حیوانات حقه باز

به گزارش اخبار مشروح، ما انسان ها همیشه به خودمان می بالیم و با آب و تاب خود را اشرف مخلوقات می نامیم غافل از اینکه دیگر حیوانات روی زمین هم توانایی های حیرت انگیزی دارند. با این 10 حیوان مبتکر آشنا شوید.

حیوانات حقه باز

نشنال جئوگرافیک تحقیقی انجام داد که ثابت می کند حیوانات از آنچه ما فکر می کنیم آگاه تر هستند.

1- کلاغ سیاه

کلاغ های سیاه حیواناتی فوق العاده زیرک اند که به توانایی شان در انجام چند کار در یک زمان مشهورند. محققان کانادایی و اسکاتلندی ثابت کردند که کلاغ های سیاه برای شناسایی محیط اطراف شان از استدلال و منطق استفاده می کنند و شاید حتی توانایی شان در این کار از بسیاری از میمون ها هم بیشتر باشد. کلاغ های معمولی که خویشاوند نزدیک کلاغ های سیاه است هم موجودی بسیار باهوش است.

2- دلفین ها

دلفین ها به عنوان حیواناتی باهوش به خوبی شناخته شده اند. همانطور که دیسکاوری نیوز گزارش می دهد، مغز بزرگ دلفین برای آگاهی و احساسات سازمان دهی شده است. در حقیقت ساختار مغز دلفین از ساختار مغز انسان ها پیچیده تر است. همانطور که یک دلفین شناس متخصص اظهار داشته: اگر بخواهیم با استفاده از معیارهای سنجش هوش انسان هوش حیوانات را بسنجیم، سطوح مغزی و هوشی دلفین ها بسیار نزدیک به ما است.

3- موش ها

این موجودات بامزه معروفیت بدی در انتقال بیماری ها یافته اند اما حیواناتی بسیار با هوش هستند. همانطور که محقق دانشگاه انتاریو می گوید: ممکن است موش ها از مهارت های شناختی که انسان از آنها استفاده می کند بی بهره باشند، آنها در روش خاص خود بسیار پیروز اند.

4- خوک ها

خوک ها می توانند باهوش ترین حیوانات اهلی دنیا باشند. نیویورک تایمز گزارش داد که محققی ثابت کرده خوک ها می توانند با استفاده از آیینه غذای خود را پیدا کنند و سعی می کنند دیگر خوک ها را گول بزنند تا خودشان غذای بیشتری بخورند! همچنین این حیوانات سرعت یادگیری بالایی دارند و می توانند حقه های مختلف اعم از پریدن از داخل حلقه یا بازی کردن بازی های کامپیوتری با دسته جوی استیک را اجرا کنند!

5- بونوبو

بونوبو ها نزدیک ترین خویشاوند شامپانزه ها هستند، یکی دیگر از حیوانات باهوش. این گونه بسیار در معرض انقراض است و تنها در نقاط مرکزی آفریقا یافت می شود. مانند دیگر میمون ها، به بونوبوها هم آموزش استفاده از زبان اشاره و سمبل ها، داده شده. نشنال جئوگرافیک در این باره نوشت: یک مثال از هوش این حیوانات آن است که بونوبو کانزی تخته سمبل برقراری ارتباط خود را حمل کرد و آن را پیش محققی که با او کار می کرد برد تا بتواند با او صحبت کند، او همچنین با ابداع ترکیبی از چند سمبل تلاش کرد تا افکار خود را با او در میان بگذارد!

6- اردک

جوجه اردک ها پرنده هایی سرگردان با سر و صدای زیاد نیستند. جوجه اردک ها به مادرشان اعتماد می کنند و از او پیروی می کنند، همه ما این را می دانیم اما دانشمندان می خواستند بفهمند این جوجه ها چطور فرق بین موجوداتی که باید از آنها پیروی کنند و موجوداتی که نباید از آنها پیروی کرد را می فهمند. به این منظور آنها جوجه اردک ها را در قفسی قرار دادند و به دو شی مختلف نخ بستند و آنها را کشیدند. یک شی را با الگوی دایره ای شکل و شی دیگر را با لگوی مربعی شکل کشیدند. معین شد که جوجه اردک ها بیشتر تمایل در پی کردن شی دارند که با الگوی حرکتی که به طور غریضی باید آن را دنبال کنند تطابق دارد. محققان می گویند این تمایل به پیروی از الگوی غریضی تا کنون در پستانداران نخستین، کلاغ ها و طوطی ها دیده شده است و این را ثابت می کند که اردک ها از چیزی که ما فکر می کردیم باهوش تر هستند.

7- فیل ها

فیل ها هم به باهوشی مشهورند. مشاهده شده که فیل ها از ابزار استفاده می کنند مثلا با استفاده از تکه های چوب کنه های روی بدن شان را جدا می کنند و یا از برگ های نخل به عنوان مگس کش استفاده کرده و مگس های روی بدن شان را فراری می دهند. همانطور که موسسه طبیعی گزارش داد: بسیاری از فیل های جوان با استفاده از چوب یا خاک رس زنگی که به گردن شان وصل شده را مسدود می کنند و از کار می اندازند تا دیگر صدا ندهد و بتوانند یواشکی وارد زمین های کشاورزی شوند و موز بخورند! سپس این فیل حقه باز و مبتکر به درخت های باغبانی که تصور می شود از او باهوش تر است حمله می برد و هر چه می خواهد می خورد!

8- گاو

گاوها را به عنوان حیواناتی آرام و متین که کاملا بی آزار همیشه در حال خوردن غذا هستند می شناسیم. به تازگی کشف شده که این حیوانات زندگی بسیار پیچیده و سرشار از احساسات دارند. تایمز گزارش داده که دانشمندان به تازگی دریافته اند که گاوها هم مانند ما انسان ها دوست و دشمن دارند. همچنین این حیوانات می توانند احساسات قوی مانند درد، ترس و هیجان را درک کنند؛ آنها هم نگران آینده می شوند!

9- زنبور عسل

زنبورها چیزی را که دانشمندان به آن هوش دسته جمعی می گویند به خوبی نمایش می دهند. ممکن است یک زنبور به تنهایی طبق تعاریف باهوش نباشد، اما یه کندو زنبور قطعا هست. نشنال جئوگرافی می گوید هوش دسته جمعی آن است که یک حیوان تنها را نبینیم. هر زنبور یک وظیفه خاص دارد و کار ساده خود را انجام می دهد اما در واقع دارد در راستای هدف کندو کار می کند. اما چه می شود اگر اختلاف نظر پیش آید؟ اگر در بین زنبورها اختلاف نظر پیش آید آنها یک پایکوبی برگزار می کنند و از طریق این پایکوبی دموکراتیک برای کندو تصمیم می گیرند (در واقع رای گیری می کنند!).

10- سنجاب

اگر فیلم سنجاب هایی را که با سرعت از وسط خیابان عبور می کنند دیده باشید حتما با خودتان فکر می کنید که آیا سنجاب ها از خطر آگاه اند؟ معین شده که ممکن است سنجاب ها راجع به خطر آگاهی داشته باشند، اما اگر غذایی را در آن طرف خیابان ببینند احتمالا به خطری که تهدیدشان می کند اهمیت نمی دهند. سنجاب ها به سرعت از همدیگر یاد می گیرند و دزدیدن غذا هم حقه ای است که از پیشینیان خود یاد گرفته اند.

منبع: فوت و فن / mnn.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1572

به "حیوانات حقه باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیوانات حقه باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید