کرونا سلامت روان افراد را تهدید می نماید

به گزارش اخبار مشروح، یک روانپزشک، با عنوان این مطلب که کرونا سلامت روان وسیستم اعصاب را تهدید می نماید، گفت: اگر در بحران کرونا دچار اضطراب و افسردگی شده اید، حتما باید مداخلات درمانی انجام دهید.

کرونا سلامت روان افراد را تهدید می نماید

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر، جمال شمس، با اشاره به اثرات زیانبار ویروس کرونا، اظهار کرد: این ویروس تبعات مختلف و اثرات زیادی را بر تک تک افراد جامعه به جای گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که مسئله ای در فرایند عادی زندگی رخ می دهد به طور معمول دچار اضطراب و تنش می شویم، گفت: کووید 19 افراد را دچار مسایل و مسائل مختلفی نموده که فشار روانی و بروز علائم پریشانی یکی از این علائم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به ابعاد مختلف و ناشناخته ویروس کووید 19 شرح داد: این ویروس به دلیل ناشناخته بودن استرس مضاعف تری را به مردم وارد نموده است و همانطور که زلزله و سیل می تواند خرابی های زیادی را برجای بگذارد، این بیماری نیز می تواند مسائل جدی را برای تمامی جوامع ایجاد کند.

وی در شرح تاثیر گذاری های اپیدمی ها بر سلامت روان افراد مختلف، اظهار کرد: اگر چنانچه فردی سابقه بیماری داشته باشد، بحران ها باعث می گردد بیماری او دوباره عود کند و یا اگر فردی ژن ابتلا به بیماری روحی خاصی را داشته باشد، این بحران می تواند این ژن ها را در فرد بیدار و آشکار و فرد را با بحران روبرو کند.

شمس با اشاره به اینکه استرس های متوالی زمینه ساز تغییرات روان شناختی است اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد که در ادامه اپیدمی هایی مثل سارس و یا ابولا مسائل روان شناختی همانند افسردگی، اضطراب و وسواس ایجاد می گردد.

این روانپزشک دانشگاه ادامه داد: با نگاهی به رفتارهای مردم در جوامع مختلف در دوره اپیدمی کرونا متوجه می شویم که بسیاری از مردم رفتارهای وسواس گونه پیدا نموده اند مثلاً اسپری ضدعفونی نماینده را مدام و هر چند دقیقه یکبار استفاده می نمایند و یا موقع مصرف غذا حالات غیر طبیعی دارند.

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی موضوعی لازم است، اظهار داشت: بهداشت باید در بالاترین سطح رعایت گردد ولی نباید به رفتارهای غیرطبیعی و وسواس گونه تبدیل گردد.

شمس ادامه داد: فشارهای روانی مستقیماً بر روان ما اثر گذار نیست ولی به عنوان یک عامل مضطرب نماینده می تواند مسائلی را ایجاد کند.

وی هشدار داد: اگر در دوران بحران خصوصاً در بحران اپیدمی کرونا دچار اضطراب و یا افسردگی شده اید و یا اگر به سرعت تحملتان کم شده و یا خیلی زود با کوچکترین حرف و یا مخالفتی عصبانی می شوید، حتماً باید مداخلات درمانی انجام دهید.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مداخلات درمانی صرفاً به معنای درمان دارویی نیست، بلکه مداخلات روان درمانی و یا مشاوره ها نیز می توانند از بسیاری از عوارض و علائم بکاهند.

وی یادآور شد: کرونا مستقیماً بر روان تاثیرگذار نیست ولی بی تردید تبعات روانی را در پی دارد که می تواند زندگی روزمره را دچار اختلال کند و این مهم درمان های خاص خود را می طلبد.

شمس، یکی از عوارض مواجهه با فشار روانی اجتماعی مثل اپیدمی کرونا را ابتلا به رفتارهای وسواس گونه و افکار مزاحم دانست و اظهار داشت: این افکار، افکار مزاحم زندگی هستند و می توانند ما را دچار عذاب نمایند بنابراین باید راهکارهایی را برای مقابله با این رفتارها داشته باشیم.

وی در خاتمه تاکید نمود: افکار اذیت نماینده باید از ما دور شوند و باید برای حفظ آرامش خود و اطرافیانمان افکار مزاحم را از خود دور کنیم و آرامشی را برای خودمان ایجاد کنیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 573

به "کرونا سلامت روان افراد را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا سلامت روان افراد را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید