3 دلیل عظیم شکست استارتاپ ها
به گزارش اخبار مشروح، اگرچه دلایل زیادی برای شکست استارتاپ ها وجود دارد و نمی توان یک نسخه کلی برای همه آنها پیچید، اما بعضی از دلایل نیز وجود دارند که جزو مهم ترین علل شکست استارتاپ ها به شمار می فرایند و قطعا بی توجهی به آنها می تواند منجر به شکست یک کسب وکار گردد. از این نظر، خالی از لطف نخواهد بود اگر با 3مورد زیر، به عنوان دلایل مهم شکست استارتاپ ها، آشنا شویم.
ارائه محصول غیرمحبت آمیز
یکی از نکات به ظاهر ساده اما بسیار مهم که در فرایند رشد یک کسب وکار تأثیر زیادی دارد، ارائه محصول کاربرپسند است، به این معنا که محصولی که ارائه می دهد، باید به اندازه کافی محبت آمیز باشد تا بتواند نظر کاربران را به سوی خود جلب کند. این نکته و رعایت آن، شاید در وهله اول ساده به نظر برسد، اما برای استارتاپ های نوین که در حوزه فناوری های دیجیتال فعالیت نموده و قطعا به وسیله نرم افزارها و پلتفرم ها با مخاطبان خود وارد تعامل می شوند، به این سادگی نخواهد بود.
طراحی یک برنامه کاربرپسند کار چندان آسانی نیست و احتیاج به ممارست و بازبینی فراوانی دارد تا در نهایت کاربران از استفاده پلتفرم مذکور سرخورده نشده و آن را بپذیرند. ارائه یک محصول غیرمحبت آمیز از این نظر می تواند منجر به شکست یک استارتاپ گردد که حتی در صورت اصلاح محصول و یا ارائه محصولات مناسب دیگر، دیدگاه کاربران نسبت به آن منفی شده و در نتیجه امکان پیروزیت پایین می آید.
نادیده دریافت مشتریان
در فرایندهای بازاریابی به این نکته توجه زیادی می گردد که مشتری باید در مرکز استراتژی های یک کسب وکار باشد و نادیده دریافت آنها می تواند زمینه شکست یک استارتاپ را ایجاد کند. از این نظر باید بگوییم که یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شکست استارتاپ ها می گردد، نادیده دریافت مشتریان است.
یک استارتاپ پیروز باید به وسیله نظرسنجی ها و سایر امکانات ارتباطی، با مخاطب خود وارد تعامل شده و احتیاجهای او را بشناسد، ضمن اینکه با دریافت بازخورد از مشتریان و آگاهی از خواسته ها و علایق آنها نیز فرایند تولیدات خود را اصلاح کند.
استفاده نکردن از شبکه
به این جمله دقت کنید: اگر می خواهید سریع بدوید، تنها بدوید، اما اگر می خواهید خیلی دور شوید، با هم بدوید. این جمله نشان می دهد که در فرایند راه اندازی و اداره یک استارتاپ، نمی توان به تنهایی همه بارها را به دوش کشید، بلکه باید شبکه ای از روابط را بین همکاران، متخصصان و مشاوران ایجاد کرد و از این طریق یک کسب وکار را به جلو برد.
قطعا یکی از دلایل شکست استارتاپ ها، تکروی کردن بنیانگذاران آنهاست، به این صورت که می خواهند همه کارها را به تنهایی انجام داده و از دیگر نیروهای کارآمد و متخصصی که وجود دارند، استفاده نکنند.
منبع: مجله شنبه