مخزن اسید و دنیایی از مقاومت در برابر عناصر خورنده

به گزارش اخبار مشروح، رپرتاژ آگهی - مخزن اسید که به آن منبع ضد اسید نیز گفته می شود، معمولا از فلز یا پلی اتیلن ساخته می شود و برای حمل و نگهداری اسیدها و مواد شیمیایی دارای خورندگی بالا، مورد استفاده قرار می گیرد. مخزن اسید به دلیل داشتن مقاومت بالا و خاصیت ضد اسیدی، می تواند مدت طولانی اسیدها را درون خود نگه دارد. این مخازن انواع و مدل های مختلفی دارند و می توانند هم به صورت ثابت و هم روی تانکرهای حمل و نقل نصب شوند.

مخزن اسید و دنیایی از مقاومت در برابر عناصر خورنده

مخزن اسید انواع مختلفی دارد و براساس ویژگیهای گوناگونی دسته بندی می گردد. این مخازن از نظر نوع اسیدی که درون خود نگه می دارند و چگالی مواد اسیدی، به 4 دسته زیر تقسیم می شوند:

مخزن اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یک ماده شیمیایی سنگین است که خورندگی بالایی دارد و در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. برای حمل این ماده شیمیایی باید از یک مخزن و منبع مقاوم و با دوام استفاده کرد. مخزن نگهداری اسید سولفوریک باید دارای بدنه ای از جنس استیل باشد تا در برابر خورندگی این اسید و گرمایی که تولید می کند، مقاومت بالایی داشته باشد. پلاستیک و پلی اتیلن برای مخزن اسید سولفوریک مناسب نیستند زیرا مقاومت خوبی در برابر این اسید ندارند.

مخزن اسید فسفریک

اسید فسفریک که پرمصرف ترین ماده اسیدی در صنعت است، غیر سمی می باشد و خاصیت خورندگی ضعیفی دارد. اسید فسفریک در 2 نوع خوراکی و صنعتی موجود است و برای تولید نوشابه گازدار از آن استفاده می گردد. برای ذخیره و نگهداری این اسید می توان از مخازن پلاستیکی و یا پلی اتیلنی استفاده کرد. مخزن اسید فسفریک می تواند فشاری که به دلیل چگالی بالای این اسید ایجاد می گردد را تحمل کند.

مخزن اسید نیتریک

اسید نیتریک که به آن تیزاب نیز گفته می گردد، یک ماده اسیدی بی رنگ است که بوی نامطبوعی دارد و در صنعت هوافضا، تولید دارو و تولید کود مورد استفاده قرار می گیرد. برای نگهداری و ذخیره این اسید باید از مخزنی استفاده کرد که دچار ترک و سوراخ نگردد. مخزن اسید نیتریک می تواند هم از جنس استیل باشد و هم از جنس پلاستیک. اسید نیتریک تنها ماده اسیدی است که میتوان آن را داخل مخازن پلاستیکی نگهداری و ذخیره کرد زیرا پلاستیک با این اسید واکنش نشان نمی دهد.

مخزن اسید کلریدریک

اسید کلریدریک قدرت خورندگی بسیار بالایی دارد و در صنایعی مانند نساجی و تولید پلاستیک استفاده می گردد. برای نگهداری این اسید باید از مخزنی استفاده کرد که در تماس با این ماده اسیدی دچار خوردگی و آسیب نگردد. مخزن اسید کلریدریک باید دارای یک مجاری خروجی برای خارج کردن گازهای تولید شده توسط این ماده شیمیایی، باشد. زیرا اگر این گازها درون مخزن انباشته شوند و خارج نشوند، به بدنه منبع آسیب می رسانند.

این مخازن از نظر شکل ظاهری به 4 دسته تقسیم می شوند:

مخزن افقی: مخازن افقی از چند صد لیتر تا چند صد هزار لیتر ظرفیت دارند.

مخزن عمودی: مخازن عمودی از چند صد لیتر تا چند صد هزار لیتر ظرفیت دارند.

مخزن مکعبی: مخازن مکعبی از چند ده لیتر تا هزار لیتر ظرفیت دارند.

مخزن قیفی: مخازن قیفی از چند صد لیتر تا چند ده هزار لیتر ظرفیت دارند.

مخزن اسید از اجزا و قطعاتی تشکیل شده است که این قطعات و اتصالات عبارتند از:

- پلکان داخلی و خارجی

- لوله ورودی و خروجی

- لوله ونت

- دیواره های جدا کننده

- پایه های نگهدارنده

- سر ریز و کف شور

مزایای جذاب مخزن ضداسید

منبع اسید یا همان مخزن ضد اسید مزایا و ویژگی های منحصر به فردی دارد و برای نگهداری و حمل اسیدها و مواد شیمیایی خطرناک به شدت مناسب است. این مزایا عبارتند از:

** با مواد اسیدی واکنش نمی دهد.

** مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی و ضربه دارد.

** دچار ترک، سوراخ و نشتی نمی گردد.

** جا به جایی و حمل و نقل آن بسیار راحت و ایمن است.

** از طول عمر بالایی برخوردار می باشد.

** از خصوصیات هیدرولیکی و مکانیکی عالی برخوردار است.

** دارای وزن کمی می باشد.

** راندمان و بازدهی بالایی دارد.

** از نظر قیمت مناسب و مقرون به صرفه است.

** می توان آن را در شکل های مختلفی سفارش داد.

** تعمیر و نگهداری از آن راحت و ساده است.

کاربردهای متنوع انواع مخزن ضداسید

مخزن اسید به دلیل مقاومت بالا و طول عمر طولانی خود، در صنایع زیادی استفاده می گردد و کاربرد دارد. این صنایع و موارد مصرف عبارتند از:

- صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

- صنعت رنگرزی

- صنعت نساجی

- صنعت دارو سازی

- صنعت باطری سازی

نکات موثر در خرید یک مخزن اسید مناسب

برای خرید یک مخزن اسید مناسب و باکیفیت باید به یک سری نکات و پارامترها توجه داشته باشید و آنها را رعایت کنید. سعی کنید حتما به کاربرد مخزن، دمای محیط کاری، آب و هوای منطقه، سایز مخزن، چگالی ماده اسیدی و سازگاری شیمیایی آن توجه کنید تا خریدی پیروز و به صرفه داشته باشید.

*** هنگام انتخاب محل مناسب برای نصب مخزن اسید بهتر است به موارد زیر توجه کنید و آنها را مد نظر قرار دهید.

*** حتما در محل نصب باید یک درب بزرگ برای جا به جایی مخزن وجود داشته باشد تا در صورت نیاز بتوان به راحتی به مخزن دسترسی پیدا کرد و آن را تعمیر یا تعویض نمود. اگر محل نصب فاقد درب درب دسترسی می باشد، بخشی از دیوار را خراب نموده و درب نصب کنید.

*** محل نصب مخزن باید سیستم تهویه مناسب داشته باشد تا گازهای تولید شده توسط اسیدها از محیط خارج شوند. جمع شدن گازها در یک محیط بسته به شدت خطرناک است، به همین دلیل هوای محیطی که مخزن در آنجا نصب شده است باید به طور مرتب تهویه گردد.

*** شیب بندی و کانال کشی محل نصب مخزن باید به گونه ای انجام گردد که اگر اسید نشتی کرد و به بیرون مخزن راه پیدا کرد، به دیگر تجهیزات و تاسیسات موجود آسیبی وارد نگردد و به بیرون محیط هدایت گردد.

*** محل نصب مخزن باید حتما صاف و بتنی باشد و مخزن کمی بالاتر از سطح زمین نصب گردد.

تعمیر و نگهداری انواع مخازن اسید

بعد از اینکه مخزن اسید مناسب را خریداری کردید و در محلی مناسب آن را نصب نمودید، نوبت به نگهداری درست از آن می رسد. شما با نگهداری درست و مناسب از مخزن اسید می توانید عمر مفید آن را افزایش دهید و تا مدت ها از آن استفاده کنید. نکاتی که باید رعایت کنید عبارتند از:

** فشار و دمای محیط قرارگیری مخزن را به طور مداوم چک کنید.

** اگر از مخزن قیفی استفاده می کنید، حتما برای آن یک پایه فلزی که با رنگ های مقاوم در برابر اسید رنگ آمیزی شده است، بسازید. برای مخازن عمودی بهتر است پایه سیمانی بسازید.

** اسید را خیلی طولانی مدت درون مخزن نگهداری نکنید؛ زیرا ممکن است منبع دچار سوراخ، شکست و یا فرو رفتگی گردد.

** در صورت بروز نشتی و آسیب دیدن مخزن، از یک تعمیرکار متخصص و خبره کمک بگیرید.

قیمت مخزن اسید

قیمت مخزن اسید به موارد و عوامل زیادی نظیر نوع اسید، دمای اسید، چگالی اسید، میزان ترکیب پذیری اسید، دفنی یا غیر دفنی بودن آن، ابعاد، ظرفیت، جنس بدنه، ضخامت ورقه های به کار رفته در بدنه، اتصالات و شکل ظاهری مخزن بستگی دارد. البته مهم ترین و تاثیرگذار ترین عامل بر روی قیمت مخزن اسید، نوع اسیدی است که در آن نگهداری و ذخیره می گردد. به طور کلی بالاترین قیمت مخزن اسید را مخزن دارای بدنه استیل دارد و بعد از آن مخزن پلی پروپیلن و در نهایت مخزن پلی اتیلن بالاترین قیمت را دارد. پایین ترین قیمت را مخزن اسید گالوانیزه با رنگ اپوکسی دارد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت دقیق مخزن ضد اسید و ثبت سفارش خود، با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

سازآب؛ خوشنام و معتبر در صنعت

گروه سازآب در سال 1395 با کوشش های فراوان گروهی از مهندسان و تولیدکنندگان صنعت آب و فاضلاب، تاسیسات، صنایع برودتی و حرارتی، تصفیه آب و فاضلاب و … تاسیس شد.

مجموعه سازآب با هدف تامین رفاه و آرامش خاطر مشتریان دست به تحقیق و تولید و واردات انواع سیستم ها و دستگاه های مورد نیاز ایرانیان نموده است. متخصصین و کارشناسان هلدینگ صنعتی ساز آب همواره و پرکوشش، سعی در دسترسی به تکنولوژی روز دنیا در زمینه های مختلف داشته و هدف از دسترسی به این تکنولوژی هاه ساز آب در اختیار قرار دادن این فناوری ها به عموم نیازمندان میباشد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1004

به "مخزن اسید و دنیایی از مقاومت در برابر عناصر خورنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخزن اسید و دنیایی از مقاومت در برابر عناصر خورنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید