افت 3 درصدی شاخص کل در این هفته، بورس به یک اتفاق ویژه نیاز دارد

به گزارش اخبار مشروح، به گزارش خبرنگاران، بورس هفته چهارم آبان را متشنج آغاز کرد. در ادامه از فروش های هیجانی در بازار کاسته شد اما حجم نقدینگی بسیار پایین بازار و از طرفی عرضه اوراق دولتی بورس را همچنان بی جان نگه داشته است.

افت 3 درصدی شاخص کل در این هفته، بورس به یک اتفاق ویژه نیاز دارد

در این هفته شاخص کل بورس تهران با افتی 3.1 درصدی و قرار گرفتن در کانال یک میلیون و 410 هزار واحدی به کار خود سرانجام داد. کارشناسان معتقدند اگر در هفته آینده اتفاق ویژه ای برای بازار نیفتد، شرایط تغییر خاصی نخواهد کرد و خنثی به کار خود ادامه می دهد.

محمد خبری زاد گفت: بازار سهام در هفته ای که گذشت با چند چالش روبرو بود. یکی از آن ها قیمت گذاری دستوری انواع کالا و محصولاتی بود که شرکت های آن ها نقش مهمی در بورس ما دارند. فولاد، سیمان، خودرو، کشاورزی، دامپروری و پتروشیمی به نوعی گرفتار قیمت گذاری دستوری هستند.

وی ادامه داد: از روزهای ابتدایی این دولت وزارت صمت در تلاش بود با کمترین مقدار اعترضات مصرف کنندگان، قیمت ها را آزاد کند. اما در خیلی از موارد پیروز نبود و ما همچنان چوب قیمت گذاری دستوری را بالای سر بازار داریم.

عرضه اوراق دولتی، بلای جان بورس

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: این هفته بحث ازسرگیری فروش اوراق با درآمد ثابت از طریق دولت در بازار سهام مجددا داغ شد. دولت در مضیقه مالی است. افراد متصل به بدنه حاکمیت نیز در مصاحبه های خود اعلام کردند دولت پول ندارد و حتی به قیمت آسیب زدن به بازار سرمایه باید اوراق فروشی کند.

خبری زاد افزود: عرضه اوراق دولتی باعث شده نرخ بازدهی اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه به بالاتر از 24 درصد برسد. معاملات هفته جاری در نیمه اول منفی بود. در دو روز سرانجامی هفته در ابتدا خنثی و در سرانجام مثبت شد. این مثبت ها کم حجم هستند و مشکل نهایی ما در بازار عدم وجود تقاضا و نبود نقدینگی است.

وی ادامه داد: پولی در بازار نیست و با عرضه ای که دولت در این هفته داشت به نظر می رسد بخش زیادی از منابع آزاد صندوق های فیکس اینکام را هم به سمت اوراق کشاند.

خبری زاد شرح داد: در هفته آینده احتیاج به یک محرک قوی داریم تا بازار را تکان دهد و به بورس پول سرازیر کند. در غیر این صورت پیش بینی من این است که فرایند هفته گذشته کمی آرام تر در هفته های آینده نیز ادامه داشته باشد. یعنی همچنان پولی در بازار نیست و بازار در نوسان خواهد بود. علاوه بر این به فصل سرما و چالش قطعی برق و گاز کارخانجات نزدیک می شویم که این نیز می تواند بر چالش های بازار بیفزاید.

این کارشناس گفت: بازار احتیاج به یک محرک قوی از جمله گزارشات ماهانه آبان دارد. در کنار این موضوع از بین بردن دلار نیما و استفاده از نرخ صرافی ملی به عنوان نرخ صادرات و وارادت می تواند محرک مهمی باشد. چرا که در حال حاضر یک رانت 30 درصدی از شرکت های بورسی صادراتی به جیب واردات چی ها می رود.

آخرین پیش بینی های بورس را در صفحه پیش بینی بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1346

به "افت 3 درصدی شاخص کل در این هفته، بورس به یک اتفاق ویژه نیاز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت 3 درصدی شاخص کل در این هفته، بورس به یک اتفاق ویژه نیاز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید