چقدر لپه در خورش قیمه برای هر نفر احتیاج است؟

به گزارش اخبار مشروح، یکی از حبوبات بسیار معروف در غذا های ایرانی لپه است.

چقدر لپه در خورش قیمه برای هر نفر احتیاج است؟

انواع مختلفی از خورش ها از لپه درست می شوند. استفاده از لپه در خورش، غذا را خوشمزه و لذیذ می نماید. غذا هایی مانند خورش قیمه و قیمه بادمجان مهمترین غذا هایی هستند که لپه یکی از اجزای اصلی آن ها به شمار میرود. خورش قیمه معروف ترین غذای دارای لپه است. به مقدار لازم و متعادل باید از لپه برای پخت خورش استفاده گردد. لپه برای هر نفر در خورش قیمه باید به مقدار کافی رعایت گردد.

مواد دیگری که در خورش قیمه به کار برده می شوند بدون استفاده از لپه دیده نخواهند شد. برای پخت خورش قیمه باید لپه را در کنار مواد دیگر به آن افزود تا غذای کامل و مقوی درست گردد. آیا مقدار لپه تاثیری در خوشمزگی خورش دارد؟ به چه میزان لپه برای هر نفر در خورش قیمه لازم است؟ برای پخت خورشی استاندارد و اطلاع از مقدار استاندارد لپه مطلب زیر را دنبال کنید.

آشنایی با لپه در خورش قیمه

حبوبات در بسیاری از غذا ها نقش اصلی را دارند. برای طبخ عمده ای از غذا های خورشتی احتیاج اساسی به حبوبات بسیار احساس می گردد. لپه نیز جزء حبوبات محبوب و پرکاربرد در طبخ انواع غذا ها است و افراد به روش های گوناگونی آن را سرو می نمایند. استفاده از لپه برای هر نفر در خورش قیمه با مقدار مشخص برای پخت آن لازم است و می توان غذای خوش طعمی را با آن تجربه کرد.

میزان لپه در خورش قیمه

برای پخت خورش قیمه به مقدار کافی باید به آن لپه افزوده گردد و میزان آن باید استاندارد باشد. مقدار مشخصی از لپه برای هر نفر در خورش قیمه، غذای منحصر به فرد و خوشمزه ای را رقم می زند. میزان مناسب لپه در خورش قیمه برای هر نفر دو الی سه قاشق غذاخوری است.

البته این میزان بسته به ذائقه گوناگون افراد متفاوت خواهد بود و می توان میزان آن را افزایش داد؛ بنابراین حد نرمال استفاده از لپه برای هر نفر در خورش قیمه 2 قاشق غذاخوری سرپُر که حدودا برابر با 40 تا 50 گرم است. به همین ترتیب با افزایش تعداد نفرات با توجه به میزان استاندارد آن برای یک نفر، می توان مقدار لپه را چند برابر کرد و خورشتی با طبخ بسیار بی نظیر و با کیفیتی را ارائه داد.

هر کیلو لپه برای چند نفر

اگر بخواهیم خورش قیمه را برای تعداد بالا و به روش نذری درست کنیم، حدودا هر کیلوگرم لپه برای 20 نفر کافی است. البته اگر بخواهیم کمی صرفه جویی کنیم، یک کیلو لپه می تواند تا 25 نفر هم پاسخگو باشد.

روش تهیه لپه

لپه از نصف کردن و خشک کردن دانه های نخود به دست می آید و از همان ابتدا محصولی آماده نیست. هنگام برداشت نخود از زمین های کشاورزی با استفاده از روش های مختلفی نخود را خشک نموده و با قرار دادن آن در آب پوست نخود را جدا خواهند کرد. سپس با آوردن فشار روی نخود آن را نصف می نمایند که به آن لپه گفته می گردد. لپه به رنگ های زرد و سبز در بازار موجود است و بعلاوه کاربرد های مختلفی دارد.

کاربرد لپه

لپه کارآیی بسیار بالایی در بین ایرانیان دارد و بیشترین مصرف آن در خورش قیمه است. برای داشتن خورشی با کیفیت به میزان نرمال و به مقدار کافی از لپه برای هر نفر در خورش قیمه بهره ببرید. در این صورت خورشی عالی و با ترکیبی فوق العاده و متعادل از مواد خواهید داشت.

با مصرف میزان طبیعی لپه در مواد غذایی مختلف و خورش ها استفاده از آن را در برنامه غذایی خود داشته باشید و غذای بسیار لذیذی را تجربه کنید. لپه دارای فیبر بالایی است؛ بنابراین با خوردن این غذا کلسترول خون شما کاهش خواهد یافت و کم خونی نیز رفع می گردد.

غذا های حاوی لپه برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید هستند و یاری شایانی به کاهش بیماری های قلبی و عروقی می نماید. سلامتی خود را با خوردن لپه و غذا های مرتبط با آن تضمین کنید. بعلاوه لپه سرشار از پروتئین است و در انواع غذا ها می توان از آن به عنوان گوشت استفاده کرد. در رژیم های گیاهی مختلف تمامی حبوبات جایگزین مناسبی برای گوشت هستند.

خواص لپه در غذا

لپه در بین حبوبات ارزش غذایی فراوانی دارد و دارای خواص مفیدی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید؛ بنابراین لپه را در برنامه غذایی خود قرار دهید و در غذا های مختلفی مانند خورش قیمه از آن به میزان لازم و مشخص بهره ببرید.

از جمله خواص بی شمار لپه می توان به دارا بودن فیبر بالا، پروتئین فراوان، ویتامین و مواد معدنی انبوه اشاره نمود. مصرف به مقدار لپه برای بیماری ها و اختلالات گوارشی بسیار مفید است و کارآیی زیادی در بهبود فرآیند بیماری دارد.

لپه با دارا بودن پتاسیم بالا فشار خون را کاهش می دهد. بعلاوه کلسیم بدن نیز با استفاده از لپه افزایش خواهد یافت؛ بنابراین لپه در درمان پوکی استخوان تاثیر فراوانی دارد.

منبع: رکنا

منبع: فرارو
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1723

به "چقدر لپه در خورش قیمه برای هر نفر احتیاج است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر لپه در خورش قیمه برای هر نفر احتیاج است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید