شتاب دهی به بازار 500 میلیارد تومانی

به گزارش اخبار مشروح، شاید این رقم کمی دور از ذهن به نظر بیاید، اما حجم اقتصادی صنعت بازی های موبایلی در ایران به 500میلیارد تومان در امسال رسیده است؛ رقمی که پیش بینی می گردد در سال آینده تا 800میلیارد تومان افزایش پیدا کند. مدیران نارین گیمز از کوشش این مجموعه برای گسترش حجم اقتصادی این بازار در کشور می گویند.

شتاب دهی به بازار 500 میلیارد تومانی

آنها معتقدند با انتشار و توزیع بازی های ایرانی در بازارهای بین المللی گیم، این رقم رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت؛ رشدی که هم به توسعه کمی و کیفی صنعت بازی و سرگرمی کشور یاری می نماید و هم موجب افزایش سود و درآمد تیم های بازی ساز و سرمایه گذاران این حوزه خواهد شد. آنچه در ادامه می خوانید گفت وگو با میثم امینی، قائم مقام شرکت نارین ایده پاسارگاد و محسن جهانبخش، مدیر شتاب دهنده نارین گیمز است.

درباره ایده اولیه نارین گیمز بگویید.

امینی: نارین گیمز فرزند نارین ایده پاسارگاد است. اگر بخواهم از نارین گیمز بگویم، ابتدا باید از نارین ایده پاسارگاد شروع کنم. نارین ایده پاسارگاد یک هلدینگ است که در طرح های متعدد و متفاوت اقتصادی سرمایه گذاری نموده است. یکی از این طرح ها ترابرنت است که در زمینه حمل و نقل بار بین شهری فعالیت می نماید. یکی دیگر از فعالیت های اقتصادی نارین ایده پاسارگاد راه اندازی و معرفی محصولات فاخر و باکیفیت ایرانی در بازارهای جهانی است. طرح اقتصادی دیگری که به تازگی مشغول فعالیت روی آن هستیم، بحث شتابدهی تخصصی حوزه بازی و سرگرمی است. نام شتاب دهنده ما در حوزه بازی و سرگرمی نارین گیمز است.

اما چرا نارین گیمز خلق شد؟ احتیاج ورود به حوزه شتابدهی بازی از آنجایی احساس شد که محصولات بسیار خوبی در کشور ما فراوری می شود اما شرایط مناسبی از لحاظ فروش و درآمد ندارد. این یک واقعیت است که محصولات فراوریی حوزه بازی در کشور ما از کیفیت خوبی برخوردار هستند؛ بازی هایی که استاندارد و شاخصه های یک بازی خوب جهانی را دارند اما در عرصه توزیع و فروش پیروز نیستند. اینکه می گویم پیروزیت، منظورم دقیقا به بحث درآمد و سود حاصله از فروش برمی شود چرا که در یک فعالیت اقتصادی عدم بازگشت سرمایه و سودآوری جز شکست معنی دیگری ندارد. بنابراین با در نظر دریافت این شرایط وارد عرصه شتابدهی بازی و سرگرمی در کشور شدیم.

رویکرد اصلی ما این است که بیشتر خودمان تیم های بازی ساز و بازی ها را دنبال و شناسایی کنیم و با آنهایی که مستعد رشد هستند، وارد مذاکره شویم.

تا به امروز نیز بیش از 400 بازی را بررسی کردیم، اما علاوه بر بررسی های ما 8 تیم بازی ساز خودشان درخواست جذب سرمایه را برای ما ارسال نموده اند که از این میان با 3 تیم توافق نهایی را انجام داده ایم

ما به تیم های بازی ساز یاری و شرایط پیروزیت را برای آنها تسهیل می کنیم تا به شرکت های استارتاپی پیروز در حوزه بازی تبدیل شوند.

جهانبخش: دلیل دیگری که باعث ورود ما به صنعت بازی شد، عدم حضور صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر در این بخش بود. باید بگویم که متاسفانه صنعت بازی در اکوسیستم استارتاپی ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است. علت این امر هم به تخصصی بودن این حوزه بازمی شود، چرا که نحوه ارزیابی و انتخاب تیم های بازی ساز برای سرمایه گذاری سخت و سخت است. البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که ارائه های جذب سرمایه از سوی تیم های بازی ساز برای سرمایه گذارها، ارائه جذاب و اقتصادی نبوده است.

در واقع یک زبان مشترک در حوزه بازی سازی مفقود شده که ما به عنوان نارین گیمز سعی داریم همین زبان مشترک باشیم؛ زبان مشترکی که پیوند دهنده سرمایه گذارها، وی سی ها و همینطور بازی سازها خواهد بود. ما امیدواریم که با ایجاد این زبان مشترک ضمن جذب سرمایه برای تیم های بازی ساز، از لحاظ اقتصادی و کسب درآمد نیز یاری شایانی به صنعت بازی و سرگرمی شود.

فعالیت نارین گیمز از چه زمانی شروع شد؟

جهانبخش: برنامه ریزی و طراحی شتاب دهنده نارین گیمز از حدود یک سال قبل شروع شد اما کار اجرایی خود را از حدود 3ماه قبل شروع کردیم.

سرمایه اولیه تان برای شروع کار چقدر بود؟

امینی: با توجه به اینکه سرمایه گذاری در حوزه بازی تقریبا نوپا و بکر است، ما باید متناسب با احتیاج بازار افزایش سرمایه را در دستور کار قرار دهیم، اما در حال حاضر 2میلیارد تومان بودجه برای نارین گیمز تخصیص داده شده است تا بتوانیم حداقل روی 5 تا 10 تیم بازی ساز سرمایه گذاری کنیم.

تا به امروز چه مقدار از بودجه 2میلیاردی خود را برای سرمایه گذاری روی تیم های بازسازی صرف نموده اید؟

جهانبخش: ما با چند تیم بازی ساز مذاکرات و توافقاتی را برای سرمایه گذاری انجام داده ایم که تعدادی از آنها در شرف اجراست. براساس برنامه ریزی هایی که داشته ایم، به زودی سرمایه گذاری روی 3 تیم بازی ساز نهایی و اجرا خواهد شد. همچنین با 2 تیم دیگر مذاکرات اولیه ای را داشته ایم که امیدواریم آنها نیز منجر به یک سرمایه گذاری پیروز شود.

سقف سرمایه گذاری برای هر تیم بازی سازی چقدر است؟

جهانبخش: ما در بحث سرمایه گذاری سه طرح متفاوت داریم که تیم ها با توجه به احتیاجشان امکان انتخاب هر یک از آنها را دارند. ما سه طرح سرمایه گذاری 50، 100 و 150 میلیون تومانی داریم. سقف مبلغ سرمایه گذاری ما 150 میلیون تومان به ازای هر بازی و بر اساس قابلیت های آن است. برای مثال، یک تیم ممکن است 2بازی داشته باشد که در صورت تایید هر 2بازی مبلغ سرمایه گذاری تا 300 میلیون افزایش می یابد. در طرح سرمایه گذاری 150 میلیون تومانی مبلغ 50 میلیون تومان به صورت نقدی و در اختیار تیم ها و 100 میلیون تومان خدمات تخصصی از جمله بودجه تبلیغات، فضای کار و مشاوره به تیم بازی ساز داده خواهد شد.

در طرح دوم سرمایه گذاری که مبلغ آن 100 میلیون تومان است، وجه نقد 50 میلیون تومانی که در اختیار تیم ها باشد، وجود ندارد و تیم ها 100 میلیون تومان اعتبار برای فضای کار، خدمات مشاوره ای و همچنین بحث تبلیغات دریافت می نمایند. در طرح سوم نیز مبلغ 50میلیون تومان بر مبنای خدمات مشاوره و فضای کار به تیم بازی ساز اختصاص داده می شود. البته تا به امروز بیشترین استقبال از طرح کامل شده که هم شامل سرمایه نقدی 50 میلیون تومانی و هم شامل خدمات و مشاوره است.

نکته قابل ذکر دیگر این است که در تمامی طرح های ما، ارائه برنامه راهبری متناسب با صنعت بازی و استفاده از شبکه شرکای تجاری نارین برای تیم ها لحاظ شده و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

چرا پلتفرم نارین گیمز تنها بر بستر موبایل فعال است؟

امینی: اینکه چرا نارین گیمز موبایل را بستر فعالیت خود قرار داده، چند علت دارد. شاید مهم ترین آنها این باشد که موبایل ترند اصلی و در حال پیشرفت دنیاست. دلیل دیگر اینکه بازار موبایل ایران بسیار در دسترس است اما برای سایر پلتفرم ها از جمله پی سی یا کنسول عملا بازاری در ایران نداریم و متاسفانه هنوز باید نگاهمان به خارج از کشور باشد. خوشبختانه مارکت های موبایلی در کشور ما بسیار خوب کار می نمایند و یک حجم اقتصادی خوبی در این صنعت ایجاد شده است.

از طرف دیگر عمده فعالیت بازی سازها در این حوزه اختصاص به بازی های موبایلی دارد. از همه اینها که بگذریم تیم ما تجربه کافی و دانش لازم را برای کار در بستر موبایل داشت. این شد که تصمیم گرفتیم روی پلتفرم موبایل کار کنیم.

حجم اقتصادی بازی های موبایلی در ایران به چه میزان است؟

جهانبخش: طبق آخرین بررسی های ما حجم اقتصادی صنعت بازی در امسال حدود 500 میلیارد تومان برآورد شده که این رقم تنها مربوط به بخش بازی های موبایلی است و نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد رشد داشته است. ما در سال 96 رشد 100درصدی را در حوزه بازی های موبایلی داشتیم. هر چند که این رشد در یکی دو سال اخیر کمتر شده اما رشد60 درصدی این صنعت در امسال بسیار امیدوارنماینده بود.

نارین از بازار گیم ایران چه سهمی را برای خود در نظر گرفته است؟

جهانبخش: در بحث سهم داشتن از بازار بازی های موبایلی در ایران، ما بیشتر از اینکه به دنبال افزایش سهم خود از بازار باشیم به دنبال این هستیم که صنعت بازی به طور کلی از لحاظ حجم و گردش اقتصادی گسترش یابد؛ چرا که این صنعت از ظرفیت رشد بالایی برخوردار است. طبیعتا هر چقدر بازار بازی های موبایلی و حجم اقتصادی آن گسترش یابد، سهم نارین گیمز نیز از این بازار افزایش خواهد یافت. ما دوست داریم هم سرمایه گذار و هم رقبای بیشتری وارد این بازار بشوند چرا که باعث رونق و پیشرفت این صنعت خواهد شد و حجم اقتصادی این بازار را بیشتر خواهند کرد.

اهداف نارین گیمز از ورود به حوزه بازی های موبایلی چیست؟

امینی: هدف اصلی ما این بود که نگاه تیم های بازی سازی در ایران را نسبت به مباحث اقتصادی و پول سازی ارتقا دهیم. تیم ها اکثرا جوان و کوچک هستند. آنها نگاه کامل و درستی از اقتصاد و تجارت ندارند و صرفا در بخش فنی و توسعه دهندگی فعال و حرفه ای هستند اما نگاه مارکتینگی به کار ندارند. پس از این جهت ورود به این بازار اهمیت دارد چرا که باید تفکرات درست اقتصادی به این حوزه تزریق شود.

موضوع بعدی این است که شتاب دهنده نارین گیمز تمام کوشش خودش را به کار بسته تا با افراد کلیدی و مهم این صنعت و فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران ارتباط برقرار کند تا بتواند از این راستا به رشد صنعت بازی و رشد تیم های بازی ساز یاری کند. ما بسیار جدی و محکم به دنبال رفع کردن این خلأ در صنعت بازی موبایلی ایران هستیم چرا که می دانیم نارین گیمز با تجربه و توانایی هایی که دارد می تواند این فاصله و خلأ را پر کند.

معرفی تیم و تجربیات اجرایی؟

جهانبخش: در بحث شتابدهی ما احتیاجی به تیم خیلی بزرگ نداریم. تیم مدیریتی شتاب دهنده ما از آقایان امینی، تسخیری و جعفری به همراه بنده تشکیل شده است که خوشبختانه همگی تجربیات ارزشمندی در حوزه بازی های موبایلی دارند. سالیان سال در این حوزه کار نموده ایم و به پیروزیت های خوبی هم دست یافتیم. از جمله پیروزیت های ما بازی کلش آف زامبی است که توانسته هم درآمد خوبی ایجاد کند هم از بازی های خوب این صنعت به حساب می آید.

در تیم اجرایی هم 4 نفر از افراد ما کار رصد دقیق صنعت و پایش را انجام می دهند و همچنین مسئولیت رسانه ای تیم را برعهده دارند. آنها ارتباط خوبی با بازی ساز ها دارند. همچنین طرح هایی که ارسال می شوند را بررسی و خود تیم ها را بررسی می نمایند. به طور کلی فرآیند آماده سازی تیم ها برای سرمایه گذاری توسط تیم اجرایی انجام می شود.

در 3ماه گذشته که نارین گیمز راه اندازی شده، چه تعداد طرح برای شما ارسال شده است؟

جهانبخش: رویکرد اصلی ما این است که بیشتر خودمان تیم های بازی ساز و بازی ها را دنبال و شناسایی کنیم و با آنهایی که مستعد رشد هستند، وارد مذاکره شویم. تا به امروز نیز بیش از 400 بازی را بررسی کردیم، اما علاوه بر بررسی های ما 8 تیم بازی ساز خودشان درخواست جذب سرمایه را برای ما ارسال نموده اند که از این میان با 3 تیم توافق نهایی را انجام داده ایم.

امینی: البته باید به این نکته اشاره شود که ما هنوز هیچ برنامه تبلیغاتی برای معرفی کار خود و نارین گیمز نداشته ایم و همین تیم ها نیز خودشان به سراغ ما آمدند.

سطح کیفی بازی هایی که بررسی کردید و همچنین کیفیت تیم هایی که برای جذب سرمایه درخواست ارسال کردند، چطور بود؟

جهانبخش: ابتدا باید بگویم جای امیدواری بسیاری برای افزایش کیفیت بازی موبایلی در کشور ما وجود دارد. اما احتیاجمند این هستیم که به خصوص در بحث های درآمدزایی بیشتر کار کنیم، چون تیم های ایرانی به لحاظ سمعی و بصری و کیفیت خوب هستند اما در بخش درآمدزایی ضعف بسیاری وجود دارد. واضح است که یک پتانسیل بسیار بزرگ کشف نشده وجود دارد اما تا همین جای کار هم از بررسی تیم ها و بازی ها راضی هستیم.

آیا امکان ورود بازی های موبایلی ایرانی به بازار جهانی وجود دارد؟

امینی: ما در نارین موضوع انتشار بازی ها را در بازارهای بین الملل به صورت تخصصی دنبال می کنیم. هدف گذاری ما در شتاب دهنده به این شکل است که با کشف بازی های مستعد به آنها یاری کنیم به استانداردهای جهانی برسند. پس از آن می توانیم برای ورود به بازارهای جهانی برنامه ریزی کنیم. هدف و نقش ما تسهیل گری در این فرایند است. تیم ما علاوه بر اینکه یک بازی را به ظرفیت رقابت جهانی می رساند، با ارتباط هایی که با توزیع نمایندگان بین المللی ایجاد نموده است، بازی را برای ورود و پخش در بازار بین الملل هم آماده می نماید. ما این توانایی را داریم که یک بازی خوب ایرانی را از مرحله نخست تا پخش جهانی حمایت و همراهی کنیم.

از چشم انداز نارین گیمز بگویید، چه افقی را برای خود ترسیم نموده اید؟

امینی: ما در برنامه های چشم انداز خود چهار موضوع را مدنظر داریم؛ موضوع اول تامین محصولات باکیفیت و فاخر ایرانی است که قابلیت درآمدزایی آن معین باشد و بتوانیم آنها را به یک فروش بالا رسانیم.

موضوع دوم ساخت تیم های مستعد و آینده دار است. ما با کشف افراد مستعد روی آنها سرمایه گذاری می کنیم.

موضوع دیگر این است که ما می خواهیم محل تامین، فراوری و انتشار بازی های باکیفیت ایرانی در عرصه های بین المللی باشیم.

و در نهایت اینکه ما به دنبال ایجاد شرایط رقابت برای تیم های ایرانی در بازارهای خارجی هستیم.

آیا فراخوان جذب سرمایه برای تیم های بازی ساز وجود دارد؟

جهانبخش: ما به زودی یک فراخوان عمومی خواهیم داشت که در همه رسانه های معتبر صنعت و اکوسیستم استارتاپی منتشر خواهد شد. بر اساس این فراخوان کسانی که خواستار جذب سرمایه هستند، باید به وسیله وب سایت ما به نشانی

naringames.com فرم خود را پر نمایند. پس از تکمیل و ارسال فرم، کارشناسان ما با متقاضیان تماس خواهند گرفت.

آیا تنها تیم های بازی ساز تهرانی امکان ارسال درخواست جذب سرمایه را دارند یا این شرایط برای همه تیم ها در تمام استان های کشور فراهم است؟

جهانبخش: ما تیم ها را از تمام کشور پذیرش می کنیم. ما این ظرفیت را داریم که بسیاری از امکانات و خدمات خود را به صورت آنلاین به تیم ها ارائه دهیم به همین خاطر پذیرش ما محدود به تهران نیست.

فرایند جذب یک تیم در نارین گیمز به چه شکل است؟

جهانبخش: فرایند جذب یک تیم در نارین گیمز پس از گذراندن چند مرحله که در وب سایت نارین گیمز نیز اعلام شده، امکان پذیر است.

در مرحله اول تیم ها و متقاضیان با مراجعه به سایت نارین گیمز باید فرم درخواست را کامل و اطلاعات خود را ثبت نمایند. در مرحله دوم درخواست ها توسط کارشناسان نارین گیمز بررسی و با تیم های منتخب تماس گرفته می شود که در نهایت منجر به یک جلسه حضوری خواهد شد. در جلسه حضوری اطلاعات تکمیلی از تیم ها گرفته می شود و متقابلا ارزش های نارین گیمز برای آنها تشریح خواهد شد. ما اطلاعات یک بازی را براساس 30 تا 35 شاخص حرفه ای بررسی می کنیم. در مرحله چهارم از تیم های مورد تایید دعوت می شود که برنامه ها، اهداف و چشم اندازهای خودشان را در یک جلسه ارائه حضوری برای کمیته سرمایه گذاری توضیح دهند و سرمایه مورد احتیاجشان را اعلام نمایند. در نهایت و در صورت تایید و موافقت طرفین، قراردادی میان نارین گیمز و تیم بازی ساز منعقد و سرمایه گذاری روی آنها شروع خواهد شد.

آیا رقیبی جدی در این حوزه دارید؟

خوشبختانه مجموعه هایی هستند که در حوزه گیم سرمایه گذاری نموده اند اما تعداد آنها خیلی کم است. ما مشتاق ورود سرمایه گذاران بیشتر به این حوزه هستیم چرا که وجود رقیب در این حوزه را مفید می دانیم و از حضور بیشتر آنها استقبال می کنیم. اما در حال حاضر دو مجموعه هستند که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می نمایند و ما نیز به صورت تخصصی روی پلتفرم موبایل فعالیت داریم.

باید به این مطلب اشاره کنم که بررسی های کافه بازار به عنوان مارکت اصلی اندروید ایران نشان می دهد بیشتر جست وجوهای کاربران در حوزه بازی است تا اپلیکیشن. اپلیکیشن ها با وجود تعداد بالای سرمایه گذاران شان 50 درصد بازار را در اختیار دارند اما در حوزه بازی و سرگرمی بازار بزرگی با حجم اقتصادی بالا وجود دارد که بالقوه مانده و سرمایه گذارها به آن ورود ننموده اند.

آیا نارین گیمز این قابلیت را دارد که با سایر سرمایه گذارها همکاری داشته باشد؟ اگر سرمایه گذاری خواستار مشارکت با شما باشد، این امکان وجود دارد؟

جهانبخش: ما نسبت به موضوع مشارکت نگاه خیلی بازی داریم و فکر می کنیم ارزش اصلی ما صرفا پول نیست بلکه آورده اصلی ما تجربه و دانش و تخصصی است که در این حوزه داریم، چرا که می توانیم یک بازی خوب و آینده دار را از یک بازی معمولی تشخیص دهیم و انتخاب کنیم. برای همین این رویکرد را داریم که اگر مجموعه هایی باشند که بتوانند سرمایه نقدی بیاورند، ما نیز با استفاده از دانش و برند خود، سرمایه ها را به بهترین نحو مدیریت خواهیم کرد. طبیعتا با افزایش سرمایه از تیم های بیشتری حمایت خواهد شد که این به نوبه خود به رشد و ارتقای صنعت بازی سازی یاری خواهد نمود.

امینی: البته باید به این نکته اشاره کنم که ما با وجود احترامی که برای سرمایه گذارهای سنتی قائل هستیم، اما به دنبال سرمایه گذارهای سنتی نیستیم. ما از اسمارت مانی ها و سرمایه گذاران داخل اکوسیستم استقبال می کنیم چرا که صرف داشتن پول از طرف یک سرمایه گذار کافی نیست. ما به سرمایه گذارانی احتیاج داریم که صنعت و اکوسیستم استارتاپی را بشناسند و یک ارزش افزوده ای به همراه داشته باشند. با سرمایه گذاران داخل اکوسیستم سرعت پیشرفت صنعت بازی بیشتر خواهد بود.

چرا یک تیم بازی ساز باید نارین گیمز را برای رشد و ارتقای خود انتخاب کند؟

امینی: مزایای نارین گیمز در 4 دسته قرار می گیرد؛ رشد کسب و کار، سرمایه گذاری، مشاوره و فضای کاری پویا.

رشد کسب و کار: برنامه اصلی نارین گیمز یاری به تیم های بازی ساز در جهت رشد کسب وکار آنهاست. تیم ها باید به بازی سازی به عنوان یک حرفه و با شاخص درآمدزایی و موضوع کسب سود توجه نمایند. اعتقاد ما این است که یک کمپانی حتما باید سود ده باشد و همین موضوع است که باعث رشد آن می شود.

سرمایه گذاری: موضوع بعدی بحث سرمایه گذاری است. ما نه تنها در مرحله اولیه روی تیم ها سرمایه گذاری خواهیم کرد بلکه پس از رشد یک تیم در مراحل بعدی نیز این سرمایه گذاری را ادامه خواهیم داد و یا به جذب سرمایه گذار جدید یاری خواهیم کرد.

مشاوره: ما در نارین سعی کردیم یک شبکه قدرتمند از بهترین مشاوران و منتورهای داخلی و خارجی را گردآوری کنیم. ما با بهره گیری از افراد پیروز صنعت بازی و همچنین اکوسیستم استارتاپی، قصد داریم تا بهترین مشاوره را به تیم هایمان ارائه کنیم.

فضای کار اشتراکی: ما در کوششیم که فضای کاری پویا متشکل از تعدادی از تیم های قدرتمند و با دانش صنعت گیم، ایجاد کنیم. حضور در این فضا می تواند برای تیم های جوان بسیار یاری نماینده باشد. ما امکان حضور در بهترین فضای کار اشتراکی را برای آنها فراهم می کنیم.

امینی: صحبت پایانی من با تیم های بازی سازی جوان است. از آ نها می خواهم نارین را بشناسند و بدانند در چه زمینه ای در حال فعالیت است. ما در نارین روی تیم ها سرمایه گذاری می کنیم اما ارزش های محوری ما فراتر از پول است چراکه دانش و تجربه اهمیت بیشتری دارد و صرف سرمایه گذاری موجب رشد و ترقی نخواهد شد.

جهانبخش: ما در شتاب دهنده نارین گیمز سعی داریم در یک برنامه 6 ماهه به تیم ها یاری کنیم تا خودشان بتوانند کارهای اجرایی از جمله مارکتینگ یا ارائه محصول را برای سرمایه گذارها داشته باشند. این یک تفاوت جدی ما با توزیع نمایندگان این حوزه است.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 128

به "شتاب دهی به بازار 500 میلیارد تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتاب دهی به بازار 500 میلیارد تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید