گنج کوه، گنجینه شوقان

به گزارش اخبار مشروح، خبرنگاران: شهر شوقان که در فاصله 64 کیلومتری شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار گرفته است به عنوان مرکز بخش دشت شوقان و شهر ییلاقی در منطقه معروف است. دارای آب و هوای کوهپایه ای و معتدلی است که درشمال آن کوه آلاداغ و در جنوب آن کوه های سالوک وبهار قرار دارند.

گنج کوه، گنجینه شوقان

عمده محصولات کشاورزی این منطقه گندم و جو است. این شهر از نظر تولید صیفی جات مخصوصاً گوجه فرنگی و خیار نیز از قطب های منطقه محسوب می شود. و دارای کارخانجاتی که بیشتر مصالح ساختمانی منطقه راتأمین می کند.

این شهر جاذبه های گردشگری فراوانی از جمله کوهستان های ییلاقی زیبا و خوش آب و هوا و چشمه زیبا و پر آبی که آب کل شهر را تأمین می کند را دارا است.

روستاهای تابعه این بخش نیز دارای ویژگی های گردشگری زیادی هستند. از جمله آن ها می توان به امامزاده اسماعیل، غار گنج کوه، بنیزو پایین و بنیزو بالا، کلاته قاجار، سر آسیاب بام، کلاته ریزی جغدی، قز لر قلعه، پای پیر و سرچشمه شوقان اشاره کرد.

مهم ترین جاذبه های دیدنی این منطقه غار گنج کوه می باشد که در نزدیکی شوقان در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار گرفته است و غار روی دیوار 12 متری واقع شده است که صعود از آن مشکل می باشد. داخل غار دارای 3 شعبه کوچک است که تمام آنها را سنگهای استلاکمیت پوشانده است. بخشی از کف این غار را آب پوشانیده است.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

لیست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

سرچشمه شوقان یکی دیگر از چشم اندازهای شهر شوقان است که برای هر بیننده ای می تواند دیدنی باشد. آب دهی این چشمه 250 لیتر در ثانیه؛به مصرف کشاورزی و باغداری این شهر می رسد.

این چشمه زیر صخره ها و دامنهٔ کوهی که از درختان ارس با تراکم کم پوشیده که دارای آب شفاف و بستران پوشیده از شن و قلوه سنگ های کوچک و بزرگ می باشد.

به دلیل اقلیم کوهستانی این شهر، شغل اصلی آنان کشاورزی و باغداری و دامپروری می باشد و به خاطرآب و هوای معتدل کوهستانی، چشم اندازهای طبیعی به مجموعه پستانداران؛ پرندگان؛ خزندگان؛ دوزیستان؛ و آبزیان این منطقه جلوه ای خاص داده است و گونه های جانوری از قبیل بز کوهی؛ پلنگ؛ گرگ؛ شغال و روباه وگاهی خرس وپرندگانی از قبیل کبک و زاغ و انواع عقاب ها در سمت جنوب یافت می شوند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 تیر 1402 بروزرسانی: 25 تیر 1402 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1724

به "گنج کوه، گنجینه شوقان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنج کوه، گنجینه شوقان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید