چه میزان ماهی در خراسان رضوی تولید می شود؟

به گزارش اخبار مشروح، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون شیلات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 9467 تن ماهی سردابی، 7 میلیون و 112 هزار قطعه ماهی زینتی و 2260 تن ماهی گرمابی در خراسان رضوی تولید می شود.

چه میزان ماهی در خراسان رضوی تولید می شود؟

هادی عزتی در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص ظرفیت تولید بچه ماهی در خراسان رضوی اظهار کرد: به دلیل وجود مرکز تکثیر و مراکز حد واسط در استان خراسان رضوی، مسئله ای در تامین بچه ماهی قزل آلا نداریم اما به دلیل نبود مراکز حد واسط و همچنین فقدان دستورالعمل برای صدور مجوز حد واسط در سازمان نظام مهندسی، امکان تهیه بچه ماهی کپور با وزن 50 گرم وجود ندارد و پرورش این نوع ماهی گرمابی با مشکل روبرو است.

وی بیان نمود: در ابتدای سال 99 و حتی اواخر سال 98 به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستوران ها، هتل ها و لغو مسافرت ها، با کاهش قیمت فروش ماهی روبرو شدیم؛ به طوری که قیمت فروش از قیمت تمام شده کم تر بود و منجر به کاهش برنامه تولید شد اما با عادی شدن شرایط جامعه و گران شدن گوشت مرغ، در این بازار نیز شاهد افزایش قیمت بودیم.

معاون شیلات جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: در ابتدای شیوع کرونا به دلیل نبود حمل ونقل جهت عرضه ماهی به بازار، انتقال بچه ماهی و انتقال و صادرات ماهیان زینتی با رکودی تقریبی روبرو شد که با عادی شدن شرایط در موج دوم کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، شرایط و فعالیت به حالت عادی بازگشت.

عزتی با اشاره به آمار تولید انواع ماهی در استان شرح داد: استان خراسان رضوی در تولید ماهیان سردابی رتبه هفتم کشور را دارد که از 187 هزار و 409 تن ماهی تولید کشور، 9467 تن آن تولید استان است.

وی ادامه داد: در تولید ماهیان زینتی نیز رتبه هشتم را در کشور داریم که از 26 میلیون و 838 هزار قطعه ماهی تولیدی در کشور، 7 میلیون و 112 هزار قطعه از آن مربوط به استان خراسان رضوی است. در زمینه تولید ماهیان گرمابی نیز استان خراسان رتبه ششم را در کشور به خود اختصاص داده که از 216 هزار و 353 تن ماهی تولیدی در کشور، 2260 تن آن سهم خراسان رضوی است.

معاون شیلات جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص تولید خاویار در استان گفت: حدود پنج سال است که پرورش ماهی خاویار در استان آغاز شده و پس از بررسی و سونوگرافی اولین مولدهای ماده، اقدام به استحصال خاویار شد که از تعداد 11 مولد، 20 کیلوگرم خاویار استحصال شد و 15 مولد دیگر نیز آماده استحصال است و پیش بینی می شود 30 کیلوگرم خاویار از این میزان استحصال شود.

عزتی اضافه کرد: از سال آینده با رسیدن مولدهای ماده، هر سال استحصال خاویار خواهیم داشت و حدود 5 تا 10 درصد وزن مولدها، خاویار استحصال می شود. با کامل شدن خط و برنامه تولید می توان میزان خاویاری را که استحصال می شود را به دست آورد و برای آن برنامه صادرات داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 634

به "چه میزان ماهی در خراسان رضوی تولید می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه میزان ماهی در خراسان رضوی تولید می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید