کارگاه ساخت تار: از تنه درخت تا نوایی دلنشین
به گزارش اخبار مشروح، تار یکی از خوش نوا ترین سازهای موسیقی ایرانی است که در کارگاه ساخت ساز موزه موسیقی ایران اجزای تشکیل دهنده آن به نمایش در آمده است. با خبرنگاران همراه باشید.
موزه موسیقی ایران یکی از موزه های تخصصی ایران است که بازدید از آن برای اهل موسیقی و به خصوص موسیقی اصیل ایرانی بسیار جالب، مفید و لذت بخش خواهد بود. این موزه بخش های مختلفی دارد که در هر کدام از آن ها نوعی ساز یا فعالیتی خاص مثل کارگاه های ساخت ساز به نمایش در آمده است. در این گزارش با هم نگاهی به اجزای تشکیل دهنده ساز تار در موزه موسیقی ایران می اندازیم تا با فرایند ساخت آن از یک تکه از تنه درخت تا سازی با نوای خوش بیشتر آشنا شویم. با تصاویر خبرنگاران از موزه موسیقی ایران همراه باشید.
سرپنجه: گوشی ها و اجزای سیم گیر بالای دسته روی سرپنجه نصب می شوند.
از آنجایی که روش چگونگی ساخت انوع ساز به عنوان یک فرایند مهم و تاثیر گذار در تاریخ موسیقی به شمار می آید، از این رو کارگاهی جهت نمایش مراحل ساخت انواع ساز های ایرانی در این موزه، در نظر گرفته شده است.
دسته تار: این دسته بیشتر از چوب کهنه گردو ساخته می شود. روی این دسته با استخوان شتر تزیین می شود.
در این کارگاه، ساخت و بازسازی ساز انجام می گیرد.
در واقع افراد میتوانند آغاز حیات یک ساز را از یک تکه چوب، تا لحظه ای که موسیقی با آن نواخته می شود را مرحله به مرحله از نزدیک مشاهده نمایند.
کاسه تار
ساز تار یک ساز زهی است. به این معنا که برای نواختن آن باید سیم های آن به ارتعاش در آیند.
کنده چوب درخت توت
ساز تار با زخمه نواخته می شود. نواختن این ساز در ایران و بعضی کشورهای دیگه منطقه مثل تاجیکستان و آذربایجان و چند کشور دیگر رواج دارد.
نمونه سیم تار
تارهای قدیمی که چند نمونه نادر آن در موزه موسیقی ایران هم به نمایش در آمده اند پنج سیم داشته اند.
خرک: استوار شدن سیم ها بر روی ساز از طریق خرک انجام می شود.
درویش خان یک سیم دیگر به این ساز اضافه نمود که پس از آن تا به امروز روی این ساز استفاده می شود.
پوست بره
کاسه بزرگ تار عمدتا از کنده چوب درخت توت ساخته می شود که هرچه این کنده قدیمی تر و چوب آن خشک تر باشد صدای بهتری تولید خواهد کرد.
سیم گیر
گفته می شود ساز تار از زمان فارابی موسیقیدان معروف ایرانی یعنی حدودا سال 260 هجری قمری وجود داشته است و بعد از وی از طریق صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفته است.
نخ پرده بندی تار
نمونه تصویرهایی از استفاده نوازندگان از تار در دوران صفوی یعنی سال 1080 هجری قمری در کاخ هشت بهشت اصفهان دیده می شود. توصیه می کنیم اگر به موزه موسیقی ایران سر زدید حتما به بهش کارگاه آن رفته و از فرایند ساخت تار و دیگر سازهای ایرانی دیدن کنید و نظر خود را با خبرنگاران و خوانندگان ما در میان بگذارید.
منبع: کجارو / musicmuseum.ir