جنبش عدم تعهد خواهان خاتمه فوری تحریم های یکجانبه علیه کشورها شد

به گزارش اخبار مشروح، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در سخنانی به نمایندگی از جنبش عدم تعهد گفت: این جنبش از کشورهایی که مبادرت به اعمال تحریم های یکجانبه نموده اند، می خواهد با قید فوریت به این تحریم ها انتها دهند.

جنبش عدم تعهد خواهان خاتمه فوری تحریم های یکجانبه علیه کشورها شد

به گزارش خبرنگاران، زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل عصر چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی با عنوان گزارش کمیته منشور سازمان ملل متحد به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در کمیته ششم مجمع عمومی اضافه نمود: جنبش عدم تعهد بر این باور است که سازمان ملل متحد، نقشی محوری و حیاتی در رسیدگی به موضوعات مرتبط با همکاری های بین المللی، توسعه مالی و پیشرفت اجتماعی، صلح و امنیت، حقوق بشر و حاکمیت قانون مبتنی بر مصاحبه، همکاری و اجماع سازی بین الدولی دارد.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل اضافه نمود: این جنبش بعلاوه نگرانی خود را نسبت به تجاوز مستمر شورای امنیت به وظایف و اختیارات مجمع عمومی و شورای مالی و اجتماعی به وسیله رسیدگی به موضوعاتی که در صلاحیت ارگان های مزبور است، و بعلاوه اقدامات اجرا شده جهت ورود به عرصه هنجارسازی که ذیل اختیارات مجمع عمومی می باشد، اعلام می دارد.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: جنبش عدم تعهد مجددا تاکید می کند که اصلاحات سازمان ملل باید مطابق با اصول و رویه های معین شده به وسیله منشور ملل متحد انجام پذیرد. به همین دلیل، کمیته ویژه منشور سازمان ملل متحد و تقویت نقش سازمان می تواند در آنالیز مسائل حقوقی در این فرآیند مشارکت داشته باشد.

وی گفت: مایلیم کمیته های تحریم شورای امنیت، ارزیابی های عینی و ملموس بیشتری را پیرامون روش مورد استفاده در ارزیابی پیامدهای انسانی تحریم ها و پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت اجتماعی، مالی و انسانی تحریم علیه کشورها ارائه کند.

ارشادی گفت: ما بعلاوه انتظار داریم که اطلاعات مربوط به پیامدهای بشردوستانه اجرای تحریم ها، از جمله موارد تأثیرگذار بر زندگی غیرنظامیان کشور هدف، توسعه اجتماعی-مالی آن و کشورهای ثالث که به موجب اجرای این تحریم ها آسیب دیده اند یا ممکن است آسیب ببینند، ارائه گردد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه نمود: کماکان تحریم های تحمیلی شورای امنیت موجب نگرانی جدی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است. جنبش عدم تعهد بر این باور است که اعمال هرگونه تحریم باید به عنوان آخرین راه حل تلقی گردد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تحریم های هدفمند تنها زمانی می توانند اعمال شوند که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی یا اقدام تجاوزکارانه، مطابق با منشور وجود داشته باشد.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل توضیح داد تحریم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در پاسخ به هیچ یک از موارد نقض قوانین، هنجارها یا استانداردهای بین المللی قابل اعمال نیست.

ارشادی تاکید نمود: هدف تحریم مجازات مردم و گرفتن انتقام از آنان نیست.رژیم تحریم های بین المللی باید از ایجاد پیامدهای ناخواسته در کشور هدف یا کشورهای ثالث که ممکن است منجر به نقض حقوق بشر و آزادی های اساسی گردد، اجتناب و از جلوگیری از رسیدن یاری های بشردوستانه به غیرنظامیان خودداری کند.

وی اضافه نمود: جنبش عدم تعهد بعلاوه نگرانی عمیق خود را در مورد اعمال قوانین و سایر اشکال اقدامات قهرآمیز در حوزه مالی علیه کشورهای درحال توسعه از جمله تحریم های یک جانبه که موجب نقض منشور ملل متحد و تضعیف قوانین بین المللی و قوانین سازمان تجارت جهانی هستند، ابراز می نماید.

ارشادی توضیح داد: این جنبش بعلاوه از کشورهایی که مبادرت به اعمال تحریم های یکجانبه نموده اند می خواهد با قید فوریت به این تحریم ها انتها دهند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل بعلاوه تعهد جنبش مبنی بر حمایت از همه کوشش هایی را که در راستای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس مقررات حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است، گفت.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1340

به "جنبش عدم تعهد خواهان خاتمه فوری تحریم های یکجانبه علیه کشورها شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبش عدم تعهد خواهان خاتمه فوری تحریم های یکجانبه علیه کشورها شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید