کندانسور و انواع آن

به گزارش اخبار مشروح، کندانسور ها کاربرد فراوانی در زندگی روزمره ما دارند و در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار میگیرند که دامنه کاربرد بسیار گسترده ای دارند و در اینجا قصد داریم در رابطه با کندانسور های مورد استفاده در سیستم های برودتی و انواع آن صحبت کنیم تا با این دسته از تجهیزات بیشتر آشنا شوید.

کندانسور و انواع آن

کندانسور چیست ؟

کندانسور یک مبدل حرارتی می باشد که در سیستم های برودتی وظیفه انتقال حرارت گاز مبرد به محیط بیرون و تبدیل آن به مایع را بر عهده دارد نحوه قرار گیری کندانسور در سیستم های برودتی به صورت زیر می باشد.

مبرد ابتدا درون کمپرسور بر اثر فشار متراکم و داغ می گردد و سپس به سمت کندانسور منتقل می گردد که در این مرحله گاز حرارت خود را از دست می دهد و به علت فشار بالایی که دارد به مایع تبدیل می گردد و فشار آن کاهش می یابد و سپس با عبور از شیر انبساط فشار آن افت شدیدتری می نماید و وارد اواپراتور می گردد که در این مرحله به علت فشار بسیار پایین تمایل به تبخیر شدن دارد و با جذب گرما از محیط اطراف خود مجدد به گاز تبدیل می گردد و چرخه ادامه می یابد.

پس متوجه شدید که کندانسور به زبان ساده یک خنک نماینده می باشد و حال برای اینکه با ساختار آن آشنا شوید باید مدل های مختلف آن را بشناسید به این علت که هر مدل ساختار متفاوتی دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه این دستگاه می توانید به صفحه خرید کندانسور مراجعه نمایید تا مطالعه کاملی در این زمینه داشته باشید و بعلاوه می توانید از مشاوره تخصصی رایگان ارائه شده در صفحه ذکر شده استفاده کنید.

انواع کندانسور

  • کندانسور هوایی (کندانسور هوا خنک)
    • هوایی با جریان طبیعی (بدون فن)
    • هوایی با جریان اجباری (فن دار)
  • کندانسور آبی (کندانسور آب خنک)
    • پوسته و لوله
    • لوله ای دوبل
    • پوسته و کویل مارپیچ
  • کندانسور تبخیری

کندانسور هوایی

کندانسور هوایی همانطور که از نام آن تعیین است برای خنک سازی گاز مبرد از گردش هوا استفاده می نماید و حرارت آن را به محیط اطراف منتقل می نماید و ساخت این دستگاه به شکل های مختلفی انجام می گردد که کاربردهای متفاوتی دارد.

این دستگاه معمولا تشکیل شده از چندین ردیف لوله که بر روی آن فین قرار گرفته است تا سطح تماس با هوا افزایش یابد معمولا آلیاژ استفاده شده برای ساخت لوله ها مس و فین ها از آلومینیوم می باشد مس ضریب انتقال حرارتی بالایی دارد که می تواند حرارت را سریع به فین ها منتقل کند.

در ساخت این دستگاه می توان از آلیاژ های مختلفی استفاده نمود به اسم مثال در سیستم های برودتی آمونیاکی باید از لوله های استیل استفاده نمود به این علت که آمونیاک مس را از بین می برد و نمی توان از مس که ضریب انتقال حرارت بیشتری دارد استفاده نمود و یا در منطقه ها با آب هوای گرم و مرطوب از کندانسور گلدن فین (Golden Fin) استفاده می نمایند که مقاومت و طول عمر بیشتری در شرایط آب و هوایی سخت دارند اما ضریب انتقال حرارت پایین تری دارند.

کندانسور های هوایی نسبت به مدل های دیگر در شرایط آب و هوایی معتدل طول عمر بالایی دارند و بعلاوه هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند اما هزینه خرید اولیه آن ها کمی بیشتر از دیگر مدل ها می باشد و در مدل های فن دار مصرف انرژی بالایی دارد.

کندانسور هوایی بدون فن

طراحی و ساخت این کندانسور به صورت های مختلفی انجام می گردد و نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت می باشد که کویل به صورت مداوم حرارت خود را بر اثر برخورد طبیعی هوا به محیط اطراف خود منتقل می نماید و هوای اطراف کویل پس از گرم شدن سبک شده و به سمت بالا حرکت می نماید و سپس هوای خنک و تازه جای آن را میگیرد تا عملیات خنک سازی مبرد انجام گردد.

جریان طبیعی هوا که بر اساس قوانین ترمودینامیکی انجام می گردد باعث خنک سازی کویل یا در اصل مبرد می گردد و این نوع دستگاه در سیستم های برودتی کوچک کاربرد دارد و در سیستم های برودتی صنعتی و عظیم کاربرد ندارد.

کندانسور هوایی فن دار

این مدل کندانسور در ظرفیت های متنوعی طراحی و فراوری می گردد و در سیستم های برودتی خانگی، تجاری، صنعتی و بسیار عظیم کاربرد دارد.

ساختار کویل این دستگاه به این صورت می باشد که فین ها با فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار گرفته اند و فن ها به صورت دمنده یا مکنده بر روی آن نصب می شوند تا جریان هوا را به سرعت از روی کویل ها عبور دهند تا دائم هوای خنک در میان کویل قرار داشته باشد و با افزایش سطح تماس و افزایش اختلاف دما میان کویل و هوا انتقال حرارت را افزایش دهیم تا ظرفیت دستگاه افزایش یابد.

کندانسور آبی یا آب خنک

در ساختار این کندانسور از آب برای خنک سازی مبرد استفاده می گردد که در نتیجه ضریب انتقال حرارت بیشتری نسبت به مدل های هوایی دارد و بعلاوه مصرف انرژی این دستگاه بسیار پایین می باشد ولی مسئله ای که وجود دارد استفاده از آب در سیستم خنک سازی به علت رسوب گذاری و دیگر مسائلی که آب به وجود می آورد عمر این دستگاه زیاد نمی باشد و هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارد.

کندانسور آبی پوسته و کویل مارپیچ

در ساختار این مدل از یک کویل مارپیچ استفاده شده است که درون یک پوسته استوانه ای قرار گرفته است و مایع خنک نماینده در کویل مارپیچ و مبرد در پوسته جریان دارد که با برخورد گاز به کویل گرما خود را به مایع درون آن منتقل می نماید و خنک می گردد.

کندانسور لوله ای دوبل

ساختار این مدل به این صورت می باشد که یک لوله درون لوله دیگری قرار گرفته است و مایع خنک نماینده درون لوله داخلی می باشد و مبرد در لایه بیرونی آن در جریان می باشد که با برخورد گاز به دیواره لوله داخلی گرمای خود را به مایع داخل آن منتقل می نماید و بعلاوه بخشی از حرارت خود را به وسیله دیواره لوله بیرونی به هوا منتقل می نماید.

کندانسور پوسته و لوله (Shell and Tube condenser)

این سری از کندانسورها نسبت به دو مدل آبی دیگر بسیار کاربردی می باشد و در حال حاضر این مدل مورد استفاده قرار میگیرد به این علت که راندمان بالایی دارد و مسائل مدل های قبلی را ندارد.

در ساختار این دستگاه لوله ها به صورت موازی درون پوسته قرار میگیرند که مایع خنک نماینده در آن جریان دارد و مبرد وارد پوسته شده و با برخورد به این لوله ها گرما خود را به مایع درون آن منتقل می نماید تا خنک شده و به صورت مایع خارج گردد.

کندانسور پوسته و لوله خود در مدل های مختفی طراحی و فراوری می گردد که می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه کندانسور آبی مراجعه نمایید.

کندانسور تبخیری

در ساختار این دستگاه از آب و هوا به صورت همزمان برای خنک سازی گاز مبرد استفاده می گردد به این صورت که آب به وسیله نازل هایی بر روی کویل پاشیده می گردد و از سمت دیگر هوا به وسیله فن ها وارد کویل شده و باعث می گردد که قطرات آب که گرمای کویل را دریافت نموده اند به سرعت تبخیر و از دستگاه خارج شوند.

فن های این دستگاه در جایی قرار دارند که از آب و بخار آب در امان هستند و مسئله ای برای آنها پیش نمی آید و بعلاوه آب به جای مانده روی کویل در پایین دستگاه جمع آوری می گردد و مجدد مورد استفاده قرار میگیرد.

قیمت کندانسور

قیمت کندانسور ها بر اساس ظرفیت، مدل، نوع آلیاژ های استفاده شده، تکنولوژی ساخت متفاوت می باشد و شما می توانید برای انتخاب مناسب دستگاه ابتدا از مشاوره رایگان صنایع برودتی نوری استفاده نمایید و سپس استعلام قیمت آن را از همان شرکت دریافت نمایید.

جهت دریافت مشاوره فنی تخصصی رایگان صنایع برودتی نوری را در گوگل جستجو نمایید و در وبسایت این شرکت شماره کارشناسان فنی آن درج شده که آماده خدمت رسانی به شما می باشند.

اواپراتور، کمپرسور و کندانسور از بخش های اصلی سیستم های برودتی می باشند که در اینجا با یکی از آنها آشنا شدین و می توانید برای دریافت اطلاعات در رابطه با اواپراتور ها که ساختار تقریبا مشابهی دارند به صفحه اواپراتور مراجعه نمایید.

منبع: چمدان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1213

به "کندانسور و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کندانسور و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید