنیاک شاید در ابتدا این عنوان تنها یک اتفاق بود که به ذهن استیو جابز خطور کرد، اما در ادامه، این دو نفر، علیرغم جستجو برای یک نام دیگر، هیچ عنوانی را بهتر از اپل برای داستان خود پیدا نکردند.

برخی نیز داستان نام گذاری برند اپل را به داستان آدم و حوا در عهد عتیق ارجاع می دهند و فلسفه مربوط به آن را اینطور مطرح می کنند که نام تجاری اپل بیانگر دانش است، چراکه میوه درختی که آدم و حوا از آن خوردند نیز سیب بود که سمبل دانایی و دانش است. از سوی دیگر، لوگوی اولیه ای که برای برند اپل طراحی و انتخاب شده بود، تصویری از نیوتن بود که زیر درخت سیب نشسته و همان داستان معروف سقوط سیب و کشف نیروی جاذبه را بیان می کند که این ایده نیز به نوعی با علم و دانش و خلاقیت همراه است.

یکی دیگر از نظریه های مطرح شده درباره لوگوی برند اپل نیز به موضوع مرگ Alan Turing اشاره دارد که یکی از دانشمندان مطرح در علوم رایانه بود و دلیل مرگش نیز خوردن یک سیب آلوده به سیانور عنوان شده است. بهرحال، داستانی که در پشت لوگوی برند اپل وجود دارد، چه مربوط به فعالیت جابز در یک مزرعه سیب باشد، چه در ارتباط با مرگ یک دانشمند یا کشف جاذبه زمین و یا داستان آدم و حوا، یک مفهوم اصلی را در دل خود دارد: دانش، خلاقیت و حرکت به سوی علوم جدید و تکنولوژی محور که این مفاهیم نیز در طی چند دهه فعالیت برند اپل، به خوبی در عملکردها و دستاوردهای آن مشاهده می شوند.

داستان اپل با تولید و فروش کامپیوترهای اپلI، II و III ادامه پیدا کرد و به دنبال آن نیز با گسترش گرافیک های رنگی و نسخه های لیسا و مکینتاش، انقلاب قابل توجهی را در فضای فناوری سال های دهه 70 و 80 میلادی رقم زد. داستان پر فراز و نشیب اپل در آغاز دهه 80 با خبرهای خوبی همراه بود، محصولات جدید و نوآورانه ای وارد بازار می شدند و استقبال زیادی نیز از این نسخه های تکنولوژی محور می شد. در این میان، مدیرعامل جوان اپل، استیو جابز هنوز 30 ساله نشده بود و از این رو، بسیاری از اعضای هیأت مدیره او را برای احراز این سمت بی تجربه می دانستند. این طور بود که داستان اپل به سمت وسوی دیگری پیش رفت و به دنبال ریاست Scully در شرکت اپل، استیو جابز که همیشه نوآور، خلاق و طراح بود، داستان خود را به طور موقتی با برند اپل قطع کرد و به دنبال رؤیاهای خود رفت، رؤیاهایی که در نهایت منجر به راه اندازی کسب وکار جدید او به نام NeXT شد.

شاید اگر داستان جدایی جابز از اپل، در دهه 2000 میلادی رخ می داد، یعنی آن زمان که اپل سوار بر آی پاد و آیفون، دنیا را پشت سر می گذاشت و به دنبال آماده کردن آی پد بود، می توانست عواقب فاجعه آمیزی هم برای اپل و هم برای جابز در پی داشته باشد، اما این جدایی در دهه 80 نتایج متفاوت و حتی مثبتی را در پی داشت؛ چراکه وال استریت به خروج جابز از اپل پاسخ مثبتی نشان داد و حتی باعث بالاتر رفتن سهام شرکت شد.

داستان اپل بعد از جابز به کجا رسید؟

رویکرد اپل بعد از جدایی مؤسس تأثیرگذار آن، بیشتر حول محور توسعه محصولات این کمپانی می چرخید، به طوری که این نام تجاری با گسترش نسخه مکینتاش و ارائه این محصول با نمایشگر رنگی، تحولات جدیدی را در عرصه تولیدات خود رقم زد. اما داستان اپل به خوبی سال های قبل از خود پیش نرفت و حتی این کمپانی در سال 1989 شاهد افت فروش محصولات خود بود. رفته رفته اپل سقوط کرد و در مقابل، چهره های جدیدی مانند IBM و مایکروسافت پا به عرصه گذاشتند و این کمپانی، قدرت سابق خود را تا حدی از دست داد. رفته رفته رویکردهای اپل تغییر کرد و داستان این نام تجاری به سوی همکاری با چهره های جدید سوق پیدا کرد؛ به طوری که در آغاز دهه 90 میلادی همکاری های خود را با دو رقیب جدید، یعنی IBM و موتورولا آغاز کرد.

شاید باورش کمی مشکل باشد، اما داستان اپل در سال های 1990 میلادی با شرکت بزرگی که در حال حاضر می شناسیم، بسیار متفاوت بود. در آن سال ها، اگرچه این کمپانی محصولات و سهام زیادی داشت، اما مشتریان کافی نداشت و تنها برندی مانند اپل می توانست این روزها را پشت سر گذاشته و بعد از آن سال ها نیز زنده بماند.

بازگشت مؤسس اپل بعد از 12 سال

داستان خلاقیت و کارآفرینی استیو جابز بعد از جدایی از اپل، خاتمه پیدا نکرد. او توانست با راه اندازی و گسترش کمپانی NeXT فعالیت های خود را ادامه دهد. برند اپل نیز در سال های میانی دهه 90 میلادی کماکان به دنبال یک سیستم عملیاتی جدید بود که سرانجام اضافه شدن کمپانی NeXT به این مجموعه، تا حدی نیازهای این شرکت را پوشش داد. اپل این شرکت را به قیمت 429 میلیون دلار به اضافه 1.5 میلیون سهم از سهام اپل خریداری کرد، اما هدف عمده تر اپل از خرید این شرکت، تنها خریدن یک سیستم عملیاتی جدید نبود، بلکه این برند با خریدن NeXT دوباره استیو جابز را به دست آورد. فردی که سکان کشتی اپل را بعد از 12 سال دوباره به دست گرفت و تغییرات عمده ای را نیز در فرایند آن ایجاد کرد.

عمده ترین تغییراتی که بازگشت جابز به دنبال داشت، این بود که از طریق یک برنامه ریزی بلند مدت فرایند نزولی سهام این شرکت کاهش پیدا کند. در واقع خریداری NeXT برای رفع مسائل فعلی اپل در آن زمان کافی نبود و این استیو جابز بود که دوباره توانست از طریق برنامه ها و ایده های خود، به فرایند اجرایی این کمپانی سمت وسویی دیگر بدهد.

جابز در گام اول، هیأت مدیره را متقاعد کرد که مدیرعامل شرکت باید به کناری برود و در ادامه نیز Gil Amelio، مدیرعامل اپل، استیو را به جای خود بر جایگاه مدیرعاملی نشاند و این جابه جایی سرآغاز یک دوران بازسازی در داستان اپل بود که توانست در بلند مدت شرایط این شرکت را به ثبات برساند. جابز اینطور تشخیص داد که اگر اپل می خواهد زنده بماند باید روی محصولات محدودتری متمرکز شود و بر این اساس دامنه کامپیوترهای این برند را به 4 مورد کاهش داد، دو مورد برای مصرف کنندگان و دو مورد برای مشاغل.

سهم اپل از بازار دنیا چقدر است؟

داستان اپل بعد از مرگ زودهنگام استیو جابز در سال 2011 ادامه پیدا کرد و این نام تجاری توانست در صدر بازار محصولات فناوری دنیا قرار بگیرد، به طوری که سهم برند اپل از بازار دنیا تقریبا در تمام محصولات این کمپانی، گوشی های هوشمند، کامپیوتر، اپل واچ و آی پد در صدر یا نزدیک به صدر بازارهای دنیای واقع شده است.

سهم بازار گوشی های هوشمند اپل از سه ماهه اول 2018 تا سه ماهه آخر 2019

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود، برند اپل با رنگ آبی کمرنگ، در یک رقابت تنگاتگ با هوآوی و سامسونگ قرار داشته و تقریبا بین 16 درصد تا 20 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است که این سهم، خصوصا در سه ماهه سرانجامی سال 2019 به بالاترین حد خود یعنی 20 درصد می رسد.

سهم بازار کامپیوترهای شخصی اپل در فاصله سال های 2015 تا 2019

در کامپیوترهای شخصی، سه برند لنوو، اچ پی و دل، در صدر هستند و برند اپل بعد از Asus در جایگاه پنجم دنیا قرار گرفته است که نشان می دهد این شرکت در بازار رایانه های شخصی رقبای قدرتمندی دارد. میزان سهم اپل در این بازار، در فاصله سال های 2015 تا 2019 بین 6 تا 7 درصد بوده است.

سهم اپل در بازار ساعت های هوشمند در سال 2018

طبق نمودار بالا تعیین می شود که اپل واچ، جایگاه قابل توجهی را در بازارهای دنیای به خود اختصاص داده و تقریبا نیمی از این بازار را از آن خود کرده است که طبعا در داستان اپل، این پیروزیت یک نقطه عطف به شمار می رود که منجر به درآمدزایی بیشتری نیز برای این شرکت می شود.

سهم اپل از بازار تبلت در سال 2019

برند اپل در کنار سایر رقبای قدرتمند خود، یعنی سامسونگ، آمازون، لنوو و هوآوی، صدرنشین بازار تبلت بوده و با داشتن 34.6 درصد از سهم این بازار در سال 2019، به عنوان یک شرکت قدرتمند ظاهر شده است.

منابع:

https://www.macworld.co.uk/feature/apple/history-of-apple-steve-jobs-mac-3606104/

https://www.t4.ai/company/apple-market-share

منبع: مجله شنبه
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 556

به "داستان اپل ، چرا لوگوی اپل سیب گاز زده است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان اپل ، چرا لوگوی اپل سیب گاز زده است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید