بازسازی قلعه تاریخی خرانق شهرستان اردکان آغاز شد

به گزارش اخبار مشروح، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بازسازی قلعه تاریخی خرانق شهرستان اردکان آغاز شد.

بازسازی قلعه تاریخی خرانق شهرستان اردکان آغاز شد

محمود ادیبان با اشاره به حضور ارزیاب سازمان جهانی یونسکو در شهرستان اردکان در آینده ای نزدیک به منظور ثبت جهانی کاروانسرای خرانق گفت: پروژه بازسازی و بهسازی فضای داخلی قلعه تاریخی خرانق شروع شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردکان اظهار کرد: بازسازی اضطراری طاق های فرسوده و اجرای مجدد آن با خشت و ملاط گل، اصلاح شیب بندی بام، خاک ریزی و ناودان ها، استحکام بخشی و زیر بندی دیوارها، دوخت و دوز عمیق و نیمه با چوب شورونه از اقدامات بازسازیی در این قلعه تاریخی است.

او با بیان اینکه قدمت برج و باروی قلعه خرانق به زمان ساسانیان و چیزی در حدود 1800 سال پیش می رسد، گفت: وجود حصارها بر استحکام و امنیت این قلعه افزوده است و نشان از مقاومت این بنا برای حفظ موجودیت و اصالت دارد.

ادیبان ادامه داد: قلعه خرانق یکی از مهمترین جاذبه منطقه خرانق و یکی از بزرگترین قلعه های مسکونی روستایی استان یزد است که از ویژگی های مهم در ساخت این قلعه بافت ساختمانی متراکم، معبر باریک و سرپوشیده، استفاده از مصالح بازدارنده تبادل گرما و بطور کلی سازگاری با شرایط محیطی است.

ادیبان در سرانجام یادآور شد: خرانق یکی منطقه ها نمونه گردشگری استان یزد بشمار می رود که به لحاظ جاذبه های گردشگری و بافت قدیم بسیار حائز اهمیت است و قدمتی متعلق به پیش از اسلام دارد و بطور قطع بازسازی و بازسازی بناهای تاریخی در این منطقه می تواند گردشگران بسیاری را جذب کند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1216

به "بازسازی قلعه تاریخی خرانق شهرستان اردکان آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی قلعه تاریخی خرانق شهرستان اردکان آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید