خبرنگاران رئیس شورای شهر شیراز: نایاب شدن وسایل بهداشتی قابل توجیه نیست

به گزارش اخبار مشروح، شیراز-خبرنگاران- رییس شورای اسلامی شهر شیراز گفـت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و ضرورت تامین وسایل بهداشتی به ویژه ماسک ومواد ضد عفونی کننده برای خانوارها و شهروندان، نایاب شدن این اقلام در مراکز توزیع این شهر، قابل توجیه نیست.

خبرنگاران رئیس شورای شهر شیراز: نایاب شدن وسایل بهداشتی قابل توجیه نیست

عبدالرزاق موسوی، چهارشنبه در یکصد و بیست و چهارمین نشست شورای اسلامی شهر شیراز که به دلیل رعایت مسایل بهداشت عمومی و ایمنی، بدون حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد و آنها پوشش خبری این جلسه را از طریق فضای مجازی دنبال می کردند، اضافه کرد: اینکه یک شبه و شاید یک ساعته، مواد ضد عفونی کننده و ماسک یا ناپدید می شود و یا با قیمت دهها برابر نرخ واقعی به فروش می رسد، قابل تامل است و این پرسش مطرح می شود که چه کسی مسوول این شرایط است؟

وی بیان داشت: با در نظر دریافت اینکه در شرایط خاصی قرار داریم، باید به یکدیگر کمک کنیم و ضروری است دستگاه ها و نهادهای ذی ربط هم در این شرایط در ساماندهی به حوزه خدمات رسانی به مردم نیز دقت وحساسیت بیشتری داشته باشند.

موسوی ادامه داد: فرصت طلبی و سودجویی برخی افراد و اشخاص که شاید نتوان نام انسان بر آنها نهاد در این بین نیز حائز توجه است، باید بررسی شود که این فرهنگ ریشه در کجا دارد که از هر فرصتی و آنهم از شرایط سختی که برای مردم به وجود آمده، عده ای سوء استفاده کرده و به جان و مال مردم رحم نمی کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین بیان نمود: اطلاع رسانی در مورد بیمار کرونا و مبارزه با آن باید به گونه ای باشد که مردم دچار مشکل و سردرگمی نشوند و ارایه آمارها در مورد شمار مبتلایان به این بیماری چندگانه و بدون تناقض باشد.

موسوی، از ایثار و فداکاری پزشکان، پرستاران و همه کسانی که در حوزه بهداشت و درمان کشور، استان و شهرستان شیراز برای مقابله با این بیماری تلاش می کنند نیز قدردانی کرد.

رییس شورای شهر شیراز

150 تخت بیمارستانی شیراز برای بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این نشست گفت: از سی ام بهمن 98 که نتیجه آزمایش ویروس کرونا در یکی از شهفرایندان استان قم مثبت اعلام شد، کار به صورت جدی در شیراز آغاز و تمهدیدات لازم اندیشیده شد.

عبدالرسول همتی اضافه کرد: در حوزه آموزش تلاش شده که از ظرفیت رسانه های استانی برای آموزش خانواده ها برای پیشگیری از شیوع این بیماری استفاده شود.

وی ادامه داد: در حوزه آماده سازی تجهیزات درمانی بیمارستانی نیز بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز با 150 تخت برای این کار اختصاص یافته و بیماران مشکوک به کرونا در این محل بستری می شوند.

او بیان نمود: یکی از مسائل اولیه، کمبود کیت های تشخیصی بود که دوم اسفندماه جاری این تجهیزات از سوی سازمان بهداشت جهانی تحویل کننده وزارت بهداشت در امارات شد و در شیراز از شامگاه دوشنبه (پنجم اسفند) آماده اخذ نمونه های مشکوک به این بیماری بودیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: تا کنون سه مورد از نمونه های اخذ شده در شیراز، مثبت اولیه تشخیص داده شدند که یک مورد از آنها مثبت قطعی اعلام شد، یک مورد بهبود یافته و یک مورد دیگر هم همچنان مثبت اولیه است.

ایجاد 30 مرکز درمانی سرپایی در فارس

همتی با بیان اینکه هم اکنون 69 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز بستری هستند، گفت: برای اینکه از حجم کار این بیمارستان کاسته شود،30 مرکز درمانی سرپایی از امروز (هفتم اسفند)در استان فارس راه اندازی شده که 6 مرکز آن شامل، مرکز بوستان در شهرک گلستان، مرکز میرزایی در شهرک شهید بهشتی، مرکز پل ریاحی در ده پیاله، مرکز فاطمه الزهرا (س) در همت جنوبی، مرکز حضرت ابوالفضل (ع) در بولوارنصر و مرکز احمدابن موسی (ع) در شیراز واقع است.

به گفته وی، بیمارستان چمران شیراز نیز به عنوان بیمارستان پشتیبان آماده شده است لیکن هنوز شرایط به گونه ای نیست که از این مرکز درمانی هم استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیان نمود: از ششم اسفندماه جاری که نتیجه آزمایش یکی از افراد مشکوک به ابتلای به کرونا در شیراز مثبت تشخیص داده شد، وارد مرحله دوم از این بیماری شدیم و مرحله سوم هنگامی است که بیماری کرونا در فارس اپیدمی و شیوع آن افزایش یابد و مواجهه با مرگ و میر شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فارس از موقعیت خوبی نسبت به سایر نقاط کشور برخوردار است، گفت: براساس آخرین اطلاعات، تا به امروز در کشور 19 نفر در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند و 139 مورد نیز به این بیماری مبتلا شده اند که استان فارس نه تنها مرگ و میر بر اثر این بیماری نداشته بلکه مبتلایان به آن بهبودی هم داشته اند زیرا یکی از موارد مثبت در فارس بهبودی یافته و احتمالا تا خاتمه امروز (چهارشنبه) نیز از بیمارستان مرخص می شود.

انتقال محموله ماسک از عمان به فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مسائل کنونی در حوزه مبارزه با ویروس کرونا در فارس را کمبود مواد ضدعفونی کننده دانست و گفت: از روز گذشته (ششم اسفند) محلول هایی توسط این دانشگاه ساخته شده که اگر سایر دستگاه های اجرایی متقاضی دریافت آن باشند این آمادگی وجود دارد که روزانه 60 لیتر تحویل هر مرکز متقاضی شود.

همتی ادامه داد: کارخانه هایی نیز در فارس وجود دارد که مالکان آنها اعلام آمادگی کردند با تغییر کاربری، آماده تولید مواد ضدعفونی کننده و شوینده هستند.

وی، همچنین در مورد تامین ماسک مورد نیاز مردم گفت: در حال حاضر کارخانه ای در شهرک صنعتی شیراز، روزانه 20 تا 30 هزار ماسک تولید می کند که هر روز وارد بازار و در بین داروخانه های شبانه روزی توزیع می شود تا در اختیار مردم قرار گیرد و همچنین محموله ای ماسک نیز از کشور عمان با ارسال دریایی در حال انتقال به این استان است.

اعلام آمادگی ارتش و سپاه برای برپایی بیمارستان های صحرایی

همتی، با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در حوزه پیشگیری از گسترش کرونا ورود پیدا کرده اند، گفت: اگر در فارس به مرحله سوم این بیماری که همانا اپیدمی است، وارد شویم، ارتش و سپاه اعلام آمادگی کردند که بیمارستان های صحرایی در این استان ایجاد کنند.

وی در مورد فعالیت مدارس و دانشگاه ها هم بیان نمود: در حال حاضر تا خاتمه هفته جاری (هشتم اسفند) این مراکز آموزشی تعطیل هستند اما ادامه تعطیلی این واحدهای آموزشی با تشخیص دانشگاه علوم پزشکی و تایید کمیته بحران استانداری فارس است و در آینده نیز احتمال اینکه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها ادامه پیدا کند، وجود دارد.

به گفته همتی، احتمال اینکه مدارس تا بیستم اسفندماه 98 تعطیل شود، وجود دارد اما کلاس های درس به صورت مجازی تشکیل خواهد شد.

وی همچنین بیان نمود: این احتمال نیز وجود دارد که اماکن و بقاع متبرکه استان فارس نیز تعطیل شود، ضمن اینکه برگزاری همه همایش ها و سمینارها از سوی دستگاه های اجرایی این استان ممنوع اعلام شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست با اشاره به ضرورت ارتقای امنیت روانی مردم در مساله شیوع ویروس کرونا، گفت: مقرر شده تیمی از متخصصان حوزه روانشناسی با هماهنگی دستگاه های ذی ربط تشکیل شود تا در شرایط موجود، اقدامات تخصصی روان شناختی به شهفرایندان ارایه کنند.

علی ناصری با ارایه گزارشی از اقدامات پیشگیرانه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری این شورا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به تشکیل جلسه فوق العاده این کمیسیون اشاره کرد و اضافه کرد: برآیند جلسه یاد شده نشان داد، اهمیت موضوع شیوع کرونا به طور ملموس، جدی گرفته نشده است.

وی، همچنین در مورد سردرگمی برخی از مسوولان اداره ها و نهادها در مواجهه با شرایط موجود، بیان داشت: در نشست مورد اشاره مقرر شد، دستگاه های ذی ربط سریعا وارد مرحله عملیاتی شده و هماهنگ با دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی امر پیش فرایند.

او تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان نهاد مرجع باید بر انتشار اخبار صحیح نظارت داشته باشد تا تمام اخبار از طریق این دانشگاه در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز همچنین به مساله کمبود مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک در بازار نیز اشاره و بیان نمود: مقرر شد این امکانات از سوی دستگاه ها و نهادهای مسوول تامین شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 266

به "خبرنگاران رئیس شورای شهر شیراز: نایاب شدن وسایل بهداشتی قابل توجیه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رئیس شورای شهر شیراز: نایاب شدن وسایل بهداشتی قابل توجیه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید