هنوز زیرساخت های اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا فراهم نیست

به گزارش اخبار مشروح، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با تاکید بر اینکه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید با نصب صندوق های فروش مکانیزه همزمان باشد، گفت: در حال حاضر که اصلاح این قانون اجرا شده، هنوز زیر ساخت های اجرای آن برای ایجاد صندوق فروش مکانیزه ایجاد نشده و به نظر می رسد که این مساله تا چند سال آینده هم عملیاتی نخواهد شد.

هنوز زیرساخت های اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا فراهم نیست

باقر معبودی نژاد شب گذشته، 20 آذر، در نشست خبری اصلاح قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده طلا که همزمان با هفتمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر و نقره در مشهد در هتل سی نور برگزار گردید، اظهار کرد: 2 رویداد مهم در شرق کشور به زودی شروع خواهد شد. رویداد نخست حذف مالیات بر ارزش اضافه نموده از اصل طلاست که از 13 دی ماه اجرا می گردد. دومین اتفاق نیز برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ ها در همان ماه در مشهد است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران در مورد ارائه فاکتور به مشتری بعد از 13 دی ماه و استفاده از صندوق فروش مکانیزه در مشهد برای جلوگیری از بروز تخلفات گفت: اصلاح مالیات بر ارزش اضافه نموده باید با اجرای قانون و نصب صندوق های فروش مکانیزه همزمان باشد. در حال حاضر که اصلاح این قانون اجرا شده، هنوز زیر ساخت های اجرای آن برای ایجاد صندوق فروش مکانیزه ایجاد نشده و به نظر می رسد که این مساله تا چند سال آینده هم عملیاتی نخواهد شد.

معبودی نژاد گفت: ما به اصل قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده اعتراضی نداشتیم اما انتقاد اصلی ما این بود که چنین طرحی باید کارشناسی می شد و لازم نبود از اصل طلا مالیات اخذ گردد. اگر قرار باشد برای هر بار خرید طلا مالیات پرداخت گردد، این مالیات مکرر محسوب می گردد. بنابراین مالیات باید از سود و اجرت دریافت گردد. حذف مالیات از اصل معامله طلا باعث خواهد شد مصرف نماینده هفت درصد پول کمتری پرداخت و طلای بیشتری را خریداری کند.

وی افزود: بر اساس قاعده مصرف نماینده طلا نباید بر اصل طلا مالیات پرداخت کند اما امروز مشاهده می گردد مصرف نمایندگان برای معامله طلا 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه نموده پرداخت می نمایند. این مبلغی قابل توجه است و موجب شده خریدار از خرید طلا صرف نظر کند؛ در نتیجه کسادی و تعطیلی کارگاه های فراوریی را در پی داشته است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد بیان نمود: قبل از سال 1390 بیش از 350 کد واحد سازندگی و کارگاه فراوریی طلا و جواهر در شهر مشهد فعالیت داشت ولی امروز این تعداد به زیر 70 واحد رسیده است. در واقع با اجرای همین قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده بود که بسیاری از کارگاه ها تعطیل و رکود و کسادی بر بازار حکم فرما شد.

معبودی نژاد اعلام کرد: به همین علت لازم بود اقدامی انجام گردد تا صنعت بومی طلا تعطیل نگردد. خوشبختانه با پیگیری های اجرا شده حذف مالیات از اصل مبلغ طلا آن هم پس از بعد از 10 سال به نتیجه رسید و این قانون اصلاح شد.

وی اعلام کرد: باید توجه داشت طلا یک سرمایه است و نباید از اصل آن مالیات ستاند. اگر قرار است مالیاتی دریافت گردد، این مالیات باید بر ساخت و اجرت طلا اعمال گردد. خوشبختانه با اصلاح قانون تازه قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده به تمام واحدهای طلا، جواهر و پلاتین مشهد ابلاغ شد و از 13 دی ماه نیز عملیاتی می گردد.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با بیان اینکه در حال حاضر صنعت طلا و جواهر با مسائل زیادی از جمله مسائل ارزی، تحریم ها و... رو به رو است، گفت: با این وجود از معدود صنایعی که می تواند در دوره تحریم نیز فعالیت داشته باشد، طلا و جواهر است. خوشبختانه در حال حاضر تمام ابزارهای صنعت طلا و جواهرسازی در کشور خودمان فراوری می گردد و برترین متخصصان این صنف در کشور در مشهد فعالیت می نمایند.

معبودی نژاد افزود: پیشتر در زمینه تهیه ابزارهای فراوریی طلا و جواهر و بعلاوه بهره مندی از مهارت استادان در حوزه طراحی مصنوعات طلا عقب ماندگی هایی احساس می شد اما در حال حاضر با برگزاری آموزش های پیشرفته و به روز برترین طراحان در مشهد فعالیت می نمایند.

وی افزود: البته متاسفانه بی توجهی مسئولان مانع پیشرفت و توسعه این صنعت شده است. باید توجه داشت طلا و جواهر برترین ارزش اضافه نموده و اشتغال زایی را برای کشورایجاد نموده است. در حال حاضر فقط در شهر مشهد بیش از 25 هزار نفر در زمیه طلا، جواهر و نقره فعالیت دارند. این بزرگترین حجم اشتغال زایی در بخش اصناف به شمار میرود. همین امروز و در حالی که بانک ها در تحریم به سر می برند، صنعت طلا و جواهر می تواند مصنوعات طلا را صادر نموده و شمش به کشور وارد و ارزش اضافه نموده برای کشور ایجاد کند.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد د ر رابطه با برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ ها طی دی ماه در مشهد گفت: این نمایشگاه از تاریخ 9 تا 12 دی ماه 1400 در مشهد برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1384

به "هنوز زیرساخت های اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا فراهم نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز زیرساخت های اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا فراهم نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید