خروج عظیم حقیقی ها از بورس 1400

به گزارش اخبار مشروح، عقب نشینی قیمت سهام پس از 10 هفته رشد متوالی و هراس سهامداران از ادامه دار شدن این فرایند نزولی سبب شد تا در جریان دادوستد های هفته گذشته بورس تهران، عظیم ترین خروج حقیقی ها در 1400 ثبت گردد. به این ترتیب در دومین هفته شهریورماه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش 2521میلیارد تومان در جهت حقیقی به حقوقی بودیم که از اسفند 99 سابقه نداشته است.

خروج عظیم حقیقی ها از بورس 1400

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: دماسنج اصلی تالار شیشه ای پس از 10 هفته صعود پی درپی تغییر جهت داد و کاهش 9/ 1 درصدی را تجربه کرد که بیشترین افت هفتگی این نماگر از ابتدای خرداد 1400 بود. همزمان با این فرایند نزولی، سهامداران خرد هم مجددا در زمین فروش سهام توپ زدند تا در مجموع معاملات دومین هفته شهریورماه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش 2 هزار و 521 میلیارد تومان در جهت حقیقی به حقوقی باشیم. این بیشترین اندازه خروج هفتگی سرمایه های حقیقی از اواخر اسفند 99 بود. عقب نشینی دلار به سطوح پایین تر و افزایش هراس معامله گران حقیقی از افت ادامه دار قیمت ها از مهم ترین دلایلی بود که باعث خروج این دسته از سهامداران شد.

به این ترتیب نماگر اصلی بورس تهران که 10 هفته متوالی بود در جهت صعود پیشتازی می کرد و پیروز شده بود از میانه ابرکانال 5/ 1 میلیون واحد هم عبور کند، ناگهان تغییر جهت داد و پس از سه روز افت دسته جمعی قیمت سهام، عملکرد هفتگی این شاخص را منفی کرد. به این ترتیب هفته گذشته شاهد کاهش 9/ 1 درصدی شاخص کل و همزمان با آن افت 2/ 0 درصدی نماگر هم وزن بورس تهران بودیم.

در مجموع دادوستد های این هفته بیشترین خروج حقیقی ها از سه گروه کالایی فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و چندرشته ای صنعتی به اندازه 1590 میلیارد تومان رقم خورد و در مقابل گروه های ریالی همانند قندوشکر، ماشین آلات و کاشی و سرامیک شاهد ورود سرمایه های خرد بودند.

نگاهی به عملکرد بازیگران در ایام هفته

شنبه: در ابتدای هفته گذشته بازار سهام به صعود ادامه داد و با رشد 65/ 1 درصد تا محدوده یک میلیون و 575 هزار واحد پیشروی کرد. همزمان با رشد میانگین وزنی قیمت ها، حقیقی ها هم حضوری فعال در سمت خرید سهام داشتند و در مجموع معاملات این روز خالص خرید 292 میلیارد و 254 میلیون تومانی را رقم زدند. در حالی روز شنبه شاهد ورود پول حقیقی به گروه های بانک و خودرو بودیم که عمده سهام کامودیتی محور با خروج سهامداران خرد روبرو شدند.

در این راستا بانکی ها با انتقال سهامی به ارزش 166 میلیارد و 986 میلیون تومان در جهت حقوقی به حقیقی همراه شدند. روز شنبه خالص خرید حقیقی ها در گروه خودرو و ساخت قطعات 94 میلیارد و 202 میلیون تومان بود. پالایشی ها هم شرایط مشابهی داشتند و معاملات این روز را با ورود 56 میلیارد تومانی حقیقی ها به انتها رساندند. در آن سوی بازار بیشترین خروج سرمایه های خرد از دو گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب به اندازه 3/ 132 و 5/ 13 میلیارد تومان رقم خورد.

یکشنبه: از اواسط معاملات روز یکشنبه شاهد چرخش جهت قیمت ها بودیم. به طوری که رشد ابتدای روز شاخص کل در نهایت جای خود را به کاهش 15/ 0 درصدی داد. ترس سهامداران خرد از ادامه دار بودن این فرایند نزولی آنچنان شدت گرفت که شاهد خروج هزار میلیارد تومانی این دسته از معامله گران بودیم. خالص فروشی که از میانه بهمن 99 تا به امروز مشاهده نشده بود. در این روز هم بزرگان ریالی و هم غول های دلاری در اولویت نخست خروج حقیقی ها قرار گرفتند.

در این راستا روز یکشنبه شاهد ثبت خالص فروش 257 میلیارد و 336 میلیون تومانی حقیقی ها در زیرمجموعه های پتروشیمی ها بودیم. پس از آن نوبت به بانکی ها رسید تا شاهد خروج 126 میلیارد و 238 میلیون تومانی سهامداران خرد باشند. پالایشی ها هم در فرایندی مشابه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش 119 میلیارد و 613 میلیون تومان در جهت حقیقی به حقوقی بودند.

این شرایط در زیرمجموعه های خودرو با ثبت خالص فروش حدود 98 میلیارد تومانی دنبال شد. در آن سوی بازار، اما 8 صنعت شاهد ورود سرمایه های خرد بودند و در راس آن ها دارویی ها با خالص خرید 24 میلیارد و 443 میلیون تومانی حقیقی ها درخشیدند.

دوشنبه: نزول قیمت سهام در میانه هفته گذشته ادامه یافت و شاخص کل با افت 14/ 3 درصدی که بیشترین اندازه کاهش این نماگر از بهمن 99 بود، تا محدوده یک میلیون و 523 هزار واحد عقب نشست. خروج سرمایه های حقیقی در این روز شدت بیشتری گرفت و به 1622 میلیارد تومان رسید. بورس تهران از اواخر دی 99 با چنین اندازه فروشی از سوی سهامداران خرد روبرو نشده بود.

بیشترین خالص فروش حقیقی ها در این روز از آن زیرمجموعه های گروه فلزات اساسی به اندازه 588 میلیارد و 403 میلیون تومان شد. پس از آن دو گروه محصولات شیمیایی و چندرشته ای صنعتی به ترتیب با خالص فروش 7/ 268 و 5/ 173 میلیارد تومانی حقیقی ها روبرو شدند. در مقابل در این روز پالایشی ها در کانون توجه حقیقی ها قرار داشتند.

در این راستا در زیرمجموعه های گروه فرآورده های نفتی شاهد جابه جایی سهامی به ارزش 181 میلیارد و 790 میلیون تومان در جهت حقوقی به حقیقی بودند. در گروه محصولات کاغذی هم خالص خرید حقیقی ها 26 میلیارد و 366 میلیون تومان برآورد شد.

سه شنبه: دادوستد های روز سه شنبه بورس تهران در محدوده منفی تابلوی معاملاتی استارت خورد، اما در ادامه به علت وجود خریدارانی که منفی های بازار را فرصتی برای ورود تلقی نموده بودند، کمی از افت روزانه خود را جبران کرد. به این ترتیب اندازه کاهش شاخص کل در روز سه شنبه به 83/ 1 درصد محدود شد و ابرکانال 5/ 1 میلیون واحد از دست رفت.

رفت و برگشت قیمت ها در این روز سبب شد تا خالص فروش حقیقی ها هم به 687 میلیارد تومان کاهش یابد. در این روز بیشترین خالص فروش سهامداران خرد به نماد های زیرمجموعه بانکی اختصاص یافت. این گروه روز سه شنبه با خالص فروش 175 میلیارد و 881 میلیون تومانی حقیقی ها روبرو شد و پس از آن هم گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد جابه جایی سهامی به ارزش 114 میلیارد و 236 میلیون تومان در جهت حقیقی به حقوقی بود.

در ادامه شاهد خروج سهامداران خرد از گروه های کالایی بازار بودیم. در این راستا چهار گروه محصولات شیمیایی، چندرشته ای صنعتی، فلزات اساسی و پالایشی ها در فهرست فروش این گروه از بازیگران بورسی قرار گرفتند و در مجموع خروج 280 میلیارد تومانی حقیقی ها را تجربه کردند. در آن سوی بازار، اما قندی ها شاهد انتقال سهامی به ارزش 30 میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی ها بودند. گروه ماشین آلات هم شرایط مشابهی را تجربه کرد و با خالص خرید 24 میلیارد و 258 میلیون تومانی حقیقی ها همراه شد.

چهارشنبه: در آخرین روز از دادوستد های هفته گذشته مجددا شاهد تغییر جهت بازار و صعودی شدن قیمت سهام بودیم. جایی که شاخص کل رشد 64/ 1 را ثبت کرد و مجددا به ابرکانال 5/ 1 میلیون واحد بازگشت. سهامداران حقیقی هم در انتها هفته به بازار بازگشتند و خالص خرید 502 میلیارد و 188 میلیون تومانی را رقم زدند که بیشترین سرمایه ورودی از سوی سهامداران خرد از 25 بهمن 99 بود.

در این روز پتروشیمی ها در صدر فهرست خرید حقیقی ها قرار گرفتند و خالص خرید 150 میلیارد و 945 میلیون تومانی این دسته از سرمایه گذاران را تجربه کردند. پس از آن نوبت به سیمانی ها رسید که شاهد انتقال سهامی به ارزش 68 میلیارد تومان در جهت حقوقی به حقیقی باشند.

در سوی دیگر بازار پالایشی ها خروج حدود 32 میلیارد تومانی حقیقی ها را تجربه کردند و در ادامه بیشترین خروج سهامداران خرد به اندازه 23 میلیارد و 466 میلیون تومان از زیرمجموعه های دارویی رقم خورد.

منبع: فرارو
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1235

به "خروج عظیم حقیقی ها از بورس 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج عظیم حقیقی ها از بورس 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید