حذف ارز ترجیحی در چارچوب برنامه مدون بلندمدت انجام گردد

به گزارش اخبار مشروح، رئیس اتاق اراک مابه التفا وت واقعی و به دور از خوش بینی کاذب ارز نیمایی و ارز ترجیحی را حدود 24 هزار تومان پیش بینی کرد و متناسب با شرایط موجود معتقد است بسترها برای حذف سریع و فوری ارز ترجیحی مناسب نیست.

حذف ارز ترجیحی در چارچوب برنامه مدون بلندمدت انجام گردد

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک طی گفت وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران توضیح داد: اندازه مصرف نهاده های دامی در کشور که بخش مهمی از واردات نهاده را تشکیل می دهد شامل ذرت، 9 میلیون و 200 هزار تن، کنجاله سویا 4میلیون و 200 هزار تن و جو نیز 6 میلیون 300 هزار تن می گردد.

این فعال مالی با بیان این نکته که اگر قیمت جهانی CRF ذرت را 320، سویا را 448 و جو را 315 دلار فرض کنیم فقط برای این 3 محصول بالغ بر 6 میلیارد و 810 میلیون دلار ارز خارج می گردد.

او در یک شمای کلی مابه التفا وت ارز نیما و ارز ترجیحی را حدود 24 هزار تومان مطرح نمود و گفت: حذف 6 میلیارد و 810 میلیون دلار ارز ترجیحی، حفره ای معادل 163هزار و440 میلیارد تومان در میان سفره مردم و البته صرفا ناشی از واردات این 3 کالا به وجود می آورد و اگر فرض کنیم که واردات این کالاها مشمول 15 درصد انواع هزینه های واردات و تعرفه های متعلقه، هزینه تخلیه و غیره گردد، بنابراین حفره مذکور را باید در 115 درصد ضرب کنیم که معادل 187هزار و 956 میلیارد تومان می گردد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: اگر جمعیت امروز کشور را به 16 میلیون خانوار 5 نفره تقسیم کنیم، تا اینجای کار با یک حساب ساده، سهم هر خانواده از حفره ایجادی در سال 11میلیون 747هزار و 250 تومان یا ماهانه حدود 1 میلیون تومان می گردد. حال این سئوال مطرح است که ملت می تواند به طور ناگهانی، ماهانه فقط 1 میلیون تومان بابت بخشی از غذای استحصالی از جو، ذرت و سویای وارداتی بپردازد؟

رئیس اتاق اراک حذف ناگهانی ارز ترجیحی بدون یک برنامه مدون درازمدت را دلیل عدم تاب آوری ملت دانست و یادآور شد: اگر حذف ارز ترجیحی در چارچوب برنامه مدون بلندمدت انجام گردد نتایج مثبتی در پی دارد در غیر این صورت به اقتصاد کشور آسیب می زند. باید تدابیری اتخاذ کرد تا از بروز هرگونه فشار به اقشار مختلف جامعه جلوگیری کند.

آنالیز دقیق قیمت دانه ذرت، کنجاله سویا و جو وارداتی با ارز نیمایی به توضیح تصاویر زیر قابل پیش بینی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1472

به "حذف ارز ترجیحی در چارچوب برنامه مدون بلندمدت انجام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف ارز ترجیحی در چارچوب برنامه مدون بلندمدت انجام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید