نقض آتش&zwnjبس در قره&zwnjباغ؛ روسیه خواهان خویشتنداری شد

به گزارش اخبار مشروح، همزمان با تکرار نقض آتش بس در منطقه قره باغ و ادعای ارمنستان مبنی بر فعال شدن توپخانه جمهوری آذربایجان، روسیه خواستارخویشتنداری طرفین شد.

نقض آتش&zwnjبس در قره&zwnjباغ؛ روسیه خواهان خویشتنداری شد

جهت دریافت خدمات طراحی داخل ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

از مسکو، ایروان گزارش داد که ارتش جمهوری آذربایجان روز شنبه، 12 دسامبر (22 آذر) حمله به شهرک‌های خین تگلار و ختسبرد در قره باغ را شروع کرد که پس از تحت کنترل دریافت توسط ارتش باکو، بقیه مناطق هادروت، به حالت مناطق محاصره شده در آمده‌اند.

ارمنستان ادعا می‌کند که ارتش جمهوری آذربایجان ابتدا با یاری توپخانه خین تاگلار را به تصرف خود درآورده و به سمت ختسبرد حرکت کرد در این تیراندازی شش سرباز ارمنی زخمی شدند. همانطور که هایک خانومیان، معاون سابق مجلس قره باغ به رسانه‌ها گفت، از سرگیری درگیری‌ها ساکنان استپاناکرت را وادار کرد تا برای محافظت از خود نزدیکی پایگاه نظامی صلحبان روسیه تجمع نمایند.

وی اضافه نمود که به همراه احزاب سعی در تثبیت اوضاع داشتند و نیروهای ما در مواضع در خزابرد باقی ماندند، اما دشمن نیز وارد آنجا شد. مذاکرات در تمام سطوح برای بازگرداندن مواضع قبلی در جریان است. امروز یکشنبه ساعت 11، ما دوباره دیدار خواهیم کرد.

روزنامه روسی گازیتا هم نوشت مانه گورگیان، دستیار نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان تأکید کرد که تجاوزات مجدد جمهوری آذربایجان باید قبل از هر چیز توسط صلحبانان روسی پاسخ داده گردد.

وی گفت: ایروان از ارتش روسیه به صورت شفاهی و کتبی درخواست یاری کرد و فرمانده صلحبانان روسیه از حوادث پیش آمده کاملاً آگاه هستند.

اما حدروت وهان سوادیان شهردار قره باغ گفت که صلحبانان روسی عصر روز 12 دسامبر (22 اذر) به ختسبرد و خین تاگلار رسیده بودند و جنگ در آنجا متوقف شده بود.

رسانه روسی ریانووستی هم به نقل از شهردار قره باغ گفت: اکنون آنها در تلاشند بفهمند چه کسی آتش بس را نقض نموده و روستاها تحت کنترل آنها باقی می‌مانند.

به گفته شهردار، قلمرو روستاها یک منطقه بی طرف بود که توسط سربازان ارمنی اشغال شده بود، هیچ صلحبان روسی وجود نداشت و آنها فقط پس از حمله به آنجا رسیدند.

در عین حال، باکو اطمینان دادکه تا عصر 12 دسامبر، اوضاع قره باغ آرام بوده است و هیچ درگیری مسلحانه وجود ندارد. علاوه بر این، طرف آذری گفت که ارتش ارمنستان تیراندازی را شروع کرد.

در بی انبه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است: طرف ارمنی اقدامات تحریک آمیز را در مناطق آزاد شده آذربایجان همراه با نقض آتش بس انجام داد. نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان اقدامات تلافی جویانه کافی را انجام داده‌اند. در حال حاضر، آتش بس برقرار است.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان هم اعتراف کرد که این حادثه نگران نماینده است.

به گزارش رسانه‌های روسی در حال حاضر، نیروهای حافظ صلح روسی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. اوضاع نسبتاً پایدار است.

روز قبل، اولین حادثه تیراندازی در قره باغ از زمان آتش بس رخ داد. به گفته وزارت دفاع ارمنستان، درگیری توسط ارتش جمهوری آذربایجان شروع شد و آنها به مواضع ارتش ارمنستان حمله کردند.

به همین دلیل، نماینده ستاد نیروهای صلح صلح روسیه در بیانیه‌ای خواهان رعایت آتش بس در ارمنستان و آذربایجان در قره باغ شد، ارائه داد.

وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای حافظ صلح روسی در 23 پایگاه دیده بانی به صورت شبانه روزی بر آتش بس نظارت می‌نمایند.

وزارت دفاع روسیه در توضیحی گفت: برای اطمینان از امنیت نیروهای حافظ صلح روسی و جلوگیری از حوادث احتمالی، تعامل مداوم با ستاد کل نیروهای مسلح آذربایجان و ارمنستان برقرار است.

این اولین درگیری نظامی از 10 نوامبر از بعد از شروع آتش بس بود. در نتیجه این آتش سوزی، سه نیروی نظامی ارتش ارمنستان زخمی شدند.

روز قبل از درگیری مسلحانه، رژه نظامی در باکو برگزار گردید، این رژه به مناسبت پیروزی جمهوری آذربایجان در درگیری در قره باغ کوهستانی برگزار گردید. الهام علی اف و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در این مراسم حضور داشتند.

نیروهای آذربایجانی و ترک در رژه نظامی در میدان آزادلیگ باکو در 10 دسامبر (20 ذر) شرکت کردند، وسایل نقلیه زرهی مدرن، تأسیسات موشکی و توپخانه ای، سیستم‌های دفاع هوایی، بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین، همچنین کشتی‌های جنگی و قایق‌های نیروی دریایی آذربایجان، تزئین شده با پرچم‌های رنگی، ارائه شد.

علی اف در سخنرانی خود یادآوری کرد، همانطور که بارها گفته بودم: اگر ارمنستان سرزمین‌های ما را پس ندهد، ما این مسئله را با روش نظامی حل خواهیم کرد.

آخرین درگیری مسلحانه در قره باغ از 27 سپتامبر شروع شد - ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند. این درگیری‌ها 44 روز به طول انجامید.

بر اساس آمارهای رسمی، در نتیجه درگیری‌ها، از ارمنستان 2 هزار و 718 نفر و از جمهوری آذربایجان دو هزار و 787 تن جان باختند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 772

به "نقض آتش&zwnjبس در قره&zwnjباغ؛ روسیه خواهان خویشتنداری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقض آتش&zwnjبس در قره&zwnjباغ؛ روسیه خواهان خویشتنداری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید