احداث گلخانه 1000 هکتاری برای فراوری میوه های درختی در یکانات مرند

به گزارش اخبار مشروح، خبرنگاران/آذربایجان شرقی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برنامه داریم تا در سطح 1000 هکتار، گلخانه درختان میوه را در منطقه یکانات مرند راه اندازی کنیم تا میوه های درختی مثل گوجه سبز، زردآلو و ... خارج از فصل در قالب گلخانه فراوری شوند.

احداث گلخانه 1000 هکتاری برای فراوری میوه های درختی در یکانات مرند

محمدباقر بی پروا در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که 260 هکتار گلخانه استان در حال بهره برداری است، گفت: حدود 1600 هکتار گلخانه دیگر نیز در حال مطالعه برای توسعه بوده و 340 هکتار گلخانه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. در صورت اتمام فاز مطالعاتی گلخانه ها و شروع فرایند عملیاتی پروژه ها، به زودی میزان مجموع گلخانه های استان به بیش از 1900 هکتار خواهد رسید.

وی با بیان این که بیش از شش الی هفت نفر در هر هکتار به طور مستقیم و حدود 15 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند، اضافه کرد: کار در گلخانه به نیروی کار ماهر بیشتر و مراقبت و نگه داری مضاعف احتیاج دارد. اشتغال در گلخانه دائمی است و هیچ گاه تعطیل نمی گردد چون فراوری همیشه ادامه دارد.

وی ادامه داد: فراوری محصولات کشاورزی در قالب گلخانه ای، اشتغالی مالی است از این رو آشنایی سرمایه گذاران از این موضوع باعث شده تا شرایط گلخانه ها در استان رو به توسعه باشند و حتی اکنون در بعضی گلخانه های استان می توان آخرین تکنولوژی های سطح جهان را مشاهده کرد.

بی پروا با تاکید بر این که باید به سمت احداث گلخانه ها با آخرین تکنولوژی و به صورت شیشه ای هیدروپونیک برویم، اضافه کرد: در این نوع گلخانه ها تمامی مراحل و شاخص های فراوری گیاه مثل غذا، دما و ... کنترل می شوند و در واقع گیاه در یک محیط کنترل شده و بدون خاک رشد می نماید. تمامی محصولات در مراحل بسته بندی بر اساس رنگ و سایز تعریف شده هستند و در صورت وجود هرگونه زدگی و خراش، از بخش بسته بندی حذف می شوند.

وی اضافه کرد: در گلخانه های مدرن، کیفیت محصولات بالا است چون توسط دستگاه های کاملا مکانیزه و تحت نظر داده های کامپیوتر فراوری شده و به مرحله بسته بندی می رسند. حتی محصولات بر اساس میزان رسیدگی در گروه های حمل سریع و یا کند قرار می گیرد.

وی متذکر شد: محصولات کشاورزی استان صرفا نه به خاطر این که در منطقه اوراسیا قرار داریم بلکه به دلیل کیفیت بالای آن ها صادر می شوند و کشورهای دیگر خواستار دریافت این محصولات هستند. در گلخانه هایی که محصولات صادراتی فراوری می شوند، کمتر از سموم استفاده شده و محصولاتی سالم هستند از این رو محصولات کیفیت بالای غذایی و بازارپسندی خوبی دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: تکنولوژی فراوری گلخانه ای چهار محصول فلفل، گوجه فرنگی، خیار و اندکی بادمجان در سطح گلخانه های استان وجود دارد و این محصولات گلخانه ای از استان صادر می شوند.

وی با بیان این که زنجیره فراوری گلخانه های استان کامل است، گفت: اکنون از مرحله فراوری محصول تا بازاررسانی آن اقدام می کنیم و حتی به تازگی اقدام به نگهداری این محصولات به صورت میوه خشک در قالب یک طرح کردیم که از این طریق هیچگونه محصول پرت و دورریزی نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1141

به "احداث گلخانه 1000 هکتاری برای فراوری میوه های درختی در یکانات مرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث گلخانه 1000 هکتاری برای فراوری میوه های درختی در یکانات مرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید