پژوهش های فضایی منشاء تحول در زندگی

به گزارش اخبار مشروح، به گزارش خبرنگاران، ستار هاشمی امروز در پنجمین نشست تخصصی دستاوردهای علمی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه پژوهش، سنگ زیربنای توسعه تمام صنایع است و نباید به عنوان هزینه به آن نگاه کرد، گفت: موضوع مهمی که در کشور مورد توجه است این است که پژوهش باید مسئله محور و نه عرضه محور باشد.

پژوهش های فضایی منشاء تحول در زندگی

وی اضافه کرد: هم اکنون پژوهش های ما در کشور براساس یک احتیاج واقعی طراحی نمی شوند و مبتنی بر حل مسئله نیستند. این در حالی است که در پژوهشگاه فضایی ایران شاهد پژوهش های مسئله محور با نگاه بر حل مسئله هستیم و به همین دلیل پروژه های خوب و اثرگذاری در این پژوهشگاه شکل گرفته است.

هاشمی با بیان اینکه بزرگترین مراکز پژوهشی جهان در کنار کمپانی های بزرگ مانند گوگل و آمازون شکل گرفته اند، گفت: مراکز پژوهشی زمانی می توانند تأثیر گذار باشند که مبتنی بر احتیاج و در کنار صنعت شکل گیرند.

وی با اشاره به پیشرفت های بخش فضایی کشور گفت: بدون تردید دانشگاه های ما می توانند در بحث پژوهش در کنار پژوهشگاه فضایی نقش موثری داشته باشند و هم اکنون شاهدیم بسیاری از پروژه های فضایی کشور با تعامل نزدیک با دانشگاه های سراسر کشور شکل گرفته است.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات پژوهش را منشأ تحول عنوان و تأکید کرد: آنچه که امروز اقتصاد دیجیتال نامیده می گردد کارکردی جز بحث پژوهش نداشته است. از مصادیق آن می توان به پردازش و شناخت گفتار با استفاده از پژوهش های زبان شناختی اشاره نمود.

هاشمی اظهار اشت: کمتر از یک دهه پیش، تمامی کوشش این بود که شناخت گفتار با دقتی حدود70 درصد و با زیرساخت های سخت افزار و نرم افزاری محقق گردد اما امروز شاهد هستیم که تشخیص صدا بدون بسته محاسباتی روی گوشی های موبایل محقق شده است. این موضوع نشان می دهد که مفاهیمی که تا به امروز قابل باور نبودند به صورت عینی امروزه با اپلیکیشن های موبایل در اختیار همگان قرار گرفته و زندگی بشر را متأثر از خود نموده است.

وی به موضوع ارتباط کامپیوتر و مغز با استفاده از سنسورها و الکتروها اشاره و توضیح داد: به وسیله این کارنمودها می توان آنچه در مغز می گذرد را تبدیل به سیگنال هایی کرد که برای به حرکت درآوردن اعضای بدن موثر واقع می شوند و می توانند به افراد دارای معلولیت که امکان توانایی حرکتی ندارند، برای ارتقاء کیفیت زندگی یاری نمایند. این موضوعات نشان می دهد که پژوهش منشأ تحول در زندگی بشر بوده و حوزه فضا نیز می تواند در این تحولات، مفید واقع گردد.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات اضافه کرد: ما امروز با نگاه مبتنی بر آینده نگری برنامه توسعه مان را تفهیم نموده ایم و معتقدیم که تکنولوژی معطل ما نمی ماند.

هاشمی با اشاره به ضرورت های مدنظر وزیر ارتباطات در حوزه فناوری فضایی گفت: طبق اعتقاد وزیر ارتباطات ما باید بتوانیم فضانورد در فضا داشته باشیم و این با ظرفیت های موجود دور از ذهن نیست.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات اعلام کرد: ما در معاونت نوآوری وزارت ارتباطات با تفاهم نامه ای که با بنیاد ملی نخبگان با نام تفاهم نامه شهید احمدی روشن داشتیم، نگاه ویژه ای به ظرفیت های حوزه فضایی برای حل مسئله داریم و همچنین آمادگی داریم از ظرفیت های کریدور فاوا در حوزه فضا به نحو مطلوب استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 19

به "پژوهش های فضایی منشاء تحول در زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش های فضایی منشاء تحول در زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید