تور ارزان ترکیه: خوشنویسی سنتی ترکیه ثبت جهانی شد

به گزارش اخبار مشروح، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، خوشنویسی سنتی ترکیه ثبت جهانی شد.

تور ارزان ترکیه: خوشنویسی سنتی ترکیه ثبت جهانی شد

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

روزنامه ترکیه ای دیلی صباح نوشت: یونسکو پرونده خوشنویسی سنتی در هنر اسلامی ترکیه را با عنوان Hüsn-i Hat, traditional calligraphy in Islamic art in Turkey به لیست میراث فرهنگی ناملموس افزود. قدمت خوشنویسی ترکیه ای که با استفاده از حروف الفبای عربی انجام می گردد، به چندین قرن می رسد. این نوع از خوشنویسی سنتی می تواند روی کاغذ، چرم و حتی سنگ، مرمر، شیشه و چوب قابل اجرا باشد.

خوشنویسی سنتی ترکیه در شانزدهمین اجلاس کمیته بین المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در لیست یونسکو نهاده شد.

ایران سال 2020 نسبت به اقدام ترکیه رسما به یونسکو اعتراض کرد. محمدحسن طالبیان، معاون پیشین میراث فرهنگی ایران گفت: عنوان پرونده پیشنهادی ترکیه برای خوشنویسی، دارای صفت اسلامی است که این امر مورد اعتراض رسمی ایران نهاده شده است؛ چراکه صفت اسلامی نمی تواند محدود به ترکیه باشد، فارغ از آن که منشأ خوشنویسی اسلامی را باید در ایران جست.

او در عین حال یادآور شد که اعتراض ایران در این موارد هیچگاه جنبه سیاسی نداشته و اعتراض ایران به ترکیه که در یونسکو ثبت شد جنبه و نگاهی کاملا فنی دارد.

ایران سال 2021 پرونده ای برای خوشنویسی در چهارچوب لیست اقدامات خوب پاسداری به یونسکو فرستاد که در این دوره آنالیز می گردد.

بعلاوه دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی عربی به عنوان پرونده مشترک 16 کشور عربی به عنوان یکی از میراث جهانی ناملموس بشری به ثبت رسید.

شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس از 13 تا 18 دسامبر 2021 (22 تا 27 آذر) به صورت آنلاین برگزار می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1534

به "تور ارزان ترکیه: خوشنویسی سنتی ترکیه ثبت جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ترکیه: خوشنویسی سنتی ترکیه ثبت جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید