توقف طرح توزیع کتب درسی در سال تحصیلی جدید

به گزارش اخبار مشروح، طرح توزیع کتب درسی از سوی دولت در سال تحصیلی جدید متوقف شد.

توقف طرح توزیع کتب درسی در سال تحصیلی جدید

به گزارش از ، محمد علی زعفرانی رئیس اتحادیه کتابفروشان استان فارس به کمپین نامه به رهبری مبنی بر منع ورود دولت در توزیع کتب درسی پیوست، کمپینی که درخواست شان کمک به فعالان کتاب و نوشت افزار فروش با جلوگیری از قطع ارتباط دانش آموزان و والدین آنان به واسطه توزیع اینترنتی کتب درسی، در شرایط کنونی اقتصادی، است.

از پارسال وزارت آموزش و پرورش عرضه و توزیع کتب درسی دوره متوسطه اول و دوم را برای خود انحصاری و کتابفروشی ها را از فرایند عرضه حذف کرد تا بخشی از درآمد و عاملی موثر بر رونق فعالیت کتابفروشی ها پاک شود!. موضوعی که حداقل یکبار در سال دانش آموزان و والدین آنان را به یک کتابفروشی می کشاند.

امسال دومین سال است که وزارت آموزش و پرورش قصد دارد توزیع کتاب های درسی را عهده دار شود تا مسیری از کوره راه های درآمد بخشی از کتابفروشان، همچنان مسدود بماند، آن هم در سالی که 2 ماه ابتدایی آن را با کسادی و بی رونقی در همه کسب و کارها، به خصوص فعالیت های اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر شروع کرده ایم.

در هفته های اخیر، مجادله و اختلاف نظر بر سر توزیع کتب درسی، وارد فاز جدیدی شد و جمعی از کتابفروشان سعی کردند با ایجاد کمپینی، به رفتار وزارت آموزش و پرورش، اعتراض کنند، کمپینی که خروجی آن یک نامه تظلم خواهی به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

او، با اشاره به رایزنی های اجرا شده برای حل این موضوع بیان نمود: این رایزنی ها تا به امروز پاسخ نداده و وزارت آموزش و پرورش همچنان توزیع کتاب های درسی برخی مقاطع تحصیلی را از سال گذشته به نفع خود مصادره کرده است.

زعفرانی شرح داد: توزیع کتاب های درسی به جز در دوره های ابتدایی و هنرستان، همواره از سوی اعضای اتحادیه صنف کتاب و نوشت افزار فروشان و بر اساس شرح شغلی آنان که طبق قانون نظام صنفی تدوین شده بود، انجام می شد و همواره رضایت از این شکل کار وجود داشت.

رئیس اتحادیه کتابفروشان شیراز ادامه داد: هم اکنون برخلاف تجربیات وزارت آموزش و پرورش به شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران تکلیف کرده که توزیع و عرضه این کتب را در مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم برای در تمام رشته های تحصیلی، اینترنتی کند که این موضوع در شرایط اقتصادی کنونی موجب مضاعف شدن فشارها بر واحدهای صنفی در این حوزه شده است.

او، با تاکید بر گردش اقتصادی ایجاد شده به واسطه توزیع کتاب های درسی با مشارکت اعضای این صنف، اضافه کرد: نکته قابل توجه در توزیع کتاب از سوی آموزش و پرورش کم شدن ارتباط عمومی خانواده های ایرانی و دانش آموزان با کتابفروشی ها است. در سال های قبل حضور خانواده ها در کتابفروشی ها به بهانه خرید کتاب های درسی نوعی ارتباط و آشنایی و پیوند میان کتابفروشی های محلی و خانواده ها و نیز گردش اقتصادی این مشاغل در شهرها را ایجاد می کرد که اقدام فعلی آموزش و پرورش آن را تهدید کرده است.

زعفرانی اضافه کرد: بخشنامه آموزش و پرورش با عنوان فروش اینترنتی کتاب درسی نه تنها با اصل 44 قانون اساسی و قوانین نظامی صنفی مغایرت دارد، بلکه اصرار این وزارتخانه برای ورود مستقیم به عرصه توزیع کتاب درسی و فروش آن خلاف قوانین اساسی و فعالیت های صنفی بخش خصوصی در کشور است و با رسالت اصلی آن وزارتخانه یعنی نظارت بر توزیع نه فروش کتاب های درسی مغایرت دارد.

رئیس اتحادیه کتابفروشان شیراز با بیان اینکه اعضای این صنف مورد بی مهری قرار گرفته اند، اظهار کرد: به نظر می رسد در مقطع کنونی و با توجه به شرایط اقتصادی ضعیف صنف ناشر و کتابفروشان فرصت مناسبی برای واگذاری موضوع عرضه این محصولات به صنف تخصصی آن بیش از پیش احساس شده و دولت می تواند با چنین اقدامی گامی مهم در زمینه خصوصی سازی نیز بردارد.

او با تاکید بر اینکه فاصله دریافت آموزش و پرورش از اصل مدرسه محوری که در سند تحول بنیادین این تشکیلات به شکل ویژه دیده شده،گفت: به نظر می رسد که با ورود وزارت آموزش و پرورش به موضوع تامین و توزیع کتب درسی و لباس فرم و سرویس مدارس، این وزارتخانه شان خود را از متولی اصلی تعلیم و تربیت به یک بنگاه اقتصادی، تنزل داده است.

رئیس اتحادیه کتابفروشان شیراز بیان نمود: پارسال در فاز اول اجرای طرح توزیع کتب درسی، عرضه به موقع انجام نشد و براساس گزارش ها، در برخی از شهرها و روستاها، این کتب ماه ها بعد از شروع سال تحصیلی به دست دانش آموزان رسید که این نارسایی بارها در رسانه ملی، جراید و شبکه های اجتماعی مطرح شد و ارسال کتاب از طرف شرکت چاپ و نشر کتب درسی ایران تا آذرماه گواه این مدعا است.

زعفرانی ایجاد بازار سیاه و فروش نسخه های کپی کتب درسی به چندین برابر قیمت را از تبعات نارسایی در توزیع به موقع آموزش و پرورش بعد از چهل سال توزیع مناسب و بدون حاشیه و به هنگام در شبکه توزیع گسترده کتابفروشان دانست و با اشاره به فراهم نبودن زیر ساخت های لازم و مناسب در این حوزه، شرح داد: مناطق کم برخوردار و افراد آسیب پذیر بیشترین زیان را از اجرای این طرح دیده و خواهند دید.

او، ایجاد زمینه های فساد و رانت در هرگونه تمرکز (اقتصاد و انحصار)، نبود شفافیت و پاسخ گویی در تمرکز تولید توزیع و نظارت بر حسن اجرا در یک وزارتخانه، معذورات دانش آموزان و اولیا آنان در اعتراض و شکایت در صورت بروز هرگونه نارسایی در امر توزیع و یا اضافه دریافت بابت کتب درسی از سوی مدارس را از دیگر تبعات اجرای این طرح دانست.

رئیس اتحادیه کتابفروشان شیراز ادامه داد: در سالی که بابت فراگیری ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مدارس و واحدهای آموزشی، این صنف متحمل زیان های فراوان شده است، توزیع کتب درسی توسط آموزش و پرورش ضربه مهلکی به اقتصاد نحیف اما آبرومند صنف کتاب و نوشت افزار فروشی است که از دیرباز تا پارسال عهده دار این امر مهم بوده اند.

منبع: ایسنا

ت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 480

به "توقف طرح توزیع کتب درسی در سال تحصیلی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف طرح توزیع کتب درسی در سال تحصیلی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید